Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje - reis ideeën - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spanje - reis ideeën

abre facil schreef:
zo 07 jan, 2024 12:06
Om het nog uitdagender te maken is tussen ruwweg 13.00 en 17.00 uur vrijwel alles gesloten.
Wie denkt dat ze dan op tijd beginnen, zoals de bakkers in Frankrijk om 06.00 soms al open gaan, komt bedrogen uit. Voor 9.00 moet je niets verwachten en winkeltjes die na de siësta om 17.00 open gaan sluiten om 19.00 vaak alweer. In de praktijk bleken we vaak in de ochtend de boodschappen te doen.

Of er veel Lonelyplanetvolk komt waag ik te betwijfelen. Daarvoor is er te weinig spectaculairs te zien, of ze moeten massaal met huurauto's van de ene 'attractie' naar de andere gaan rijden, uiteraard steen en been klagend over het ontbreken van alles wat er daar niet is, niet beseffend dat het ontbreken van zo veel daar dé attractie is.
We zijn ons ook aan het oriënteren om in de eerste twee weken van April naar Spanje te gaan en hebben het traject Sevilla - Valencia in gedachte. Dit via Jaén en Albacete en met dagafstanden van tussen de 60 en 90 km. Campings heb ik nauwelijks kunnen vinden op dit traject, dus de tent kan wel thuisblijven. Wildkamperen wordt nog steeds niet onze keuze.

Heeft iemand ervaring om dit traject zonder tent en op de bonnefooi te doen? Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden? Op google maps zie ik er maar weinig. Wellicht is er (meer) plaatselijk aanbod, dat niet via het web te vinden is?

Pieter
kwootje schreef:
zo 07 jan, 2024 13:24
Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden? Op google maps zie ik er maar weinig.
Dat zou ik toch niet zeggen. Je moet wel altijd controleren of de gelegenheid bestaat en geopend is dat jaar of die periode, niet alleen op een stipje in Google afgaan.
Afbeelding
kwootje schreef:
zo 07 jan, 2024 13:24
We zijn ons ook aan het oriënteren om in de eerste twee weken van April naar Spanje te gaan en hebben het traject Sevilla - Valencia in gedachte. Dit via Jaén en Albacete en met dagafstanden van tussen de 60 en 90 km. Campings heb ik nauwelijks kunnen vinden op dit traject, dus de tent kan wel thuisblijven. Wildkamperen wordt nog steeds niet onze keuze.

Heeft iemand ervaring om dit traject zonder tent en op de bonnefooi te doen? Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden? Op google maps zie ik er maar weinig. Wellicht is er (meer) plaatselijk aanbod, dat niet via het web te vinden is?

Pieter
Een belangrijk deel van deze route is beschreven in de Andalusie-fietsroute van Paul Benjaminse, zie hiervoor cyclingeurope.nl. In de gids hiervan zijn overnachtingsmogelijkheden opgenomen. Ik zelf heb een deel van jullie voorgenomen route gefietst. Vooral ten noorden van Cazorla de moeite waard.
kwootje schreef:
zo 07 jan, 2024 13:24
Heeft iemand ervaring om dit traject zonder tent en op de bonnefooi te doen? Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden?
Ik heb op die route, en eigenlijk op elke route in Spanje, over het algemeen goede ervaringen.
Nou rij ik wel dagafstanden van 130 km, dus ook meer kans op een gewenste accommodatie, maar het zou voor jou ook moeten werken, met eventueel wat vaker aanpassingen van de route om op het eind een goed bed (en tafel) te vinden.
Gebruik daar Booking.com; dat wordt volgens mij door de meeste hoteliers gebruikt.
abre facil schreef:
zo 07 jan, 2024 12:06
Supermarkten zal je op het platte land nauwelijks aantreffen, soms is er een kleine dorpswinkel, soms alleen ook maar een bakker, soms een bar waar je wat broodjes kan kopen, meestal is er helemaal niets... Om het nog uitdagender te maken is tussen ruwweg 13.00 en 17.00 uur vrijwel alles gesloten.
Ik kan me vergissen, maar in mijn herinnering heeft zo'n beetje elk Spaans dorp wel één bar die open is, en meestal de hele dag, en meestal zijn er naast drank ook bocadillos (belegde broodjes) te verkrijgen.
Juist één van de plussen van fietsen in Spanje.
Flix schreef:
ma 04 dec, 2023 15:31
Een van de fijne zaken aan Spanje is dat het praktisch overal goed fietsen is. Bijna alle wegen zijn rustig of zelfs doodstil kwa autoverkeer, dus je hoeft eigenlijk nooit te zoeken naar rustige wegen. Zelfs de N-wegen (carreteras nacionales) zijn op de stukken waar een snelweg die weg heeft vervangen, zeer rustig en prettig te befietsen. Bv de N630 tussen Mérida en Sevilla en de N234 tussen Teruel en Valencia.
Het is dus heel makkelijk eigen routes te maken, zonder de afstraffing van een onverwacht drukke weg.
Bij snelweg hangt het er vanaf of dit wel of geen tolweg is. Is het een tolweg dan zal veel autoverkeer toch de parellel lopende N-weg kiezen.
Flix schreef:
zo 07 jan, 2024 23:38
kwootje schreef:
zo 07 jan, 2024 13:24
Heeft iemand ervaring om dit traject zonder tent en op de bonnefooi te doen? Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden?
Ik heb op die route, en eigenlijk op elke route in Spanje, over het algemeen goede ervaringen.
Nou rij ik wel dagafstanden van 130 km, dus ook meer kans op een gewenste accommodatie, maar het zou voor jou ook moeten werken, met eventueel wat vaker aanpassingen van de route om op het eind een goed bed (en tafel) te vinden.
Gebruik daar Booking.com; dat wordt volgens mij door de meeste hoteliers gebruikt.
Overal zijn wel mogelijkheden om te overnachten. Kijk op Google Maps. Is er geen hotel, hostal of casa, dan kloppen Spaanse fietsers aan bij een gemeentehuis "Ayutamiento" en vinden een mogelijkheid om te overnachten in een leegstaand gebouw, zoals een schooltje. Zij nemen een matje en slaapzak mee.
In een Spaans dorp met een paar honderd inwoners vind je in de regel voorzieningen. Er zijn ook dorpen met aardig wat huizen, maar er woont praktisch niemand meer permanent. Bijna iedereen is vanaf de jaren '60 vertrokken naar de grote stad. Er zijn verpauperde dorpen, maar huizen zijn ook nog wel eigendom van de familie en worden goed onderhouden. Soms is er een familiereünie. Bij een dorpsfeest keren alle nazaten terug naar hun roots. Dan is het dorp ineens vol. Overigens wordt er nu weer gekozen om in een dorp te gaan wonen.
Je moet soms even zoeken naar de levensmiddelenwinkel (la tienda) of de bakker (la panadería). Het staat vaak niet aangegeven. Achter het vliegengordijn is het donker, maar de deur gaat open. Als er een klant binnen komt, gaat de lichten aan.
Ik vroeg wel eens: "Waarom hangt hier geen uithangbord? " Ik kreeg als reactie: "Dat is volkomen overbodig, want iedereen hier weet dat hier de winkel is."
De siësta duurt in Spanje meestal van 14:00 - 17:00 uur. Aan de oostkust is dat wat vroeger. In Andalusië kan de siësta langer doorgaan.
De bar is echter open tijdens de siësta. Dit een plek waar men tijdens de siësta juist naar toegaat. In veel bars kun je eten. Soms alleen maar broodjes en "magdalenas", maar ook wel "raciones" (porties). Een dikke "tortilla con patatas" gaat even in de magnetron. "Patatas bravas" (Spaanse aardappelsalade) smaak ook uitstekend. Aan het plafond hangen hammen.
Zijn de temperaturen aangenaam, dan zitten de oudere mannetjes op de "Plaza Mayor". Zij kijken verbaasd op van mijn bepakte fiets: "Eso no es una bici sino un camión." (dat is geen fiets maar een vrachtauto).
In de wat grotere plaatsen komt de Plaza Mayor 's avonds tot leven. De terrassen zitten vol. Het gekakel van de meute overstemt de geluiden van de laag overscherende zwaluwen. Neem geen kamer aan de voorzijde van een hotel op de Plaza Mayor als je vroeg wenst te slapen.
Flix schreef:
zo 07 jan, 2024 23:44
abre facil schreef:
zo 07 jan, 2024 12:06
Supermarkten zal je op het platte land nauwelijks aantreffen, soms is er een kleine dorpswinkel, soms alleen ook maar een bakker, soms een bar waar je wat broodjes kan kopen, meestal is er helemaal niets... Om het nog uitdagender te maken is tussen ruwweg 13.00 en 17.00 uur vrijwel alles gesloten.
maar in mijn herinnering heeft zo'n beetje elk Spaans dorp wel één bar die open is,en meestal zijn er naast drank ook bocadillos (belegde broodjes) te verkrijgen.
Ik meende dat mijn communicate helder was maar begrijp nu dat, dat voor sommigen niet zo is, excuus daarvoor. Mijn berichtgeving ging specifiek over de deelstaat Aragon (evenals bijvoorbeeld de provincie Soria) regios waar op het platteland de dorpen nog steeds (sterk) aan ontvolking onderhevig zijn. Ik schrijf of meen ook helemaal niet dat er géén bars (of broodjes) zijn, ik doe alleen een poging bij toekomstige Spanjefietsers te benadrukken dat de proviandvoorziening op (delen van) het spaanse platteland anders is (niet zo overvloedig als bijvoorbeeld Duitsland of Denemarken).
De ontvolking van veel gebieden gaat zeker nog door. Kijk eens op https://es.wikipedia.org/wiki/Provincia_de_Teruel onder Demografïa. Een heel illustratief plaatje daar is dit: https://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:T ... 8-2018.png
In de rode gebieden nam het bevolkingsaantal tussen 2008 en 2018 flink af.
Voor Soria geldt brecies hetzelfde: https://es.wikipedia.org/wiki/Provincia_de_Soria
Dat wil niet zeggen dat er in die gebieden heel veel mensen vertrokken: beide provincies hebben vele tientallen gemeenten met een bevolkingsdichtheid van minder dan 1 inwoner per km2. (Er is ergens op wikipedia een lijst met inwoners en km2)
De provincie Soria is even groot als de Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg bij elkaar maar er wonen 88.000 mensen, waarvan bijna de helft in de hoofdstad. De tweede gemeente heeft 5400 inwoners. Het 20e dorp heeft volgens de wikipagina 500 inwoners...
Al eens van de Gran Guanche gehoord? Die is er in een asfalt, gravel en trail-variant:

https://granguanche.com/route/
Heb de fietsbus naar Pamplona geboekt, en vier weken later weer naar huis.
Komende tijd kijken wat ik daar kan doen op de fiets. Iig Las Bardenas Reales en de Picos de Europa.
JanH schreef:
zo 18 feb, 2024 21:42
Komende tijd kijken wat ik daar kan doen op de fiets. Iig Las Bardenas Reales en de Picos de Europa.
Heel veel mooie zonnige en warme Raad Plaatjes maken om ons de ogen uit te steken. :D