Ergotec en Ritchey hebben beiden stems en handlebars in hun leveringsprogramma. Beiden gebruiken 6061 aluminiumlegering als grondstof.
Ergotec vermeldt de toevoeging T6 wat schijnt te betekenen "solutionized and artificially aged". Daarnaast hanteert Ergotec een safety level. Naast de grondstof AL 6061 T6 bestaat er ook een gradatie in sterkte. Zo is safety level 5 geschikt voor fietsen met een totaalgewicht van 160 kg (rider + bike + luggage). Safety level 6 is geschikt voor 180 kg.
Nu zal ik die 160 kg nooit halen (laat staan 180 kg) maar als ik met beperkte meerkosten en amper meer gewicht een veel sterker onderdeel krijg, dan teken ik daarvoor. Bij het fietsen, met name onverhard, heb je niet alleen te maken met een statische maar ook met een dynamische belasting. Dus hoe sterker hoe beter.
Ritchey houdt het allemaal in het midden en noemt alleen "6061 alloy". De rest is dus gissen. Hierdoor staat Ritchey voor mij op een achterstand. Misschien ten onrechte.
Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?
Ergotec vermeldt de toevoeging T6 wat schijnt te betekenen "solutionized and artificially aged". Daarnaast hanteert Ergotec een safety level. Naast de grondstof AL 6061 T6 bestaat er ook een gradatie in sterkte. Zo is safety level 5 geschikt voor fietsen met een totaalgewicht van 160 kg (rider + bike + luggage). Safety level 6 is geschikt voor 180 kg.
Nu zal ik die 160 kg nooit halen (laat staan 180 kg) maar als ik met beperkte meerkosten en amper meer gewicht een veel sterker onderdeel krijg, dan teken ik daarvoor. Bij het fietsen, met name onverhard, heb je niet alleen te maken met een statische maar ook met een dynamische belasting. Dus hoe sterker hoe beter.
Ritchey houdt het allemaal in het midden en noemt alleen "6061 alloy". De rest is dus gissen. Hierdoor staat Ritchey voor mij op een achterstand. Misschien ten onrechte.
Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?