Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Ja deze use case schrééuwt gewoon "Bullitt" of "Surly Big Dummy" of "Kona Ute" maar daar wil hij niet aan.
Nee, ik wil een robuuste simpele fiets.
Daar is het minste trammelant mee, minste werken en kosten aan, en doe-het-zelf mogelijk en ook mogelijk gebleken, waardoor ik niet meer gegijzeld kan worden door dealers die 3 dagen dan 3 weken dan 3 maanden en op 't laatst (mijn fietsen voor ze singlespeed later fixie werden) nog eens 3 keer langer.
Tandwiel voor, Tandwiel achter, ketting dertussen, gewoner kan niet.
Wat zich ook bewezen heeft - ik vervang sinds 2017 kettingen en tandwielen zelf, en doe ook de moeite om de tandwielen om te keren telkens ik haaievin vorm merk, en kettingblad een kwart slag te roteren op de spiderpositie als de tanden op de klokuren van de crankarmen duidelijk meer gesleten worden dan de deze op de andere uren.
Zo die dingen.
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Fixed omdat.... simpeler en betrouwbaarder? Maar dan had een Rohloff, al dan niet met riem, ook prima gekund.
Een Rohloff is een complex stuk mechaniek.
Een riem heeft serieuze kwetsbaarheden, kettinglijn, een zakmes. Je moet eens rondkijken in een gemiddelde stad met veel cotees sociaal ontvangenden. Ook gepruts met dat frameslot, merk op hoe de boutjes daarvan zich loswerkten, zonder ooit losgemaakt geweest te zijn.
Sommige kringwinkels hier verkopen elke week 3 dozijn fietsen, verzameld door stadsdiensten, zogezegd achtergelaten, zonder derbij te zeggen dat die eerst gejat werden en dan achtergelaten. Als ik ergens een fiets op een rare plek zie staan of liggen, of in een rare toestand (banden bvb leeg) in een fietsparking, de volgende dag is het zadel dada, de derde dag het stuur, de wielen, de pedalen, en uiteindelijk ligt het frame er nog, dat ik nog een week later in een naar huis gereden supermarktwinkelkar voor de deur van de lokale anonieme ijzerboer zie liggen.
Ergens vorig jaar kwam ik de grote driehoek tegen van een fietsframe van een fietsverhuur vzw van de stad zelf, de naam met fel contrast erop gelakt. Losgezaagd en/of geslepen als een slager doet bij het uitbenen, voor de onderdelen natuurlijk.
Met een fiets als de mijne, is niemand wat he. En gewoon voor de lol, de ketting effe doorsnijden met men zakmes, da gaat ook nie bijster rap gaan he.
Maar die factoren schoffel jij in je blind vlek he, die intussen de oceaan moet spannen daar al dit reeds is gezegd hier.
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Maar als ik het verhaal goed gevolgd heb (hier en op fiets.nl)
Met één of beide ogen dicht, kan dat?
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
heeft de FM de Santos dus kostenloos omgebouwd van Rohloff naar fixed, dus er rijdt nu ergens in België iemand rond met een heeeeel voordelig verkregen Rohloff
Nou nee, er werd geen Santos omgebouwd, er werd een Santos TM3+ frame gebouwd, gelakt, van Santos standaardkeuze onderdelen, behalve de aandrijving - die onderdelen voor de vaste pion.
Hoe kwam jij tot het idee dat ik met een Rohloff gereden zou hebben, waar ook ter wereld? Na een pot nat met % aanduiding ?
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Dat 3e plaatje is het meest verhelderend: het lijkt inderdaad een Shimano FC-5500 crank te zijn, dus mijn angstdroom over een Octalink V2 crank op een V1 as bleek ongegrond.
Je moet niet naar de dromen kijken he, naar de realiteit mot je kijken, dat is wat ik doe, en als ik opgescheept kom te zitten met een gebroken frame, van een merk dat reklame voert met oersterk frame, na eerder opgescheept te zitten met gebroken velg, van een merk dat reklame voert met oersterke velg, dan schort er iets vind je niet?
Dat Santos TM3+ frame lijkt me stevig gemaakt. Dikke buizen, dikke lassen, continu lasnaden, dubbele dwarsverbinding, zo die dingen. Als het dan toch breekt, moet er iets aan de hand geweest zijn he. Wel, frameuiteinden die 7 jaar lang een halve cm samengetrokken geweest zijn, en zo mee gereden elke dag 50+ km, dat IS een MOGELIJKE reden he. Hier zelfs de enige te bedenken. En vandaar datr ik die logische piste volgde. Nie moeilijker dan dat, Shrek.
Het rare aan jou is dat je het voor de hand liggende, het heldere dus, ontkent en droomwerelden gaat opzoeken. Ik denk dat jij met een lantaarn loopt dewelks lichtvlek je buiten beeld houdt.
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Merk ook op hoe de M10 bladbouten het geheel een authentieke stevige
cold war-era raw industrial look geven. Als de Russen komen kan GMS21 zich in ieder goed verdedigen door met die M10 bouten te gooien.
Wat zouden de Russen hier komen zoeken? Olie? Aardgas? Patatten? Mais? Wat kopen ze nu van ons? Prentkaarten van de stad Brussel?
Je discussievoeren is prullerij trollerij, wees Algemeen Beschaafd Wereldfietser en herinner te hebben gelezen dat ik van dat prul bladboutjes gepruts afwilde, een steeksleutel 17 en Klaar Is Kees. Geen uitslijtende onderbroken schroevendraaier sleufkes op slecht te ziene / bereiken plekken, geen gesukkel met mm verschillende lengtes die probleem geven bij dikkere of dunnere kettingbladen, gewoon nen duidelijk zichtbare standaard M10 bout met nen kop die een hamer nodig heeft om kapoet te gaan.
Dat jij daar perse industrial look cosmetica aan wil koppelen, is jouw zaak he, niet de mijne, en dit gaat hier over mijn zaak, niet de jouwe, menier Shrek.
Shrek schreef: ↑do 02 mei, 2024 11:38
Schilderen met chroom-6 zou het plaatje helemaal compleet maken. Ik zie mogelijkheden voor de
mood boards van Santos.
Af en toe splat ik eens een klodder siliconen op een plek, ter bescherming tegen lakbeschadiging, of post mortem dat.
Jouw en eender wiens moods zijn me worst.
MIJN zaak is nu de fiets terug gemaakt te krijgen, ZONDER dat probleem, en ZONDER nieuwe problemen.
Maar dat is evident he.
Allez, zou evident moeten zijn.
Maar jij loopt weg van de evidenties.
Tot daar in achtergat Rusland zelfs lol.
Geen goesting in recruut wezen? Vooral in dat buurland er net voor, wat was het weer, Oekorine of zoiets, zoeken ze tegenwoordig personeel.