Corrie, mijn vriendin, rijdt sinds enkele maanden op een nieuwe fiets (Optima Orca) met een Shimano Deore achterderailleur. Eerst werd deze derailleur bediend met RapidFire shifters. Deze combinatie heeft nooit goed gewerkt. Het hoogste en laagste verzet was in orde, maar daar tussen ging de ketting bij het schakelen vaak niet naar het volgende tandwiel of sloeg er juist een over. Bovendien was Corrie op haar vorige fiets gewend om met gripshifts te schakelen.
Daarom hebben we bij de eerste servicebeurt de RapidFire shifters laten vervangen door Rocket gripshifts van Sram. Maar ook hiermee ging het schakelen niet zoals het zou moeten. Wederom weigerde de ketting te vaak met één schakelklik naar het juiste tandwiel te gaan. In overleg met Optima hebben we de fiets op laten halen om alles met een extra servicebeurt nog een keer goed af te laten stellen. Sindsdien verloopt het schakelen weliswaar voorspelbaarder, maar nog steeds niet zoals we gewend zijn.
Het opschakelen (van 1 naar 9) verloopt nu goed: bij elke klikstand valt de ketting op het juiste tandwiel. Terugschakelen (van 9 naar 1) gaat alleen goed als je het doet op een manier die doet denken aan de processie van Echternach: elke keer 2 klikken heen en 1 klik terug om de ketting op een naastgelegen groter tandwiel te krijgen (of is dit de essentie van de 2:1 verhouding bij achterderailleurs van Shimano?!). Klik je slechts één keer, dan gebeurt het volgende:
- van 9 naar 8: de ketting blijft op het kleinste tandwiel, hoewel de derailleur beweegt;
- tussen 8 en 2: de ketting wisselt van tandwiel, maar blijft steeds één verzet achterlopen;
- van 2 naar 1: de ketting slaat één verzet over en komt op het grootste tandwiel.
Wanneer ik de kabel strakker span, gaat de ketting bij het terugschakelen wel met één klik van 9 naar 8 en verder, maar wil hij in het zwaarste verzet haast niet meer op het kleinste tandwiel blijven. Bovendien gaat het opschakelen dan de kuren vertonen die eerst alleen bij het terugschakelen voorkwamen.
Het lijkt wel alsof de veer in de derailleur niet goed is opgewassen tegen de wrijving van de kabel. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn bij een nieuwe fiets en hoe zou het komen dat het euvel na 2 servicebeurten in de fabriek nog niet verholpen is?
Overigens verloopt het schakelen bij mijn eigen Orca al jaren probleemloos (Sram DualDrive gripshifts met sinds 4 maanden een zelfgemonteerde Sram X.9 0 - dus 1:1 - achterderailleur).
Daarom hebben we bij de eerste servicebeurt de RapidFire shifters laten vervangen door Rocket gripshifts van Sram. Maar ook hiermee ging het schakelen niet zoals het zou moeten. Wederom weigerde de ketting te vaak met één schakelklik naar het juiste tandwiel te gaan. In overleg met Optima hebben we de fiets op laten halen om alles met een extra servicebeurt nog een keer goed af te laten stellen. Sindsdien verloopt het schakelen weliswaar voorspelbaarder, maar nog steeds niet zoals we gewend zijn.
Het opschakelen (van 1 naar 9) verloopt nu goed: bij elke klikstand valt de ketting op het juiste tandwiel. Terugschakelen (van 9 naar 1) gaat alleen goed als je het doet op een manier die doet denken aan de processie van Echternach: elke keer 2 klikken heen en 1 klik terug om de ketting op een naastgelegen groter tandwiel te krijgen (of is dit de essentie van de 2:1 verhouding bij achterderailleurs van Shimano?!). Klik je slechts één keer, dan gebeurt het volgende:
- van 9 naar 8: de ketting blijft op het kleinste tandwiel, hoewel de derailleur beweegt;
- tussen 8 en 2: de ketting wisselt van tandwiel, maar blijft steeds één verzet achterlopen;
- van 2 naar 1: de ketting slaat één verzet over en komt op het grootste tandwiel.
Wanneer ik de kabel strakker span, gaat de ketting bij het terugschakelen wel met één klik van 9 naar 8 en verder, maar wil hij in het zwaarste verzet haast niet meer op het kleinste tandwiel blijven. Bovendien gaat het opschakelen dan de kuren vertonen die eerst alleen bij het terugschakelen voorkwamen.
Het lijkt wel alsof de veer in de derailleur niet goed is opgewassen tegen de wrijving van de kabel. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn bij een nieuwe fiets en hoe zou het komen dat het euvel na 2 servicebeurten in de fabriek nog niet verholpen is?
Overigens verloopt het schakelen bij mijn eigen Orca al jaren probleemloos (Sram DualDrive gripshifts met sinds 4 maanden een zelfgemonteerde Sram X.9 0 - dus 1:1 - achterderailleur).