Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff electronisch schakelen op niet e-bike - Forum Wereldfietser

Rohloff electronisch schakelen op niet e-bike

Hello!

Bestaat hier eigenlijk al nieuws over? Zou ik wel echt een top toevoeging vinden!

Ben benieuwd of iemand hier al iets te roddelen heeft!
Inderdaad, hoe zijn we ook met de fiets op pad gegaan zonder?!
Waarom zou je dat willen dan?
Ik denk dan meteen (en waarschijnlijk velen met mij hier) hoe ga je dat onderweg repareren....
Volgens mij is hier al iets over geschreven. Met zoeken kan ik het artikel niet terug krijgen.
Ik kan het ook niet vinden.

En als het goed in elkaar zit gaat het niet stuk.

Ben benieuwd of net als smart shift bij pinion er bij rohloff ook dergelijke ontwikkelingen gaande zijn. Daarom mijn vraag.
Poise schreef:
ma 19 feb, 2024 12:16
Als het goed in elkaar zit gaat het niet stuk.
Lijkt me toch best kwetsbaar bij bijvoorbeeld een valpartij, of als je fiets omvalt precies op dat schakelkastje.

Maar goed. Ik ben nog steeds voorstander van staal, velgremmen, ketting etc. en waarschijnlijk hopeloos conservatief :wink:
Poise schreef:
ma 19 feb, 2024 12:16
Als het goed in elkaar zit gaat het niet stuk.
Lijkt me toch best kwetsbaar bij bijvoorbeeld een valpartij, of als je fiets omvalt precies op dat schakelkastje. Halverwege een klim erachter komen dat je je Rohloff batterij had moeten opladen lijkt me ook niet prettig...

Maar goed. Ik ben nog steeds voorstander van staal, velgremmen, ketting etc. en op het gebied van vakantiefietsen waarschijnlijk hopeloos conservatief :wink:
Als je eigenlijk alleen maar makkelijker wilt kunnen schakelen en het niet per se elektronisch moet zijn, dan heeft Rob's Bikeshop een alternatief. Een soort pookje waarmee je de draaischakelaar veel makkelijker met dikke handschoenen (winter) of zweterige handen (zomer) kunnen bedienen. Je zwiept met één vinger zomaar langs alle versnellingen. Eenvoudig zelf te installeren zonder dat je iets met de versnellingskabels hoeft te doen. Bevalt mij erg goed, zowel op onze tandem als op mijn eigen vakantiefiets.

https://robsbikeshop.nl/product/rbc-sch ... r-rohloff/
Scherm­afbeelding 2024-02-19 om 18.53.17.png
Leuk ding. Waarschijnlijk print Rob die zelf uit op z'n 3D printertje. :)
Mirko, de zoon van Bernhard Rohloff die elektrotechniek heeft gestudeerd, vertelde mij een tijd terug dat zij er wel mee bezig zijn.
Maar over het algemeen komt Rohloff pas met iets nieuws als het echt foolproof is. Barbara die let daar heel streng op.
(ze heeft mij wel eens in een half uur verteld waarom sommige spaken icm met een Rohloff gewoon niet goed zijn, wow wat een goede gedrevenheid)
Hoi Eric, thnx voor de update. De E14 is er natuurlijk al een tijdje, benieuwd naar het vervolg!
Goed nieuws want het gaat eind dit jaar komen en zal vergelijkbaar zijn met de Pinion smartshift (met een kleine externe accu) maar met als verschil dat dit ook achteraf te monteren op je bestaande Rohloff naaf.

Ook komen er voor de gravelbikes TRP hywire shifters (net als bij Pinion Smartshift) zodat ook een dropbar mogelijk is. De shifters hebben wij al in huis alleen nog even afwachten tot Rohloff met het systeem komt.