door
WillemT » ma 18 mar, 2024 17:43
Het hangt er vanaf welke telefoon je hebt. Voor iPhone / iPad heb ik positieve geluiden gehoord over Pocket Earth. Omdat deze er niet is voor toestellen op basis van Android schijnt OsmAnd een goed alternatief te zijn.
Als je alleen wil rijden via NL knooppunten zou je ook de gratis app van de Fietsersbond kunnen gebruiken. Daarin kan je aangeven welk soort route je wil fietsen (bijvoorbeeld alleen via knooppunten). Nadeel is het gebruik van on-line kaarten en niet handig vind ik dat je positie aangegeven wordt door een balletje zodat je in lastige situaties niet kan zien waar je vandaan kwam en waar je heen moet. Een pijltje i.p.v. een balletje was mijnsinziens beter geweest.
Wat ik altijd wel leerzaam vind is de app gewoon eens downloaden en installeren en dan eens rondkijken. Pocket Earth lijkt kosteloos een volledig werkende versie te bieden op basis van on-line OSM kaarten in meerdere smaken, de betaalde versie werkt met off-line kaarten. Bij OsmAnd kan je gratis een paar kaarten downloaden om daarna eens te testen. On-line kaarten kosten je data uit je bundel en als je geen bereik hebt heb je geen kaart onder je track.
Het uitzetten van een mooie tocht vind ik altijd nog noeste arbeid. Er zijn diverse apps die een track voor je kunnen maken maar dat vind ik zelf een uitgangspunt. Zo liet Komoot me nodeloos langs een drukke weg fietsen terwijl er even verderop rustige landwegen waren. De routeplannerwebsite van de Fietsersbond is vaak een goed begin. Uit
https://cycle.travel/ is vaak ook een mooi eerste begin te halen. Daarna ga ik de track naar wens aanpassen.
Zelf werk ik met een GPS device en bewaar al mijn tracks op mijn PC waar ik dan ook weer een goed backup van heb.