door
Adieu » wo 20 mar, 2024 23:57
Wim schreef: ↑wo 20 mar, 2024 20:41
Ik heb nooit erg begrepen wat het nut is van speciale sportbrillen zolang je geen contactsport doet. Als de zon niet schijnt heb ik mijn gewone multifocale bril op. Die glazen zijn al zo duur dat ik echt geen tweede wil.
Als de zon redelijk fel schijnt zet ik mijn zonnebril op: een klassieke Rayban met getinte multifocale glazen. Wat goed genoeg was voor piloten is ook voor fietsers prima. Die bril draag ik ook vaak in de auto. Fotochromatisch wil ik niet omdat ze wat mij betreft niet donker genoeg worden als de zon schijnt en te donker zijn als de zon niet schijnt.
Daar wil ik mijn visie wel op geven:
De sportbril/zonnebril die ik voor het fietsen (gravelen, mtb-en) heb (merk 100%) is wat gebogen en houdt daardoor wat rijwind uit de ogen. Ook schitteringen die van de zijkant komen worden beter gefilterd. Diezelfde bril gebruik ik ook graag in de bergen, zeker op de hoogtes waar sneeuw en ijs is, zoals hier met mijn zoon op ruim 4.000 m hoogte in augustus 2021:
Ook tijdens het vliegvissen heb ik een sportbril/zonnebril (Smith Optics) die niet alleen de schitteringen vanaf het water filtert en polariserende glazen heeft, maar ook de schitteringen vanaf de zijkant filtert.
Beiden zijn geen contactsporten, maar vragen wel om bescherming van je ogen, hetzij door zonlicht, hetzij door (rij)wind.
Op mijn vakantiefiets volstaat een normale zonnebril, omdat de snelheden dan niet zodanig zijn dat rijwind zorgt voor tranende ogen.
Dan kan mijn Ray Ban (of Persol) prima, piloten hebben immers ook geen last van (rij)wind in de ogen.