Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte?

Shrek schreef:
do 22 feb, 2024 16:57
Later werden er weer allerlei onderdelen geshuffeld en zaten er voor en achter weer velgremmen op, en dat ging eigenlijk ook wel prima.
Tuurlijk. Er rijden tig miljoen fietsen met velgremmen. Maar met ervaring van beide typen op dezelfde fiets. Wat ervoer je qua verschil?
Nagenoeg niks.
Man met fiets, je kunt een hoop tijd vrij maken voor leukere dingen als je het hele discgebeuren lekker laat voor wat het is.

Ik zeg dit gezien de vragen die je verder stelt. Een schijfrem kan geweldig zijn, en ook heel matig. Dat verschil kan ‘em zitten in remkracht, modulatie, handkracht, onderhoud, betrouwbaarheid, etc. Een rem is niet een rem.

Als je wél weet waar je mee bezig bent kan er heel veel. Als wat je hebt gewoon prima is voor het doel is er geen reden om het anders te doen.
Man Met Fiets schreef:
ma 08 jan, 2024 22:53
Alles heeft zo zijn redenen. Een compleet wiel komt zonder cassette. Om die dan over te kunnen zetten heb ik, als ik dat trefzeker wil doen zonder gepruts, extra gereedschap nodig, Een cassetteafnemer en kettingzweep. Die moet ik er dan bij aanschaffen (voor een fiets die niet van mij is). Kosten zijn niet heel hoog en wel overkomelijk maar voor misschien maar eenmalig gebruik weer niet echt rationeel. Dat houd me dan toch ook een beetje tegen.
Wait wait wut? Je overwoog ringetjes onder je spaaknippels te stoppen om je oude spaken te kunnen hergebruiken met een velg met nét niet de juiste ERD, enkel om geen cassetteafnemer en kettingzweep te hoeven kopen? :shock:

Dat is toch absoluut basisgereedschap dat ook fietsers die niet nog nooit van ERD hebben gehoord standaard in hun gereedschapskist hebben liggen.

moeizame verkrijgbaarheid van velgremnaven
Welnee, is echt nog wel wat te vinden.