Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas keuze - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

stuurtas keuze

Leon schreef:
di 12 mar, 2024 15:18
Dat is een reden waarom ik nog steeds met een Agu Quorum 10-liter tas met een aluminium beugel fiets. Die zijn niet waterdicht, maar wel handig en regelmatig op mp te krijgen voor weinig. Ze gaan bij mij zo'n 25.000 km mee, dan is het mooie er echt wel af. Het kaartenvak is waardeloos, dat wel.
Grappig, mijn halve leven met deze stuurtas gefietst. Ook 2e hands op MP aangeschaft toen ze niet meer in de handel verkrijgbaar waren. Totdat ik het niet waterdicht zijn zat werd (weer een nat paspoort). Ondanks het waterdichte hoesje wat in de klep zit. Op een goed moment een Ortlieb Ultimate Six Classic 7L aangeschaft. Wat een heerlijk ding, vergeleken met de Agu: echt waterdicht, klep opent aan de goede kant (dwz niet aan de voorkant), fijne magneetsluiting, bolle deksel waardoor een onverwacht appeltje en banaantje ook nog altijd onbeschadigd mee kunnen.
Fantastisch ding.

Vond trouwens juist de ruime kaarthouder het sterke punt van de Agu, maar ik gebruik geen kaart meer om te navigeren tijdens het fietsen.
Ik ken de door TS genoemde stuurtas niet. Heb wel een paar reizen een Vaude-stuurtas gehad. Inmiddels gebruik ik geen stuurtas meer, maar een heuptas voor al mijn belangrijke spul.

Hiermee heb ik echt al alles letterlijk bij de hand, alles past erin, en het belangrijkste: het rammelt niet :oops: Kan zelfs een waterzak met waterslang in 8)

De Vaude stuurtas was overigens wel oersterk, had niet de indruk dat die zelfs om de 10 jaar vervangen zou moeten worden.
Flix schreef:
wo 13 mar, 2024 01:46
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 15:18
Dat is een reden waarom ik nog steeds met een Agu Quorum 10-liter tas met een aluminium beugel fiets. Die zijn niet waterdicht, maar wel handig en regelmatig op mp te krijgen voor weinig. Ze gaan bij mij zo'n 25.000 km mee, dan is het mooie er echt wel af. Het kaartenvak is waardeloos, dat wel.
Grappig, mijn halve leven met deze stuurtas gefietst. Ook 2e hands op MP aangeschaft toen ze niet meer in de handel verkrijgbaar waren. Totdat ik het niet waterdicht zijn zat werd (weer een nat paspoort). Ondanks het waterdichte hoesje wat in de klep zit. Op een goed moment een Ortlieb Ultimate Six Classic 7L aangeschaft. Wat een heerlijk ding, vergeleken met de Agu: echt waterdicht, klep opent aan de goede kant (dwz niet aan de voorkant), fijne magneetsluiting, bolle deksel waardoor een onverwacht appeltje en banaantje ook nog altijd onbeschadigd mee kunnen.
Fantastisch ding.
Vond trouwens juist de ruime kaarthouder het sterke punt van de Agu, maar ik gebruik geen kaart meer om te navigeren tijdens het fietsen.
Ik heb ook tijdelijk een Ortlieb gehad en weer verkocht. Ik vond dat juist díe aan de verkeerde kant opende. Ik kon die niet met één hand openen. De bolle deksel vond ik voiral leiden tot gerammel van de inhoud. En ik ben opgehouden met in de regen te fietsen; niet vanwege alleen die tas denk ik. Het kaartvak ging altihd na een tijdje stuk. Ik heb het niet meer er op zitten. Een van de persoonlijke voordelen van de Agu vind ik dat je er dingen in kunt proppen, zoals handschoenen, zonder hem open te maken, dus zonder te stoppen.
Dit verhaal om maar aan te geven dat voorkeuren verschillen op manieren die je niet kunt voorzien.
Een ander alternatief is dat je bijna iedere tas van jouw voorkeur om kan bouwen naar een stuurtas mbv de bekende Klickfix houder en een Basil KF adapterplaat.

Zie een voorbeeld in dit filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=B8-bb6hfkdk&t=614s

Hoi,

Ik heb deze:
Ortlieb Ultimate 6 Plus stuurtas - 7 liter
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... 0NEALw_wcB

Zonder plastic hoesje, maar voor mij erg belangrijk de kleine vakjes aan de zijkant.
1 kant voor mijn zakdoek, helaas constant nodig.
Andere voor snoeppapiertjes ed.
Gaat makkelijk genoeg open om mijn fototoestel al fietsend eruit te nemen en sluit ook weer goed door de magneten.
En niet te vergeten waterdicht.

succes
De tovenaar schreef:
wo 13 mar, 2024 09:09
Een ander alternatief is dat je bijna iedere tas van jouw voorkeur om kan bouwen naar een stuurtas mbv de bekende Klickfix houder en een Basil KF adapterplaat.
Blijft dat je als newbie niet van tevoren weet wat jouw voorkeur is. Dat weet je na een paar jaar. En zelfs daarna kan het zomaar veranderen.
Ik heb deze stuurtas te koop. https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -6-5-liter Die van mij is rood en is nog nieuw, alleen de stuurhouder heb ik even gemonteerd gehad maar de stuurtas zelf is nooit gebruikt. Inclusief de montageset kost deze € 100.- bij de vakantiefietswinkel. Die van mij biedt ik aan voor € 60.- en is te bekijken in de buurt van Utrecht.

Eventueel ook nog een losse nieuwe kaarthouder te koop voor €15.-
Leon schreef:
wo 13 mar, 2024 09:37
De tovenaar schreef:
wo 13 mar, 2024 09:09
Een ander alternatief is dat je bijna iedere tas van jouw voorkeur om kan bouwen naar een stuurtas mbv de bekende Klickfix houder en een Basil KF adapterplaat.
Blijft dat je als newbie niet van tevoren weet wat jouw voorkeur is. Dat weet je na een paar jaar. En zelfs daarna kan het zomaar veranderen.
Dat is juist een voordeel van dit systeem, je koopt alleen de adapter en houder voor pakweg twee tientjes en kan dan eerst experimenteren met diverse tasjes ipv voor plm 90 euro een ortlieb te kopen die misschien niet eens bevalt.
Deze kost 25 euro incl. stuuradapter en regenhoes kaarthoes.
Prima om er achter te komen wat jou bevalt.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... cl-adapter
Een ander alternatief is dat je bijna iedere tas van jouw voorkeur om kan bouwen naar een stuurtas mbv de bekende Klickfix houder en een Basil KF adapterplaat.
Zo heb ik het ook gedaan, ik vond de stuurtas van Ortlieb te groot en heb vervolgens een waterdichte Rockbrosstas bij Ali gekocht en daar een adapterplaat opgeschroefd. Met deze kleinere tas kan ik mijn voorwiel wel zien, wat soms prettig is. En Klikfix zodat ik de tas makkelijk mee naar binnen kan nemen, waardevolle spullen zitten er niet meer in, maar dat weet de dief niet,
Bedankt alle voor de uitgebreide reacties en inzichten! Ik denk dat ik het eerst maar eens even zonder stuurtas of een goedkopere vorm/improvisatie-stuurtas ga doen (die klickfix tip is een goeie). Dan kan ik daarna altijd kijken wat ik écht nodig heb. Misschien wel helemaal geen stuurtas :wink:
Ik ben gestart destijds met zo’n groot ding van Ortlieb. Kon veel in, maar ik vond het vooral een onhandig groot ding als je ‘m van de fiets afhaalde. Dat is voor mij wel een belangrijk.
Daarna een Canadees tasje dat je met klittenband aan het stuur maakte. Was fijn, maar had geen indeling, was net aan de kleine kant en je moest opletten dat je kleding niet beschadigde door het klitteband.
Ik heb nu de Vaude Vitybox bike gekocht met losse regenhoes. Denk dat dat voor mij de ideale stuurtas is.
Leon schreef:
di 12 mar, 2024 15:18
Wim schreef:
di 12 mar, 2024 15:09
Het grootste nadeel van zulke stuurtassen is wat mij betreft dat ze wat hoog zitten, en ver naar voren.
Dat is een reden waarom ik nog steeds met een Agu Quorum 10-liter tas met een aluminium beugel fiets. Die zijn niet waterdicht, maar wel handig en regelmatig op mp te krijgen voor weinig. Ze gaan bij mij zo'n 25.000 km mee, dan is het mooie er echt wel af. Het kaartenvak is waardeloos, dat wel.
Deze oplossing wellicht? Zag ik op YouTube. Is met een Klickfix CC-101 stuurpenhouder gemonteerd.
IMG_0413.png
Ik gebruik al jaren de tassen van Vaude. Ook niet goedkoop maar minder duur dan Ordlieb.
De achtertassen en voortassen gaan zeker al 20 jaar mee. Nog steeds waterdicht.
Vorig jaar een nieuwe stuurtas gekocht omdat het deksel niet meer goed sloot.
IMG_0414.png
Links de Vaude van mij en rechts de Ordlieb van mijn vrouw. (Die vind de kleinere maat praktischer)
Leon schreef:
wo 13 mar, 2024 09:37
Blijft dat je als newbie niet van tevoren weet wat jouw voorkeur is. Dat weet je na een paar jaar. En zelfs daarna kan het zomaar veranderen.
Dat is inderdaad wel mijn ervaring. En ook de omstandigheden maken wel uit of je veel of weinig bagageruimte nodig hebt.

Inmiddels heb ik een behoorlijke collectie stuurtassen en gebruik ze allemaal (nee, niet tegelijk).

De grootste is een Ostrich F-106. Lekker in voor- en najaar, als je een dikke jas mee wilt nemen en ook uit wilt kunnen doen onderweg:

Afbeelding

Mijn meest gebruikte tijdens de vakanties is de Ostrich F-104:

Afbeelding

Vorig jaar werd ik aangenaam verrast door de vondst van een tweetal kleine tasjes die precies op die kleine mini-dragertjes passen die ik op veel van mijn fietsen heb, en met één drukknoopje worden vastgezet. Er kan evengoed best veel in:

Afbeelding
Wat heb je toch een mooie fietsen aan je voortassen bevestigd!
Ik gebruik zelf nog een wat oudere stuurtas van Orlieb, zonder venster, en die is nog altijd prima. Iets groter dan de wat nieuwere van Ortlieb met dat venster.

Mijn fietsmaat heeft de nieuwere mét venster en hij had best wel last van schittering in de zon door dat venster. Wat ook een aandachtspuntje kan zijn is de magneten die op de nieuwere zitten als sluiting. Als je ook een fietsbel met kompas hebt dan werkt de kompas niet meer goed.

En ja, ik rij ook wel zonder stuurtas, kan ook.
hoeksie schreef:
di 19 mar, 2024 18:52
Ik ben gestart destijds met zo’n groot ding van Ortlieb. Kon veel in, maar ik vond het vooral een onhandig groot ding als je ‘m van de fiets afhaalde.
Die stuurtassen zijn in een aantal maten te krijgen, dus bij ‘te groot’ kijk je naar een kleinere maat.
Die stuurtassen zijn in een aantal maten te krijgen, dus bij ‘te groot’ kijk je naar een kleinere maat.
Dan nog vind ik de breedte/diepte van Ortlieb onhandig als je ‘m om je schouder hangt. Heb nu een Vaude die ook prettig draagt van de fiets af.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk :)