Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia - Bever brandalcohol verdunnen - advies - Forum Wereldfietser

Trangia - Bever brandalcohol verdunnen - advies

Hallo,
Ik gebruik de brandalcohol van Bever voor mijn trangia brander. Nu lees ik op andere platformen dat men de brandalcohol met ongeveer 10% mag verdunnen met water om o.a. roetvorming te voorkomen/verminderen.
Heeft de toevoeging van water een effect op de tijd nodig om te verwarmen en op de temperatuur die de brander genereert?
Ik gok van wel maar vraag toch de mening van jullie.
Is het überhaupt nodig om de Bever-brandalcohol te verdunnen?
Headley schreef:
za 11 mei, 2024 18:17
Heeft de toevoeging van water een effect op de tijd nodig om te verwarmen en op de temperatuur die de brander genereert?
Uiteraard, die verdampingswarmte moet ergens vandaan komen.

Zeker als je een strak windscherm hebt dat veel warmte binnen houdt kan pure alcohol nog wel eens (bijna) gaan koken, daarom kan 's zomers een beetje water erbij evt fijn zijn.

Dus: als je vindt dat je brander te hard gaat kun je wat water bijmengen. Anders zou ik het niet doen.
Ik gebruik het onverdund.
Ik heb geen ervaring met spiritusbranders maar ik zou even nagaan of toevoeging van water bij jouw brander naderhand bij opslag corrosie kan veroorzaken. Anders goed droogmaken.
Aan het eind van de rit spiritusbrander gewoon leeg laten branden, dan is 'ie sowieso wel goed droog.
Dank allen voor de adviezen :-)
Ik heb er denk ik wel wat aan.
Die Bever brand alcohol is wel prijzig zeg. Ik gebruik bio-ethanol van de Action, die kost € 2,79 per liter. Hier voeg ik ook water aan toe, dit verminderd de roetaanslag en zorgt dat het minder heet brand.
Ik heb nooit een echte test gedaan, maar mijn indruk is dat het ook veel van de buitentemperatuur afhangt. In de winter brandt het veel minder snel en gebruik in de action alcohol onverdund. In de zomer vind ik dat veel te fel branden en verdun ik het of gebruik ik spiritus van de supermarkt.

Misschien interessant om een keer een proef te doen. Een liter water aan de kook brengen met onverdunde brandstof, dan alles goed laten afkoelen en hetzelfde doen met verdunde brandstof. En meten wat het verschil in tijd is.

Overigens maak ik de branders nooit leeg en heb ik nog nooit problemen gehad met corrosie.