Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis naar Le Mont Saint Michel, deels via NS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reis naar Le Mont Saint Michel, deels via NS

Joris Flemming schreef:
wo 27 mar, 2024 12:01
Of de veerpont bij Quillebeuf-sur-Seine, iets ten Oosten van deze zelfs met de auto vrij griezelige brug...
Die pont is ruim 25 km ten oosten van de brug. Betekent zo'n 60 km omfietsen als je over kleine wegen de route in Honfleur weer de Vélomartime denkt op te pakken. Niet een erg aantrekkelijk gebied met veel petrochemische industrie. Le Have is de zeehaven van Parijs en omgeving.
Je kunt Le Havre en de Pont de Normandie ook helemaal ontwijken, zie viewtopic.php?p=439996&hilit=le+havre#p439996
De route die Kees Swart aangeeft wijkt flink af van de bewegwijzerde Vélomaritime en betekent een flinke omweg.
Bovendien gaat deze variant dwars door de petrochemische industrie.
De pont wordt voornamelijk gebruikt door zwaar vrachtverkeer van en naar de petrochemische industrie. De pont is gratis: ook voor vrachtauto's Voor de bruggen geldt tol. Omdat die pont ook wel eens niet vaart, geeft Kees een alternatief via de brug bij Tancarville. Deze brug is echter verboden voor fietsers.
bert sitters schreef:
do 28 mar, 2024 15:17
...., geeft Kees een alternatief via de brug bij Tancarville. Deze brug is echter verboden voor fietsers.
Als ik op Streetview kijk zouden fietsen er wel over mogen:
Aan de noordkant: https://www.google.nl/maps/@49.4768996, ... &entry=ttu
Aan de zuidkant: https://www.google.nl/maps/@49.4631674, ... &entry=ttu
en https://www.google.nl/maps/@49.4626558, ... &entry=ttu
Kan natuurlijk zijn dat de Streetview verouderd is.
De pont de Tancarville is niet verboden voor fietsers. Gaetang legt uit waarom hier en daar het tegendeel wordt beweerd*.

Net als veel fietsers vind ik de pont de Normandie best een omweg waard: een spectaculaire brug die een spectaculaire fietservaring oplevert, niks om mensen de bus in te jagen. Dezelfde Gaetan vindt Tancarville trouwens gevaarlijker dan Normandie wegens het ontbreken van een fietsstrook. Toen ik er een jaar of 4 geleden voor het laatst overheen fietste was er nauwelijks verkeer maar dat was in het weekend.


* Er staat een verbodsbord voor fietsers aan de zuidelijke rotonde dat verwijst naar de autosnelweg, niet naar de brug.
Jammer dat ik mijn opgegraven topic nu pas weer zie :oops:

Wij zijn destijds met de trein van Groningen tot aan Breda gekomen. In Breda konden we er voor kiezen om nogmaals de trein naar Antwerpen te gaan pakken en pas van daar af te gaan fietsen, maar wij gingen liever al vanaf Breda op de pedalen. Dat deden we omdat ik Breda en het omringende land daarvan graag wilde leren kennen.

Doordat ik de route met RouteYou dicht langs de kust had gepland moesten wij vaak over autowegen fietsen en onderweg zijn we de Pont de Tancarville overgestoken om de Seine over te gaan. Het voetgangerspad langs de zeer drukke autoweg op die brug was hier en daar gebarricadeerd door spullen van wegwerkers, waardoor we zo nu en dan van dat looppad af moesten en het autowegdeel op. Nadat we van de brug af waren moesten we over de vluchtstrook van de autoweg onze reis naar het zuiden vervolgen.

Terug naar het noorden zijn we meer landinwaarts gaan fietsen en toen hoefden we minder over autowegen. Ik vond dat veel relaxter. Het oversteken van de Seine was wel een flink verschil met de heenweg, want de Pont suspendu des Andelys is een heel stuk korter dan de Pont de Tancarville en ook veel rustiger. Toen wij er over heen kwamen werd Pont suspendu des Andelys overigens verbouwd. Daar vlakbij was een (familie)camping waar wij toen zijn gaan overnachten.