Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toulouse - Barcelona met kinderkar? - Forum Wereldfietser

Toulouse - Barcelona met kinderkar?

Hallo,

we willen half september vanuit ongeveer Toulouse (Carcasonne, ...) naar Barcelona fietsen in een kleine 3 weken (niet de korste route, wel de mooiste, o.a. greenways boven Barcelona). Ik trek een kinderkar (2 kinderen, totaal 50 kg), Arend een bagagekar (god weet hoeveel kilo, ikke niet :). We willen wat cultuur, mooie natuur, voor de kids wat wils en toch wel mooi weer. Een heuvel af en toe mag wel, maar geen steile klimmen van 10 kilometer :)
Is deze route een goeie optie? We hebben niet echt een idee van zwaarte, weer, bezienswaardigheden, accomodatie, ...
Eventueel andere tips voor een leuke fietsvakantie (we deden vorig jaar Wenen-Praag. Was leuk, maar niet echt een uitschieter)?

Bedankt,
Mireille, Arend, Emrys en Kiren

Hi Mireille en fam,

Ken je de fietsen met kinderen site (http://www.fietsenmetkinderen.info) ?

Misschien is het handig om ook daar je oproep te plaatsen!!

Succes!!
Rena :wink:
Ja, nu je het zegt! Bedankt!
Mireille

Tja, tussen Toulouse en Barcelona liggen wat hobbels... Het pasje over de Pyreneeën dat Benjaminse beschrijft in 'Fietsen naar Barcelona' is niet hoog en niet steil. Bovendien erg rustig. Maar daarvoor en daarna blijft het heuvelig.
liz schreef:Tja, tussen Toulouse en Barcelona liggen wat hobbels... Het pasje over de Pyreneeën dat Benjaminse beschrijft in 'Fietsen naar Barcelona' is niet hoog en niet steil. Bovendien erg rustig. Maar daarvoor en daarna blijft het heuvelig.
Hoe steil is "heuvelig"? Hoeveel percent? Lange geleidelijke klimmen, of korte venijnige (of zo van die wegjes waar je met twee amper fiets en kar zonder kids naar boven krijgt geduwd :) )

Mireille

Nadeel is dat ook nog veel passen in het oostelijk deel van de Pyreneeen tussen Tolosa (Toulouse) en Barcelona vrij druk zijn. Ook om die reden valt het colletje van Benjaminse aan te bevelen.
Diverse van die "groene routes" boven Platja d'Aro zijn hobbeleweggetjes met veel mulle ondergrond en losse stenen.
Barcelona zelf wordt steeds meer een echte fietstad. Ieder jaar zie je nieuwe fietspaden in de stad en steeds meer mensen kruipen er op de fiets. Het probleem zit echter rondom Barcelona. Je kunt de stad bijna niet op een redelijke wijze met de fiets binnenkomen.
Paul Benjaminse adviseert om het laatste deel met de trein te doen en daar heeft Paul volkomen gelijk in. De fiets kan mee in de regionale treinen en de cercanias(agglomeratietreinen) en die rijden er vaak tussen Girona en Barcelona.
Zie voor meer details de gids van Paul Benjaminse.
Veel plezier.

Ik ken de omgeving daar vrij goed en als je in Frankrijk voor voor de D wegen kiest kan je best redelijk rustig fietsen. Het nadeel is echter dat die rustige wegen ook tamelijk heuvelachtig zijn. Als je vanaf Carcassone kiest voor de Pyreneen overgang die Benjaminse beschrijft (dat is de gemakkelijkste) dan moet je, voordat je daar bent, twee wegen kruisen die door een dal lopen, namelijk de D117 en de N116. De toegangswegen naar het dal en weer eruit zijn behoorlijk steil. Verder is de klim vanaf Maureillas las Ilas naar de Col de Manrell (route van Benjaminse) toch ook nog redelijk pittig. Er zitten 3 gedeeltes in met 2 V-jes en een klein stukje met 4 V-jes waar bijna iedereen moet lopen. In totaal klim je daar 600m over 23 km. Na de afdaling kom je op de bijzonder drukke NII die naar Figueras gaat (Dali museum en vlak voor de stad een camping). Op de NII moet je op de vluchtstrook rijden terwijl de rest van het verkeer je met 100km/h passeert of je moet de NII direct oversteken en je weg zoeken door de kuststrook waar het ook heel druk is met vrachtauto's. En daar zijn geen wegen met vluchtstroken.
Het alternatief is vanaf Carcasonne naar de kust fietsen en langs het water naar Barcelona, maar die kustweg gaat ook behoorlijk op en neer.
Kortom, vanaf Carcassone naar Barcelona zou ik zelf nooit doen met een aanhangertje van 50kg, maar als je het perse wilt doen dan zou ik kiezen voor de kustweg. Je hebt leuke campings aan het strand en heel mooi plaatsjes en baaitjes onderweg zoals Collioure, Cadaques, L'Escala en Sant Feliu de Guixols.

Ronald

ciclista schreef:Kortom, vanaf Carcassone naar Barcelona zou ik zelf nooit doen met een aanhangertje van 50kg, maar als je het perse wilt doen dan zou ik kiezen voor de kustweg. Je hebt leuke campings aan het strand en heel mooi plaatsjes en baaitjes onderweg zoals Collioure, Cadaques, L'Escala en Sant Feliu de Guixols.
Als je de kustweg neemt vanaf Port Vendres tot Llançà, doe het dan in het weekend, liefst op zondag. Dat scheelt veel vrachtverkeer. Bij Llançà linksaf naar El Port en de ergste drukte heb je gehad. Als er weinig verkeer is, is het best een mooie beklimming met uitzichten op zee.

- Uitzicht op Portbou hieronder op een rustige zondagmorgen
Afbeelding

Michael W schreef:
ciclista schreef:Kortom, vanaf Carcassone naar Barcelona zou ik zelf nooit doen met een aanhangertje van 50kg, maar als je het perse wilt doen dan zou ik kiezen voor de kustweg. Je hebt leuke campings aan het strand en heel mooi plaatsjes en baaitjes onderweg zoals Collioure, Cadaques, L'Escala en Sant Feliu de Guixols.
Als je de kustweg neemt vanaf Port Vendres tot Llançà, doe het dan in het weekend, liefst op zondag. Dat scheelt veel vrachtverkeer. Bij Llançà linksaf naar El Port en de ergste drukte heb je gehad. Als er weinig verkeer is, is het best een mooie beklimming met uitzichten op zee.

- Uitzicht op Portbou hieronder
Afbeelding
Doe dat wel buiten vakantietijd, want in de vakantietijd is het druk met automobielen van toeristen op deze smalle weg. Als je al die korte klimmetjes wilt ontwijken, kun je ook de trein nemen. De Franse treinen rijden tot het Spaanse Portbou en de Spaanse treinen rijden tot het Franse Cerbere.

bert sitters schreef:Doe dat wel buiten vakantietijd, want in de vakantietijd is het druk met automobielen van toeristen op deze smalle weg.
Ze gaan half september Bert !! :wink:

Michael W schreef:
bert sitters schreef:Doe dat wel buiten vakantietijd, want in de vakantietijd is het druk met automobielen van toeristen op deze smalle weg.
Ze gaan half september Bert !! :wink:
Er zijn ook andere bezoekers van het forum die jouw fraaie foto zien en denken: 'Laten we dat weggetje even nemen als we over twee weken in de buurt zijn.'

bert sitters schreef:Er zijn ook andere bezoekers van het forum die jouw fraaie foto zien en denken: 'Laten we dat weggetje even nemen als we over twee weken in de buurt zijn.'
Daar heb ik niet van terug Bert!! :wink: