Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heb jij vandaag gefietst? - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Waar heb jij vandaag gefietst?

276 berichten
Statige foto!
Testrondje met de Mercier van mevrouw non-fixie, waaraan ik wat aanpassingen had gedaan. Ik had zelf de Union Sapporo 4.0 mee, en die bevalt in ieder geval heel goed. :)

Langs de Drecht, in de buurt van Leimuiden:

Afbeelding
Niet vandaag, en zelfs niet gisteren, maar eergisteren stapte ik om ongeveer zes uur bij ons tijdelijk verblijf in Franeker op de fiets om een tochtje langs de zeedijk in oostelijke richting en dan wat zuidelijker weer terug te maken. Hoewel het nergens in de verwachtingen stond (dacht ik toch) begon het vrijwel direct wat te miezeren. Onder het A31-viaduct het niet zo waterdichte jasje verwisseld voor mijn regenjack. Door Tzummarum in noordelijke richting tot ik op de zeedijk stuitte. Schapen, lammetjes, schapen, lammetjes, een onafzienbaar aantal, ik denk dat ik er wel meer dan duizend gezien moet hebben. Schapen zijn voor mij erg onvoorspelbaar in hun bewegingen, dus handen aan de remmen houden.

Ineens hoorde ik ganzengesnater uit de lucht, ik keek naar rechts, en daar kwam een indrukwekkend grote vlucht ganzen, niet eerder zag ik er zoveel tegelijk vliegen. Ik vroeg me enigszins benauwd af of ganzen kunnen schijten tijdens het vliegen. Mocht dat het geval zijn, dan hebben ze me in elk geval gespaard.
Bij Zwarte Haan beklom ik de dijk. Ik wist dat daar de stalen banken ter ere van Anita Andriesen stonden, zij was de zus van een vriendin van ons, dus even een fotootje van een bank en uitzicht over het Wad naar haar geappt. Dat werd op prijs gesteld.
20240508_070734.jpg
20240508_070826.jpg
Na Zwarte Haan nog een km of zes verder langs de zeedijk en toen weer landinwaarts. Langs Ouwe Syl en door Het Bildt naar Sint Annaparochie. Daar bij de kerk, waar kennelijk Rembrandt ooit Saskia van Uylenburgh trouwde, even wat gegeten.
20240508_080851.jpg
20240508_080901.jpg
Om daarna onder andere over een heerlijk gravelpad langs een vaart uiteindelijk weer in Franeker aan te komen. Even na negen uur weer terug en ruim 50 km gefietst. Mijn dag kon niet meer stuk. De eerder gememoreerde miezerregen heeft overigens niet lang aangehouden gelukkig. In Sint Anna stond ik zelfs in de zon mijn krentenbolletje te eten.
Leuk verhaal, weer wat geleerd uit dat hoekje van Fryslân!
Heb ik nog een maand geleden door Franeker gefietst....
20240410_122543.jpg
Vanmorgen vanwege het mooie weer het werk maar even aan de kant gegooid ten gunste van een rondje door de polder.

Dankzij Martin weet ik nu dat dit de Westveense molen is, en dat die 300 jaar lang de naastgelegen polder droog gehouden heeft. Dat valt qua afschrijving dus nogal mee, zo'n molen.

Afbeelding

Het water uit deze polders wordt o.a. via de Grecht afgevoerd. Met kinderlijk genoegen heb ik mijzelf en mijn rijwiel erover "gezet":

Afbeelding

De weg langs de Meije is niet voor niets populair:

Afbeelding

En in Zwammerdam is de zomer ook begonnen:

Afbeelding
Zelfde rondje als gisteren, met als enige verschillen een andere fiets en iets meer wind.

Oh, en de vloot bleek ook uitgevaren in Zwammerdam.

Afbeelding
De bovenste foto herken ik inderdaad als de Westveense Molen in Woerdense Verlaat.
Wat nieuw is, zijn de wit geschilderde Fauël-borden die voordien nog zwart waren....
8)
Vanmorgen even een rondje met de Eddy Merckx. Check of 'ie klaar is voor de RetroRonde van Vlaanderen volgende maand.

Op de achtergrond het Zijdelmeer:

Afbeelding

Ik heb het kort gehouden, want de lucht beloofde iets teveel weer naar mijn zin:

Afbeelding
Mooi hoor, de kabels en het stuurlintje in dezelfde kleur en contrasterend met het rood.
Geel zou volgens mij nog beter staan.
Tandwielen 52/14?
Waarom voor een hoge flens en achter een lage flens?

Hoe dan ook, het lijkt me een feest om met zo'n fiets op pad te gaan.
Poppink schreef:
wo 15 mei, 2024 23:41
Mooi hoor, de kabels en het stuurlintje in dezelfde kleur en contrasterend met het rood.
Geel zou volgens mij nog beter staan.
Tandwielen 52/14?
Waarom voor een hoge flens en achter een lage flens?

Hoe dan ook, het lijkt me een feest om met zo'n fiets op pad te gaan.
Geel heb ik wel heel even overwogen, maar leek me teveel van het goede. De blauwe bandjes zijn al op het randje, vind ik. :?
Bovendien was wit wel populair in het peloton in die jaren, ook bij Merckx:

Afbeelding

Versnellingsbak: Huret Challenger derailleurs, met 52/37 voor en 14-26 achter. Voor de RetroRonde is dat prima. Voor L'Eroica zou een 14-28 achter fijner zijn. Voor en achter Normandy Sport hoogflensnaven.

Afbeelding

Ik heb er nog niet veel kilometers mee gemaakt, maar de eerste indruk is die van een heel levendig aanvoelende fiets. De Vitus 172-buizen hebben daar vast iets mee te maken.
Poppink schreef:
wo 15 mei, 2024 23:41
Hoe dan ook, het lijkt me een feest om met zo'n fiets op pad te gaan.
Wat houd je tegen?
Paar ochtenden in het Moezeldal gefietst.
DSC06501.JPG
DSC06558.JPG
IMG_20240518_183421.jpg
Naar de Ebro.
Laatste tijd lekker veel op de MTB, wat is Drenthe toch mooi, elke keer weer, verveelt nooit!
Gister vanaf Groningen richting 50 bunder, helft route van zuidlaren, route Anloo geheel gefietst en Rolde route erbij, na route Anloo terug naar route zuidlaren om vervolgens via de 50 bunder en haren weer terug te fietsen naar de stad.
En toen waren de benen er wel weer klaar mee.

Gr ej
CarlW schreef: … Naar de Ebro.
We hebben elkaar daar om een paar dagen gemist.

https://www.crazyguyonabike.com/doc/transpirenaica

Die klaprozen heb ik ook veel gezien, maar als Raadplaatje verwacht ik geen Streetview van die plek.