Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelpijn hoe verhelpen? - Forum Wereldfietser

zadelpijn hoe verhelpen?

er is veel te vinden op het net over het onderwerp zadelpijn, maar vaak vormen tips van ervaren fietsers de beste oplossing,
hoe gaan jullie tewerk om zadelpijn te bestrijden?
volgens de ene gaat het om de broek, volgens een andere om het zadel:
bedankt voor jullie reacties
frank en diane

Allebei. Gebruik een fietsbroek met een goed zeem. En volgens velen (maar niet iedereen) onder ons is er maar een zadel het beste: een leren Brooks. Kies voor een vakantiefiets bij voorkeur een model met veren. Voor de meeste mensen is dat dan van breed naar smal een B67 (of B67S als damesmodel) een Champion Flyer (of Champion Flyer S voor dames), of een Conquest (of Countess voor de dames). Hoe meer rechtop je zit, hoe breder het zadel moet zijn. Maar het hangt ook van je eigen anatomie af. Bij de een staan de zitbotjes dichter bijeen dan bij de ander.
Zachte gel zadels zijn een prima recept voor zekere zadelpijn op langere ritten. Ze doen het alleen goed in de showroom.
Tot slot: kies de breedste band die nog op je fiets past. Hoe breder hoe comfortabeler.
Wim

Wellicht niet direct het antwoord wat je wil horen maar het heeft mij volledig van de zadelpijn afgeholpen. Ik heb de fiets jarenlang bijna niet meer gebruikt terwijl ik maar 11 kilometer van het werk af woon(de). 1x de fiets genomen op een mooie lentedag maar nooit weer totdat ik een ligfiets probeerde. Sindsdien geen zadelpijn meer, sindsien dus liggend door het verkeer.

Dáár kan ik maar één ding op zeggen: AMEN!!!

Juiste houding op de fiets
Hoe rechterop hoe meer gewicht er op je zitvlak rust.
De stand van het zadel: horizontaal of iets gekanteld en de positie tov pedalen.
De juiste plek van het stuur: hoogte en afstand van het zadel.
Het gaat erom om de juiste plek voor alles te vinden. Iets wat op het eerste gezicht niet comfortabel lijkt kan op den duur juist zeer prettig zitten.
En dan het goede zadel.
Ik zweer bij de Brooks Conquest.
Ik rijd nooit met een fietsbroek.
Als je echt comfort en meer kilometers met minder inspanning wil kies dan voor een ligfiets.
niko

Hi Frank en Diane,

De eerste drie jaar heb ik met opgezwollen klieren rondgefietst, denkende dat dat hetgeen was wat men zadelpijn noemde. Ik had dus geen last van mijn zitbotjes, maar van de klieren die lopen in de liesstreek. Welke fietsbroek ik ook aanhad, het maakte niet uit.

Tijdens een buitensportbeurs heb ik toen mijn zitbotjes op laten meten en bleek dat het zadel dat ik had veel te smal was en mijn zitbotjes ver uit elkaar zitten. Ik zat dus helemaal niet op mijn zitbotjes... die zaten naast het zadel en dus kwam alle druk op de klieren.

Ik heb toen een brede dames brooks zadel (preciese naam weet ik niet) aangeschaft en vanaf de dag dat ik daarmee fietste voelde ik meteen dat m'n zitbotjes nu wel ondersteund werden. Ik heb nooit meer last gehad van opgezette klieren en kon vanaf dag 1 zonder fietsbroek fietsen zonder problemen.

Groet, Rena :wink:

ps1: Velen moeten het Brooks zadel enige kilometers inzitten. Heb ik gelukkig niet nodig gehad.

ps2: Je kan zelf je zitbotjes opmeten door een stuk ribbeltjes karton op een harde (plastic of houten) stoel te leggen. Daarop te gaan zitten, met je handen onder het zitgedeelte van de stoel aan de zijkant vast te pakken en druk uit te oefenen op het karton. Druk jezelf maar hard op de stoel en als het goed is, zie je in het karton twee kuiltjes. Dat zijn de plekken waar de zitbotjes zitten. Meet de afstand tussen de twee kuiltjes, schrijf dat op en ga daarmee op zoek naar de juiste maat zadel.

Hi Schlaus,

Ik ben het niet met je eens en dat schrijf ik uit eigen ervaring.
Ga voorafgaand aan je fietstocht regelmatig fietsen met een paar zadels waarvan je denkt dat het vervelend gaat worden... blablabla... maar ook vorm je zo op die plekken wat eelt
Hahaha, als dat zo is, dan had ik allang een kont vol eelt moeten hebben... 3 jaar lang vrijwel elk weekend in 't zadel en 3 maanden achtereen op de pendalen... maar nee hoor, ik heb al die tijd geen eelt milimeter op m'n kont kunnen ontdekken... :lol:

Groet, Rena :wink:

Hi Jacq, no problem!! :wink:

Het forum is bedoelt om anderen te informeren over onze kennis en ervaringen en die kunnen wel eens heel erg uiteen lopen. En gelukkig maar!

Het uiteen lopen kan voor de vraagsteller erg verwarrend zijn, maar kan ook verhelderend werken, omdat er niet 1 oplossing is.
Iedereen heeft namelijk weer een andere houding, andere billen, andere pijngrens, andere behoeftes en ga zo maar door.

Zelf heb ik namelijk een mountainbike, zit ik flink voorover gebogen, heb ik het breedste Brooks zadel wat er voor vrouwen is, zit ik op mijn zitbotjes en hebben mijn dijbenen genoeg ruimte.
Ik geloof dat dat helemaal indruist tegen de standaard wetten van het fietsen, maar het is nu eenmaal zo. Ik zal wel een speciale bouw hebben... hahaha... :lol:

Misschien leuk om bij het nazomerweekend, zie http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=75 fietsers en zadels te vergelijken...
Ik ben al 38 jaar wereldfietser op een echt Brooks-zadel en trek vaak mijn knickerbocker met bijbehorende lange kousen aan, daaronder gewone onderbroek, sandalen aan mijn voeten. Die laten het regenwater gemakkelijk door en zijn morgen zó weer droog in plaats van soppende natte schoenen :wink:
Dusss.... Brooks en niets anders! Ze kunnen wel 20 jaar mee. Als ik een nieuwe fiets koop, plaats ik het Brooks-zadel vaak van de oude fiets over.
In de jaren '40 en '50 fietste mijn vader (ook wereldfietser, † 1963) vaak in zijn drollenvanger, een mooi plaatje! Dit is de broek zoals Kuifje droeg. En zijn zadel? Ook een Brooks! Mijn fietsliefhebberij heb ik aan hem te danken.

Hallo,

zelf heb ik ook een lange tijd zadelpijn problemen gehad. Vorig jaar ben ik naar Noorwegen gefietst en daarom wou ik een goed en comfortabel zadel hebben. Ik heb toen een vrij breed Terry zadel gekocht voor erg veel geld, zo'n 70 euro. Ik las er positieve berichten over en het leek heel wat. Tijdens de vakantie bleek dat ik het een erg oncomfortabel zadel vond. Ik heb elke dag last van mijn achterwerk gehad. Hij hield ook vocht goed vast wat erg vervelend is. (jah een brooks doet dit ook...)

Dit jaar brak het alu? stangetje waarmee het zadel bevestigd is aan de zadelpen, ik ben dus echt niet te spreken over die Terry rotzooi, sorry dat ik het zo omschrijf maar ik vind het echt niets.

Ik heb toch een Brooks B67? geprobeerd (bewust het breedste model gekozen) en ik heb er nu zon 3200 km op zitten en ik vind het echt VEEL beter, kan nu makkelijk ruim 100 km per dag doen. Aan het eind van zo'n flinke rit heb ik niet het idee dat het zadel minder fijn zit dan aan het begin van de rit. Voor mij is het samen met de nieuwe fiets (ik had eerst een Batavus, nu een Santos) de grootste verbetering voor de fietsvakantie van dit jaar.

Nadelen t.o.v. een plastic zadel zijn dat je vooral in het begin het zadel dient in te smeren met vet. Ik heb voor alle zekerheid maar het dure Brooks vet gekocht. En ik heb altijd een plastic zak over mijn zadel omdat regen slecht schijnt te zijn voor het zadel. Overigens ervaar ik dit laatste niet als een probleem, je fiets ziet er dan direct wat lelijker uit en dat is beter i.v.m. anti diefstal. En het heeft mij toch wel zo'n 500 tot 1000 km fietsen gekost voordat het zadel lekker ging zitten, de eerst km's vond ik vrij oncomfortabel. Maar achteraf ben ik dus erg tevreden met dit zadel.
aan ieder die reageerde bedankt voor jullie tips:

we hebben dit weekend allebei een lederen brooks zadel aangeschaft,
voor diane een b67s en voor frank een b17,

meteen na aankoop een tochtje gemaakt, gewone kledij, zonder zeem in broek of zonder uierzalf en raar maar waar niks zadelpijn,

het enige waar we nu, na aanschaf van dit zadel, nog meer van overtuigd zijn is dat onze oxford fietsen duidelijk niet geschikt zijn om langere tochten mee te doen, de maten kloppen gewoonweg niet, zadel te dicht bij stuur en dergelijke, geen slecht woord over oxford fiets, want hij is heel goed voor kortere tripjes, bijvoorbeeld naar het werk en terug, maar niet om als trekkingfiets te gebruiken,

dat zal dus onze volgende aankoop moeten worden, we denken hierbij aan een op maat gemaakte vlerick fiets (misschien minder bekend in nederland? of zijn er ook noorderburen die met dit merk goede ervaringen hebben? ) :twisted:
groetjes :wink:

Als je echt comfortabel wilt fietsen dan is een maatframe vaak de uitkomst. Vlerick heeft een prima reputatie.
Wim

Blij dat ook jullie veel beter zitten op een leren zadel van brooks. Ik heb er ook veel verbetering mee gevoeld, maar na 80 - 100 km voel je je achterwerk toch wel hoor (ik fiets s'zondag 100-140 km op mijn trekking fiets) !
Als je echt veel gaat fietsen vind ik de overstap naar Vlerick komende van oxford nogal radicaal (en niet goedkoop). Die fietsen kosten ongeveer 1800€ geloof ik.
Ik fiets al jaren Gazelle en goede feitshouding kan je op de meeste betere fietsen gerust vinden tenzij je echt abnormale lichaamsverhoudingen hebt. Een goede feitsdealer adviseert je over het te nemen framemaat. En bij merken als Gazelle (ik ben ermee naar compostella gereden zonder enig probleem) heb je frame maten vanaf 49 tot 65 dus daar kun je terecht tot +- 2 mtr lengte ! Voordeel is dat je bij Gazelle (maar er zijn ook andere goede merken in de handel)voor 900€ - 1000€ een prima fiets hebt (zelf rij ik nu met de kathmandu -die is wel iets duurder - en ik ben 1.90 m.)
Vlerick is goed maar niet goedkoop. Ik rij 8000 km per jaar recreatief en voel me best tevreden met de gevonden fietsmaat en zit houding.
Succes ermee ...
Hoewel ik van mening ben dat zadels altijd een persoonlijke keuze zijn, kon ik niks met een Brooks zadel. Had altijd het probleem dat ik op langere afstanden (80 kilometer of verder) een doof gevoel in mijn scrotum had. Uiteindelijk ben ik naar Zwolle gegaan naar CycleTracx en die hebben mijn zitbotjes opgemeten. Ik heb aan de hand daarvan een Specialized zadel genomen in de breedte 155 mm. Ik rijd op een Koga GlobeTraveller en ik zit niet in de specifieke racefiets-houding. Het door mij zelf geplaatste racefietszadel (Sella Italia) voldeed op de racefiets altijd prima maar op de Koga (andere zithouding) was het niet geschikt (moeite met plassen enz). Heb het Brooks zadel nog wel bewaard maar kan er niet aan wennen. Dus de Specialized gekocht en daar zweer ik dus weer bij. Zou in ieder geval gewoon je zitbotjes eens oplaten meten, en dan eens wat zadels proberen. Er zijn meer zadels die hetzelfde principe hanteren als Specialized (Prologo, sommige Terry zadels bv.). Misschien kun je een zadel op proef krijgen ? (mocht ik namelijk wel, geweldige service)

Misschien een niet alledaags antwoord maar maak onderweg veel foto's en neem geregeld een pauze ook als je niet moe bent. Zo ben je psygologisch niet meer met zadelpijn bezig en is de kans dat je er vanaf geraakt veel groter!
frank en diane schreef:dat onze oxford fietsen duidelijk niet geschikt zijn om langere tochten mee te doen, de maten kloppen gewoonweg niet, zadel te dicht bij stuur en dergelijke
Het hoeft niet altijd aan het zadel te liggen. Mijn vrouw reed korte tijd op een fiets waarbij de hoek van de zadelbuis voor haar verkeerd was. Met als gevolg dat zij zichzelf over het zadel heen duwde. Als je een maatfiets gaat kopen zou ik hier extra aandacht aan schenken. We hebben zelf hele goede ervaring met Van Herwerden in Voorburg. Deze geeft maatgarantie dwz als de fiets niet bevalt maken ze een andere fiets voor je. In het geval van mijn vrouw gebeurde dat zonder gezeur, opgewekt en vrolijk en zelfs met de toezegging dat we ons geld terug konden krijgen.