Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia mee naar Canada? - Forum Wereldfietser

Trangia mee naar Canada?

Een korte, praktische vraag:
Deze zomer gaan we een maand naar Canada. Al jaren koken we tijdens onze vakanties op een Trangia spiritusbrander. Is spiritus ook in Canada te verkrijgen? Is het te betalen? Wie heeft er ervaring mee?

Henk Ruissen

Ja hoor geen probleem. Verkrijgbaar als methyl-alcohol of wood alcohol bij de verfartikelen in de doe-het-zelfzaken.

Hallo Henk.
Als jij al jaren met je spiritusbrander door de security van het vliegveld gegaan bent heb je geluk gehad.
Vorig jaar voor het eerst mijn spiritusbrander meegenomen in het viegtuig en gelijk op vliegveld Niederrhein in beslag genomen. Ik had het in mijn bagage in het ruim en werd opgeroepen om de bagage open te maken. We waren al door de paspoortcontrole. Thuis had ik het een half jaar geleden geprobeerd. Het rook helemaal niet naar spiritus maar de mensen daar waren onvermurmbaar. eens gebruikt en niet toelaatbaar meer zeiden ze! Nou ja, Duitse grundlichheid. :evil: Ik zat wel de hele vakantie in Schotland zonder brandertje, want dit kon ik dar niet los kopen. Heb daar maar weer een campinggas brandertje gekocht.

jordan schreef:Hallo Henk.
Als jij al jaren met je spiritusbrander door de security van het vliegveld gegaan bent heb je geluk gehad.
Vorig jaar voor het eerst mijn spiritusbrander meegenomen in het viegtuig en gelijk op vliegveld Niederrhein in beslag genomen.
hallo Jordan
Bedankt voor je reactie. Over jouw probleem had ik nog niet nagedacht.
Dit wordt de eerste keer dat ik de brander in het vliegtuig meeneem. De andere jaren steeds met bus, trein of boot geweest. Ik vlieg vanaf Schiphol. Zijn ze daar ook zo precies en wat is precies het probleem? Misschien handig om een nieuw niet gebruikt brandertje mee te nemen? Of is dat ook al verdacht?

groeten

Henk

Bij een Trangia is het echte brandergedeelte maar een klein potje. Misschien verstandig een reserve potje mee te nemen en die op een andere plaats in je bagage te "verstoppen".

Marianne schreef:Bij een Trangia is het echte brandergedeelte maar een klein potje. Misschien verstandig een reserve potje mee te nemen en die op een andere plaats in je bagage te "verstoppen".
Of misschien de windscherm apart houden van het branderpotje. Misschien dat de douane de alu body als potentiele bom aanzag?
Kan me niet voorstellen dat zo'n brander als gevaarlijk object niet meemag.
Dan moeten de flessen sterke drank aan boord ook verboden worden.

Sterke drank aan boord is ook verboden.
De fles moet verzegeld zijn en blijven!! :roll:

Henk,
Het probleem was dat de security mensen op Niederrhein instrukties hadden dat alles wat met vluchtige stoffen in aanraking gekomen was ze moesten verwijderen. Bevel is bevel!!! Het brandertje ruikte niet eens meer! Mijn hele bagage werd onderzocht, zelfs aan de bidons werd geroken.
In Schotland kwamen we verschillende fietsers tegen die vanaf Schiphol gevlogen waren met het brandertje gewoon in de bagage. Een enkele had zelfs spiritus in een flesje mee in het ruim!
Ik zou het stoofje volgende keer gewoon in het zadeltasje laten van de fiets. Gelukkig zijn die brandertjes los te koop. maar om steeds daar 13 euro voor te betalen gaat de lol gauw over.

jordan schreef: Ik zou het stoofje volgende keer gewoon in het zadeltasje laten van de fiets. Gelukkig zijn die brandertjes los te koop. maar om steeds daar 13 euro voor te betalen gaat de lol gauw over.
Maar doordat je vanaf Niederrhein (Ryanair?) vloog was die 13 euro gauw terugverdiend in vgl met bijv. Transavia/Schiphol? :lol:

@MiaV: Die flessen alcohol mogen dan wel verzegeld zijn, je mag het wel mee aan boord nemen! Een fles spiritus daarentegen (ook alcohol) mag dan weer niet mee. :cry:
Net weer terug uit Canada. Helaas niet gefietst maar wel een geweldige vakantie. De Trangia mee in het vliegtuig was geen enkel probleem. Gewoon in de rugzak in de ruimbagage. Het vinden van spiritus was moeilijker. Alleen bij grote verfwinkels (o.a. Home Hardware) bleek dat verkrijgbaar.