Op de Instagram van Santos een aankondiging voor een Santos e-bike met Bosch motor:
https://www.instagram.com/p/CfMQCuDMgtj/
https://www.instagram.com/p/CfMQCuDMgtj/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Laat ik me netjes uitdrukken.Eric op de Fiets schreef:Hé hé eindelijk een echte e-bike van Santos.
Accu verwijderen doe ik vaak, omdat ik geen verwarmde schuur heb, dus ik laad in huis op. Dus minstens 1-2 keer per week bij werkweken.
Dit is een zorg die geldt voor bijna het gehele e-bike-aanbod van alle merken...
De doelgroep van Santos vergrijst, maar is nog altijd fit genoeg om met een kampeeruitrusting door Europa te toeren. Er blijkt weldegelijk veel vraag naar dit soort e-bikes.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een Koga e-WordTraveller. We hebben deze e-bikes gekocht in 2018. In 2019 hebben we een maand ge-ebiked (fietsen mag je niet zeggen hier geloof ik) in Duitsland, in 2020 en 2021 een maand in Nederland en in 2022 in Duitsland. We ebiken dan 2200 a 2300km in die maand. Op onze e-bikes staat nu ruim 17000km.Christophorus schreef: ↑do 18 apr, 2024 09:41Dit is een zorg die geldt voor bijna het gehele e-bike-aanbod van alle merken...
Ik ben Santos dealer (het is zelfs het enige merk dat ik verkoop), maar kijk toch kritisch afwachtend naar de Travelmaster-E-Bosch.
Over de problemen m.b.t. duurzaamheid, compatibiliteit en snelle veroudering door snelle vernieuwing heb ik een kritisch artikel op mijn website geschreven.
https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/
Een veel gebruikt argument is dat Bosch als marktleider het grootste dealernetwerk van Europa heeft, dus in geval van problemen is een Bosch-dealer nooit ver weg. Maar... het zou mooier zijn als je dat dealernetwerk helemaal niet nodig hebt.
Er zijn zelfs dealers die zeggen dat Bosch het enige merk is waarmee je met een gerust hart door Europa kunt reizen, maar aan de andere kant is er ook een dappere Santos-dealer die helemaal gestopt is met de verkoop van e-bikes, omdat hij helemaal klaar is met het vele elektronische gezeik.
Ik ben (nog) geen fan van Bosch, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen van mensen die op bijvoorbeeld een Koga WorldTraveller met Bosch door Europa toeren. Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid en levensduur?
Wat die dealer vooral zelf moest oplossen omdat hij geen vaste monteur heeft, dan merk je wel waarom veel monteurs veel tijd kwijt zijn aan dingen waar geen rekening voor geschreven kan worden, en dat zit vooral bij e-bike storingen.Christophorus schreef: Er zijn zelfs dealers die zeggen dat Bosch het enige merk is waarmee je met een gerust hart door Europa kunt reizen, maar aan de andere kant is er ook een dappere Santos-dealer die helemaal gestopt is met de verkoop van e-bikes, omdat hij helemaal klaar is met het vele elektronische gezeik.
Daar noem je nog een belangrijk punt. Ik ben ook een eenmanszaak en moet het zelf oplossen. Maar al had ik wél een monteur beschikbaar, hij/zij moet ook gewoon een salaris krijgen. En met de komst van de e-bike is dat steeds vaker voor werk onder garantie, waar je niets voor krijgt. En het claimen van garanties bij de fabrikant/agentschap/groothandel zijn vervelender dan belastingaangifte doen en ook niet altijd succesvol, dus betaal ik het een enkele keer uit eigen zak.