Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

191 berichten
IMG_0045.jpeg
Meer afgelopen weken dan vandaag en met de nodige hulp van een vriend.
Eerst overwogen afscheid te nemen van mijn LHT en over te stappen naar een Disc Trucker.
Kon toch geen afscheid nemen. Bedacht door te fietsen met de LHT. Toen bleken de velgen versleten. Deze vervangen. Toen bleek de balhoofdset gaar te zijn. Die had ik gewoon kunnen vervangen maar toen bleek een goede vriend afscheid van zijn LHT te gaan nemen. Beide fietsen zijn 12 jaar geleden tegelijk opgebouwd. Aangezien op die fiets veel minder gefietst is, heb ik ervoor gekozen het frame en de drager te gebruiken en opnieuw op te bouwen met deels oude en nieuwe materialen. Wat ik over had is via het forum verkocht en wordt weer een fiets. De kapotte balhoofdset heb ik door de fietsenmaker laten verwijderen.
Hier het resultaat. Ik ben er blij mee en hoop er weer jaren mee vooruit te kunnen.
Weersverwachting viel tegen (met een beetje fantasie, want ik wilde graag live naar de Ronde kijken), dus mijn werkplaats maar binnen TV-bereik geplaatst en de Mercier van mevrouw non-fixie voorzien van CLB guidonnet-grepen. Deed ik toch ook nog wat nuttigs.

Door de vlakke stuurbocht is de bewegingsruimte van de grepen vrij beperkt, en vraagt dus een krappe afstelling van de remmen. Ze zouden beter werken op een licht gewelfde randonneurbocht, maar dat vraagt dan wel weer wat grotere handen.

Eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.

Gelukkig voor mijn schuldgevoel regende het eind van de middag echt, maar daardoor moest de foto wel binnen.

Afbeelding
Niet vandaag. Maar vorige week gedaan.

En nu getest en goedgekeurd. Een spatbord voor de motor en batterij

Nu dacht ik wel opeens aan de luchtweerstand. Voor 90% van ons gebruik maakt dat niets uit. Maar op vakantie denken we de accu toch soms tot het uiterste te drijven. Gaat de luchtweerstand van dat extra spatbord een groot verschil maken hierin? Of spreken we dan over enkele km's minder op een volle batterij?

Bijlagen

Een touwtje gespannen. :)
Voorzichtig fietsen dan maar.
Ik was niet helemaal tevreden met de Mercier hierboven, dus nog wat aanpassingen gedaan:licht gewelfd randonneurstuur (werkt beter met de guidonnetgrepen), voorrekje met tasje en spatborden gemonteerd.

Afbeelding
Mooi frame, mooie lugs, mooie verchroomde uiteinden, mooi fietsje.
Stronglight crancks met Franse draad?
Poppink schreef:
do 09 mei, 2024 01:20
Mooi frame, mooie lugs, mooie verchroomde uiteinden, mooi fietsje.
Stronglight crancks met Franse draad?
Dank je. Ik hou wel van mixte frames. Ze hebben een bepaalde sportieve elegantie die veel andere damesframes ontberen. Deze versie met de verchroomde uiteinden was speciaal voor de export naar Noord-Amerika. Heb ik hier nooit gezien.
Dit exemplaar komt uit Canada:

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... 0-cnd.html

De cranks zijn inderdaad Stronglight 49D's. Heb even moeten checken, maar deze hebben toevallig Engelse draad.
Mijn forensfiets een beetje gepimpt: had al een tijdje een M-Wave Double Bar (Jones Loop kloontje) en een XT STI liggen. (zat een flat bar en Deore STI op)

(forensfiets dient minimaal met Ultegra of XT uitgerust te zijn namelijk)

Vandaag gemonteerd.

Uiteraard waren de kabels te kort. Toen ik naar de FM fietste om wat buitenkabel van de rol te kopen vroeg ik me af waarom ik eigenlijk niet gewoon zelf van die rollen heb.

https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ng-50m-box
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ng-40m-box
Shrek schreef:
vr 10 mei, 2024 21:23
(forensfiets dient minimaal met Ultegra of XT uitgerust te zijn namelijk)
:D
Shrek schreef:
vr 10 mei, 2024 21:23
Toen ik naar de FM fietste om wat buitenkabel van de rol te kopen vroeg ik me af waarom ik eigenlijk niet gewoon zelf van die rollen heb.
Doen. Niet alleen goedkoper, maar vooral ook veel makkelijker. Grijp je nooit mis. Veel minder snijverliezen. Ik heb al jaren van die Elvedes-dozen staan met binnen- en buitenkabel.
Ik heb mijn derailleuroog teruggebogen na een aanfietsing met een boomstam. Ik miste opeens mijn drie zwaarste versnellingen, de boel was behoorlijk krom, de onderkant van de kooi stond een goede 2-3cm richting het wiel.
Ik heb niet het juist gereedschap, dus ik heb het opgelost met een stuk hout en een stevige bout, zoals het het in dit filmpje doen.
non-fixie schreef:
vr 10 mei, 2024 21:58
Ik heb al jaren van die Elvedes-dozen staan met binnen- en buitenkabel.
Maar jij hebt volgens mij ook een flinke doorloop aan fietsen. Ik vevang slechts 1 of 2 keer in een fietsleven de buitenkabels; dat schiet niet echt op. (klopt af op blank beukenhout)
Leon schreef:
vr 10 mei, 2024 22:19
non-fixie schreef:
vr 10 mei, 2024 21:58
Ik heb al jaren van die Elvedes-dozen staan met binnen- en buitenkabel.
Maar jij hebt volgens mij ook een flinke doorloop aan fietsen. Ik vevang slechts 1 of 2 keer in een fietsleven de buitenkabels; dat schiet niet echt op. (klopt af op blank beukenhout)
Klopt. Nou ja, instroom dan. Uitstroom, en daarmee doorloop, valt nogal tegen ... :wink:

Vandaag trouwens bezig geweest met de opbouw van een zilvergrijs toerframe voor de komende zomer. Had ik nog op zolder hangen en heeft de juiste maten voor een paar 650 x 42B-wielen waar ik wat meer kilometers mee wil maken:

Afbeelding

Dan zijn de standaard zilvergrijze Elvedes-kabels toch wat saai, dus heb ik maar een voorselectie van wat vrolijker, maar toch klassieke kleuren gemaakt:

Afbeelding

Na enig wikken en wegen vooralsnog voor mat rood gekozen:

Afbeelding
Halfords, destijds toch vooral gekend van betaalbare radio’s en van die foam dingen voor aan je autogordel.

Zo grappig dat je die dan kiest als optie voor de zomer in plaats van één of andere obscure Raleigh :D

Mat rood is helemaal de juiste optie, zou ik zeggen.
Grandonneur schreef:
za 11 mei, 2024 23:57
Halfords, destijds toch vooral gekend van betaalbare radio’s en van die foam dingen voor aan je autogordel.
Precies. De betere autoaccessoires. :D

Afbeelding
Na 4 jaar toch wat werk aan de roze woon/werk en vakantiefiets van mn vriendin, komt net terug van 2 weken fietsvakantie [ van Praag tot halverwege Duitsland]. Voorrem piepte wat en de zuigers bleven wat hangen, dus na 23.000km de Magura MT5 remklauw en zuigers schoonmaken en smeren voor het eerst echt onderhoud aan de voorremklauw, moest dat ook al doen na 20.000km bij de achterrem.

Net voor ze vertrok de buitenbanden vervangen, de Schwalbe Almotion TLE banden werden wat slecht na 22.300km, achter nog niet glad maar wel bijna, voor nog genoeg profiel maar best wat uitgedroogd op het loopvlak.

En binnenkort de riemset [ Gates CDX ], die begint redelijk versleten te raken na 23.000km, achtertandwiel meer dan voor en uit de Gates riem beginnen wat draadjes te steken.
CDX lijkt dus wat minder lang mee te gaan dan het oude CDC, bij haar oude fiets na 20.000km was het achtertandwiel versleten, die vervangen en de riem omgedraaid, volgens mij is die set na ongeveer 32.000km vervangen maar fiets is verkocht bij 25.000km.
[Draai elke 5.000km het voortandwiel een 1/4 slag en draai de riem om na 10.000km]

Maar meestal was CDC op na gemiddeld 25.000km dus doet CDX het niet slecht.

Toch bizar hoe lang de CDX aandrijving en Almotion banden meegaan en hoe weinig onderhoud de Magura schijfremmen nodig hebben.
Er zijn meer van zulke levensduurparels in onderdelenland. We hebben de afgelopen 30 jaar best wel in een mooie tijd geleefd wat dat betreft. De juiste gebruikersinformatie vinden is wel cruciaal geweest. Internet was daarvoor het wondermiddel. Laten we hopen dat het zo blijft want garantie zit daar niet op.

Vandaag had mijn fiets een rustdag.
Onze vakantiefietsen gepoetst en nagekeken en de Rohloffs verwend met verse olie.
En bij het poetsen kom je er dan achter dat in de wang van de achterband van de fiets van signora DaVinci een snee zit tot op het canvas.
Nu hebben Almotions best dunne (soepele) wangen. Er zal wel ergens een scherpe steen gelegen hebben.
Er moet aan de binnenkant nog een plakkertje tegen en dan wisselen met de voorband.
Vandaag de Halfords Sport zover af gekregen dat ik er een eerste testritje mee kon maken. Nog een hoop afwerking en fijnafstelling te doen, maar de eerste indrukken zijn niet verkeerd.

Afbeelding