Hoi Willem,
heb je ooit met zo'n nieuwe bakfiets gereden, zoeen die nu zo populair is? Zo'n tweewielige cargobike van Bakfiets.nl? Ik wel namelijk, ging wel eens boodschappen doen met de cargobike van mijn colllega, en ja het rijdt anders dan een gewone fiets, maar ik vond het verrassend goed gaan. Die fiets trapte amper zwaarder dan een gewone, ook met een aantal emmers latex in de bak. De wendbaarheid viel me heel erg mee, ok straatje keren in een smal straatje ging niet zonder een voet aan de grond te zetten, (misschien had ik langer moeten oefenen) maar met een beetje vaart kon ik er alles mee wat ik ook met mijn stadsfiets kan. Ik kan me voorstellen dat het geen geschikte fiets is voor op vakantie, al vertelde mijn collega dat ze er ook in Limburg vrolijk heuvelop en af reed. Het moest alleen niet te steil worden want dan moesten de kineren er naast gaan lopen. Ze nam de kinderen er pas na 6 maanden in mee, omdat ze de ongeveerde fiets toch te veel vond schokken voor jonge babietjes. Maar dan nog, voor in de stad lijkt het me een prima oplossing.
Die ouderwetse driewielige bakfietsen met drie of zelfs maar een versnelling en een lompe houten bak voorop rijden inderdaad voor geen meter. Je trapt je het leplazerus en als je de bocht om wilt droom je van stuurbekrachtiging.
Met de zit/ligtandems heb ik zelf helaas geen ervaring, ik had het graag uitgeprobeerd. Wel ben ik in Duitsland een gezin met twee kinderen tegengekomen die met twee van die fietsen op vakantie waren. Ze vertelden dat dit prima ging. Tuurlijk even wennen aan het andere stuurgedrag, maar goed te doen, zeker als je al aan een gewone tandem gewend bent. Ze vertelden dat het wel zwaar fietsen was, maar ik heb me er ook over verwonderd hoe ongelooflijk veel bagage ze meehadden. Gote gezinstent, tafel plus vier stoelen, driepits gasfornuis, noem maar op. En dat lijkt me inderdaad niet lekker meer fietsen, kind voorop, tassen achterop en dan ieder ook nog een Bob Yak erachter.
Een draagdoek op de buik lijkt me ook eng, maar er zijn ook rugdragers. Zouden die voor het eerste jaar niet geschikt kunnen zijn?