door
math » wo 24 apr, 2024 21:42
Leon schreef: ↑wo 24 apr, 2024 18:04
De trapas zit niet waar je hem zou verwachten. Als je de groene fiets een aantal cm naar achteren schuift zitten stuur en zadel op dezelfde plek als bij de fiets er achter, maar zit de trapas anders.
Ik vind dat je bij een vergelijking in ieder geval de trapassen gelijk moet zetten. Dat is tenminste één gelijk contactpunt.
Wat ik mis is informatie over de maten. De Union fiets lijkt me, in klassiek framegroottes, minstens 60 cm. Welk Winora frame is gebruikt in dit plaatje ?
Wat je meteen ziet is dat de wielbasis van het Winora frame veel langer is dan van de Union. Die Winora is niet gemaakt op wendbaarheid. Dat is ook niet zo belangrijk voor e-bikes. De Winora is gemaakt op rechtuit-stabiliteit.
Het zadel van de Union staat verder achter de trapas dan bij de Winora. De meeste fietser kunnen iets meer kracht zetten op de pedalen vanuit een zitpositie waarbij ze de benen naar voren kunnen strekken. Bij de Winora strek je de benen meer verticaal. Maar een e-bike is ontworpen voor mensen waarbij de motor de ontbrekende lichaamskracht aanvult. Begrijpelijk dus, die verschillen.
Verder staat het stuur van de Union, daarmee bedoel ik uiteraard de handgrepen, véél lager dan het zadel. Dat zorgt voor een gestrekte, aerodynamische positie. Het zwaartepunt van het bovenlichaam van de fietser ligt tussen zadel en handgrepen. Dat zorgt voor veel druk op de handen, tenzij je sterke core-spieren hebt. Die moet je dan wel hebben of trainen.
Het stuur van de Winora is nog niet afgesteld op een specifieke eigenaar. Maar de suggestie is duidelijk : de handgrepen staan veel hoger dan het zadel. Dat is de typische comfortabele rechtop-positie van de meeste e-bikes en zorgt voor weinig druk op de handen.
Ik zeg het daarom nog maar eens : een steilere zadelbuishoek brengt het zadel dichter bij het stuur en zal het comfort niet nadelig beïnvloeden. Het is maar één van de elementen van de optimale contactdriehoek, maar hij werkt de goede kant op voor e-bike gebruikers.

- bikefitting.png (101.65 KiB) 1349 keer bekeken