Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremmen - Forum Wereldfietser

Schijfremmen

Ik heb een nieuwe fiets met schijfremmen. Fietste altijd met velgremmen.

De vraag: hoe lang gaan schijfremmen mee?

Ik fiets zelden onverhard

Mario
supermario schreef:
ma 26 feb, 2024 21:47
De vraag: hoe lang gaan schijfremmen mee?

Ik fiets zelden onverhard
Lang. Zeker als je niet onverhard fietst.

Laatst mijn remschijf-voor vervangen, was na ruim 30.000 km (en veel afdalingen waar soms flink geremd moet worden). Blokken gaan schat ik zo'n 8000-10.000 km mee.
Tussen de 30 en 10.000km. [ op mn MTB in 40km blokken achter van nieuw en ingeremd naar totaal versleten in een zeiknat bos]
Als er zeep,olie of siliconen op de remschijven of blokken komt remmen ze ineens een stuk slechter, in regen met vervuild opspattend water slijten ze ook terwijl jij niet remt, voor gaan ze langer mee dan achter omdat voor er minder vervuild water op komt.

Dat waren de blokken, schijven gaan langer mee dan de blokken tenzij ze een stevige tik krijgen en dan krom zijn.

Remhendels gaan nog langer mee.
Remklauwen gaan ook lang mee maar Hope klauwen kunnen al vrij snel problemen hebben met vast zittende zuigers door straatvuil en niet heet remmen.
Ik heb magura remmen.

Ik schreef wel schijfremmen, maar ik bedoel de remblokken.

Mario
Zorg dat je een setje blokjes bij je hebt. Zijn ze op dan vervang je ze simpel en haal je binnenkort nieuwe voor reserve. Weegt niks en kost niet veel.

Maakt het ook niet uit hoe lang ze mee gaan.

Checken of je vóór en achter dezelfde hebt, waarschijnlijk wel.
Ligt erg aan de omstandigheden hoe lang ze mee gaan, en ook aan het soort materiaal van de blokjes. Wat hiervoor gezegd wordt: altijd een reservesetje bij je hebben.

Tip: als je wiel eruit is, NIET je remhendel inknijpen. Dan gaan de blokken tegen elkaar aan, en je krijgt ze dan vrij moeizaam los :roll:

Je hebt hier overigens wel plastic tussenstukjes voor die je er dan tussen kan stoppen om dit te voorkomen.
Je kunt dat heel makkelijk controleren door gewoon even naar je remblokjes te kijken. Ze vervangen is ook kinderspel. Dus met een reservesetje ben je altijd veilig voor onderweg.


Onze bakfiets heeft achteraan ook een schijfrem. Had er nieuwe blokjes in gedaan enkele maanden voor we op fietsvakantie gingen naar Geraardsbergen. En daar zijn stevige hellingen. De combinatie van sneeuw, regen en de stevige hellingen zorgde ervoor dat de blokjes na die vakantie van in totaal 200km volledig versleten waren. Ik moet toegeven dat het ook niet de beste blokjes waren.

De blokjes op mijn eigen fiets destijds (ook schijfremmen) waren nog prima in orde na diezelfde vakantie. Geen idee welke er daar inzaten destijds.
Het is helemaal afhankelijk ook van het weer en hoe vaak je moet remmen, dus vuile wegen zullen er zeker als het regent voor zorgen dat je blokken sneller slijten dan op schone droge wegen. En helaas kunnen remblokjes niet altijd makkelijk vervangen worden.
Polariteit schreef:
di 27 feb, 2024 12:11
Tip: als je wiel eruit is, NIET je remhendel inknijpen. Dan gaan de blokken tegen elkaar aan, en je krijgt ze dan vrij moeizaam los :roll:

Je hebt hier overigens wel plastic tussenstukjes voor die je er dan tussen kan stoppen om dit te voorkomen.
Ook als je niet je remhendels in knijpt gaan de blokken langzaam tegen elkaar.

How does a hydraulic disc brake automatically compensate for pad wear?

Als je geen plastic tussenstukje hebt werken drie creditcards ook prima, zo kan je trouwens ook de blokken weer uit elkaar krijgen als de nodig is. De blokken gaan nooit helemaal dicht dus twee creditcards kunnen er altijd tussen. Schuif dan langzaam de derde creditcard er tussen of de blokken weer langzaam uit elkaar te krijgen.
Gebruik liever je klantenkaart van de super of bouwmarkt hiervoor, soms heb je de magneetstrip van die creditcard of bankpas nog nodig.
Ben weer wijzer geworden.

Ik heb mijn remblokken er uit gehaald. Er stond op 7c

Ik kon deze niet vinden. Stuurde mail naar Magura, kreeg 1 uur later antwoord:

Deze 7c blokken worden al een paar jaar niet meer gemaakt. Daar voor in de plaats kwam de 7 sport blokken.

Weet ik gelijk dat mijn Rohnin bij aan koop, al een paar jaar oud was.

Mario
Dat hoeft niet.
Je weet wel dat de maker van je rohnin de remblokjes groot heeft ingekocht.