Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinen in Spanje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Treinen in Spanje

In hoeverre is Bahn.de betrouwbaar voor het plannen van je treinroute binnen Spanje? Voordeel is namelijk dat je daarmee alleen kan filteren op ' lokale' treinen, dus de treinen waarbij je fiets mee mag zonder te moeten demonteren. Ik weet alleen niet on hoeverre die treintijden kloppen :roll:
bert sitters schreef:
vr 27 okt, 2023 08:12
ErikB81 schreef:
do 26 okt, 2023 18:21
Er zijn in Spanje ook een hoop bussen waarin de fiets mee kan. Bij Alsa heb je een hoes nodig, die ze zelf ook verkopen (volgens de website, dit zou ik wel controleren). Fietsplekken zijn te reserveren in de de app. Ze hebben plek voor 4 fietsen per bus en het netwerk is in het noorden van Spanje beter dan het treinnetwerk.
Fietshoezen zijn ook te koop bij Decathlon. Deze buitensportzaak heeft aardig wat vestigingen in Spanje.
Offtopic: ik zat toevallig van de week ook te kijken voor een transporthoes bij de decathlon, en vond er slechts 1 op de website en hierbij stond dat hij alleen geschikt was voor fietsen zonder bagagedrager... of bedoel jij een andere?
Dag Bert,
Ze is enkele weken geleden naar de info balie gegaan toen haar dochter zou gaan landen vanuit Canada, (heeft er 5 jaar gewoond).
Een gezin met 3 kleine kinderen + bagage en kinderwagens en opa en oma om te helpen.
Esperó 2 horas y medio para decirle, informarte por internet, brrrr....
We hebben nog 6 maanden, we zien wel.
En misschien in het slechtste geval een stuk met een grote taxi, zonde van de centen maar ja..
Hebben we in juni ook gedaan, kostprijs € 0.50 per gereden km, dus heen en terug voor de taxi, van Marachón naar de camping van Burgos. Bij aankomst korting gekregen. Maar het werd toen gevaarlijk heet.
Mvg,
Roeca
Dag,

Bericht vanuit Alicante, mijn nicht heeft RENFE te pakken gekregen:
Eureka,
Traject Alicante - Zaragoza
Een boemel trein MD (Media Distancia), vertrek +/- 9.20 , aankomen in Zaragoza +/- 17.00 uur en fietsen kunnen mee.
Niet de snelste verbinding maar rechtstreeks.
Dank aan allen die meegedacht hebben.
Mvg,
Roeca
Hoi,

Vorig jaar begonnen we ook aan de Camino del Cid.
Door ziekte hebben we halfweg toen de trein genomen.
Van Medinaceli naar Zaragoza en vandaar naar Teruel.
In Medinacelli net de enigste trein van de dag gehaald, mazzeltje.
Rustig doorgefietst naar Valencia.
Vanuit Valencia met de trein met wat overstappen naar Figueres.
En van daaruit naar het noorden.
Mooie fietsrit en trouwens ook een mooie treinreis.
Nergens geen probleem gehad maar ja, we stonden wel al met onze fietsen op het station en dan is het duidelijk wat je komt doen.
succes.

groet,
linda
Inderdaad. Ik zie deze trein staan:
09:17 vertrek Alicante/Alacant Terminal
17:01 aankomst Zaragoza Delicias.
Stopt 17 keer
Is geen boemeltje, maar ook geen hoge snelheidstrein. Alleen maar tweede klas. Informeer vooraf of je een fietskaartje moet kopen.
Denk aan eten en drinken tijdens de lange reis. Er is geen restauratie,
Zaragoza heeft een camping, maar deze is wel aan de rand van de stad. Wellicht is het leuker om een hotel te nemen in de prachtige oude stad.

Is overigens een mooie treinreis. Vanaf València klim je de bergen in. Je komt langs Teruel, waar ook de Camino del Cid komt.

Veel voorpret met de voorbereiding.
bert sitters schreef:
wo 08 nov, 2023 07:14
Inderdaad. Ik zie deze trein staan:
09:17 vertrek Alicante/Alacant Terminal
17:01 aankomst Zaragoza Delicias.
Stopt 17 keer
Is geen boemeltje, maar ook geen hoge snelheidstrein. Alleen maar tweede klas. Informeer vooraf of je een fietskaartje moet kopen.
Fiets- en zitplaatsreservering is in Media Distanciatreinen verplicht. In principe is dit online te boeken, maar in de praktijk lukt dit alleen als je een smartphone met een Spaanse simkaart hebt.

Dat reserveren doe je na het kiezen van de gewenste treinverbinding en klikken op 'next' (in de engelstalige versie van renfe.com). Na het invulmenu voor persoonsgegevens en gewenste zitplaatsen kunnen 'bikes' en 'pets' toegevoegd worden.

Afbeelding

Bij afstanden boven de 100 km kost dit in MD-treinen € 3 per (ongedemonteerde) fiets. Blijft het bedrag op € 0 staan terwijl de reisafstand groter dan 100 km is, dan kunnen er alleen verpakte en gedemonteerde fietsen mee. (Bij intercity- en andere snelle treinen kunnen soms ook 'bikes' toegevoegd worden, maar blijft de prijs op € 0 staan: dit zijn dan reserveringen voor gedemonteerde fietsen). Sporadisch komt dit ook bij MD-treinen voor. Wil je zeker weten of een ongedemonteerde fiets mee kan op een traject dat korter is dan 100 km, check dan of een fietsreservering in dezelfde trein € 3 gaat kosten bij een langere afstand. Verschijnen er helemaal geen 'bikes' (en wel 'pets'), dan mogen er geen fietsen mee of zijn de fietsplekken reeds bezet. In het fietsseizoen zal dat meer dan eens het geval zijn, aangezien er in MD-materieel slechts 3 fietsplaatsen zijn.

Soms staat er geen prijs, maar 'full' achter een trein; zelfs al enkele weken voordat die trein gaat rijden, met name in weekends. Dan zijn alle zitplekken al geclaimd, vooral door reizigers die gebruik maken van een nieuwe regeling voor frequente treinreizigers (zie hier), waarmee gratis in regionale treinen kan worden gereisd als dat minimaal een x-aantal keren binnen een bepaalde periode gebeurt. (Om aan dat minimale aantal te komen, plannen Spaanse treinreizigers nu veel meer reizen dan ze van plan zijn te maken. Sinds kort staat daar wel een sanctie op: blijft een gereserveerde zitplaats leeg, dan verliest de persoon die deze plek gratis geboekt had, gedurende een maand het recht op gratis reizen.)

Afgelopen week is het ons met moeite gelukt om fietsplekken te reserveren in verschillende MD-treinen tussen San Sebastian in Baskenland en Jaen in Andalusië. Online kregen we steeds een foutmelding in de allerlaatste fase van het afrekenen per creditcard. Het bleek dat betalingen met creditcards dubbel gecheckt worden met een sms-berichtje, dat een code bevat waarvan de ontvangst bevestigd moet worden. Helaas komt dat sms'je alleen binnen bij Spaanse mobiele nummers (zie ook deze site). Uiteindelijk lukte het ons de tickets en fietsplekken telefonisch te boeken (in het Engels), omdat bij telefonisch boeken de benodigde code ook per email ontvangen kan worden.

Anders dan treintickets, die ook bij andere aanbieders geboekt kunnen worden (waar zonder problemen afgerekend kan worden), zijn fietsreserveringen alleen bij Renfe te regelen. Bij andere aanbieders (zoals Trainline) doorloop je hetzelfde boekingsmenu als bij Renfe, maar verschijnt bij 'extras' wel de optie 'pets', maar geen 'bikes'. Ook bij fiets-mee.nl kunnen geen Spaanse en Franse trajecten geboekt worden.