Door schade wijs geworden...door de jaren heen heb ik meerdere ervaringen gehad met losgescheurde hieldraden/canvasbreuken in de wang van met name achterbanden, wat dan vooral gebeurde tijdens fietsvakanties met volle bepakking. Erg vervelend want op zoek naar nieuwe band (is vaak lastig) en het kost je vaak ook een binnenband (klapband). Ik heb het in deze ervaringen over 28 " banden op een vlotte randonneur, waarbij ik zelf niet aan de zware kant ben (70-), wel vlot reed en af en toe onverharde wegen niet schuwde. Ik weet mij de types niet meer te herinneren, maar het waren topmodellen van de merken Vredenstein en Conti, en die hadden daarmee voor dit gebruik gelijk afgedaan bij mij. Vaak nog voordat het loopvlak echte slijtagesporen vertoonde was daar de canvasscheur al weer ....
Tot daar als een verlossing van het ongemak de Marathon XR kwam! Met deze banden heb ik vooralsnog (enige duizenden kilometers met volle bepakking) zonder problemen weggefiets. En tja, ze zijn wellicht wat stugger, maar daar staat tegenover dat je ze als een van de weinige banden volgens fabrikant specs op 6 bar mag zetten en dus de snelheid op asfalt hoog houden, en bovendien, met 25 kilo bagage aan je fiets voelt het juist wel prettig, een wat stuggere band. Verder zijn ze goed slijtvast, en hebben een mooi profiel dat lekker rolt op asfalt en het prima doet op steenslag, de versterkte zijkanten zijn ook minder kwetsbaar voor scherpe stenen.
Let bij aanschaf wel op de XR vermelding, er zijn namelijk meerder Marathon uitvoeringen die niet allemaal hetzelfde zijn, dus niet allemaal geschikt voor trekkingdoeleinden. Overigens let ook altijd op de max druk vermelding als je een band koopt, het geeft al een beetje aan hoe sterk de band is en wat je kunt verwachten onder fietsvakantie omstandigheden.
Tip: hou je banden altijd op voldoende spanning, neem een stukje kanvas(doek) mee of een uit een (oude) buitenband geknipt stuk band voor noodreparaties (leg het op de plek van de canvasbreuk tussen de buiten en binnenband). Of pak een vouwbare buitenband mee, maar dat weegt.