Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsroute Wenen - Boedapest - Forum Wereldfietser

fietsroute Wenen - Boedapest

hallo fietsers,

In Juli wil ik een fietstocht maken: Praag-Wenen-Boedapest.
Mijn vragen gaan over het traject Wenen - Boedapest.
- net voorbij Esztergom kun je met een pontje de Donau oversteken naar Szob, en verderop weer terug bij Vàc.
Is dat de moeite waard? En, vaart het pontje wel?
. NB sommige routes blijven aan de linker oever tot vrijwel bij Boedapest. Welke kant is het mooist, meest begaanbaar?
- ook kun je vanuit Esztergom de bocht (Donauknee) die de Donau hierna gaat maken afsnijden door 'direct' (vrijwel rechte lijn) naar Boedapest te fietsen.
. doe je jezelf dan te kort omdat de 'Donauknie' erg mooi schijnt te zijn?


graag hoor ik hierover van fietsers die de route gefietst hebben.
Koop een boekje zou ik zeggen en ga vooral gewoon fietsen en beleven, dat is wel zo leuk. Toen ik daar fietste 30 jaar geleden was er niet zo veel keus, en het is ook maar de vraag of je van de ene oever een beter uitzicht hebt dan van de andere oever. Hoe dichter bij Boedapest hoe drukker het op de weg wordt dus zou ik met die kennis de route nemen met het meeste fietspad langs de rivier.
Ha Theodosius,
Ik heb eind 2022 dit stuk vanaf Boedapest naar Wenen gefietst.. Ik heb de beide pontjes gebruikt. Gaat prima. Eerst vanaf Szentendrei naar Vac en dan bij Szob weer naar de overkant, de zuidkant dus. Dat stuk is een aanrader. Bij de brug van Estergom ging ik weer naar de overkant, naar het noorden dus. Ik ben toen aan die kant gebleven tot Bratislava. Ik heb daar spijt van. Een lange stuk met slecht wegdek, namelijk dik grint, en ook een heel lang stuk langs een sterk gekanaliseerde Donau. Foeilelijk. Het stuk vanaf de Oostenrijkse grens naar Wenen is weer mooi.
Dit jaar ga ik dat stuk weer fietsen, maar dan neem ik vanaf Estergom de zuidelijke kant.
dank je Steady,

Ik ben blij dat ik nu weet wat ik ga doen: bv linker oever, stukje Szob - Vàc, en verder aan rechter oever blijven.
Je fietste : Boedapest - Szentendre - Vác, de rechter oever (wat de meeste boekjes doen); dwz op een afstandje van de Donau?
Langs de linker oever kan het ook; direct langs de Donau. Wat denk je?

Waar ik ook steeds naar op zoek ben is veilig onderdak (fiets) in de grote steden (Praag/vooral Wenen/Boedapest).
Ik heb daar wel campings (meestal aan de rand van de stad) gevonden, maar met goedkope fietsveilige hotels in de steden
wil het nog niet echt lukken. Waar heb jij voornamelijk overnacht?

Ben ook nieuwsgierig naar: waar kwam je vandaan, Budapest of vóór Budapest? En, hoe ga je terug naar Nederland - transport?

groet theo
Maar Bratislava is wel leuk om te bezoeken
Dirk
theodosius schreef:
vr 23 feb, 2024 15:14
dank je Steady,

Waar ik ook steeds naar op zoek ben is veilig onderdak (fiets) in de grote steden (Praag/vooral Wenen/Boedapest).
Ik heb daar wel campings (meestal aan de rand van de stad) gevonden, maar met goedkope fietsveilige hotels in de steden
wil het nog niet echt lukken. Waar heb jij voornamelijk overnacht?
Wat goedkoop is voor de een hoeft dat voor de ander niet te zijn. in de meeste hotels (ik ben er nog geen tegen gekomen waar het niet kon) is er wel een plekje voor je fiets, zowel in de steden als op het platteland. Op veel campings in Hongarije liepen in de jaren 90 al bewakers rond en soms werden er dan toch fietsen gestolen, geen idee hoe dat nu is, maar het viel me destijds wel op. De camping in Boedapest had/heeft zelfs een speciale ruimte voor fietsen om diefstallen tegen te gaan.
Persoonlijk zou ik afgaande op wat je per dag fietst een planning maken waar je de volgende dag stopt om te overnachten en dan ofwel een camping zoeken of een pension of hotel zoeken. Dat kan als je niet in het hoogseizoen onderweg bent ook op de dag zelf nog, daar hoef je niet wakker van te liggen is mijn ervaring.
voor Steady OPLETTEN [Peter, dank voor suggesties onderdak]

Op Eurovelo 6 (3. Wenen-Budapest) is er een mededeling/waarschuwing dat het pontje naar Szob uit de vaart is; ik las al zoiets op Komoot.
Please note: the ferry connection between Szob and Pilismarót is currently not operating, but a new bridge between Chľaba and Ipolydamásd now connects Slovakia and Hungary. Using this new bridge, an alternative route from Esztergom to Párkány had been designed through Esztergom, Sturovo, Kamenica nad Hronom, Chľaba and Szob. From Szob, you can continue your journey on the signposted EuroVelo 6 as usual. If you would ride from Esztergom to Pilismarót and Visegrád, you must take the busy main road No. 11.

Onder de mededeling is er een kaartje met de nieuw (omweg) route.

groet Theodosius
Theodosius, dank!