Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Vientiane - Pakse - Vietnam of Cambodia - Forum Wereldfietser

Route Vientiane - Pakse - Vietnam of Cambodia

Hi fietsers!

Wij zijn op dit moment in Thailand en rijden over 5 dagen Vientiane binnen. Ons doel is om vanaf daar naar het zuiden af te zakken. Idee is naar Pakse en daarvandaan via een leuke route naar Vietnam of wanneer Cambodia leuker is dan daarheen. Uiteindelijk willen we uitkomen bij de Mekong Delta in Vietnam.

We houden van avontuur, hebben onze tent mee en kamperen al bijna de hele route in Thailand. Heerlijk!
Nu horen we verschillende verhalen over weg nummer 13 vanaf Vientiane naar Pakse. We zien dat we een deel van deze weg kunnen ontwijken en langs de Mekong kunnen rijden aan de Laos kant.

De meningen lijken wat verdeeld. Wat is jullie ervaring? Aangezien wij niet van grote en drukke wegen houden maar veelal over de kleine weggetjes fietsen zijn we over de 13 nogal huiverig. Maar ja, Laos zien staat ook hoog op ons wensen lijstje ;-). Helaas is het noorden geen optie. Daarvan horen we steeds goede verhalen, maar zoals aangegeven voor nu geen optie.

Fijn om jullie ervaringen te horen , of wellicht leuke ideeën hoe we het kunnen doen? We staan ook open voor 'om-denken' en wellicht toch de Thaise kant aan te houden. Indien jullie nog voorkeur tips hebben over Vietnam, dan zeer welkom! Ook daarvan horen we dat de kust route niet heel rustig is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Isa en Youri
Ik ken alleen de Thaise kant van de Mekong. Op de diverse plaatsen moet je wel op weg 212, die wat drukker is en op een aantal stukken vierbaans is. Op veel plaatsen zijn ook kleinere wegen, of zelfs fietspaden langs de Mekong. Het is de bedoeling dat er langs de gehele Thaise kant van de Mekong een fietspad komt. Dit zijn vaak nog plannen. Er ligt een stuk fietspad en dat houdt ineens op, omdat een bruggetje over een zijrivier over de Mekong ontbreekt.
Langs de Thaise kan de de Mekong liggen vanaf Nong Khai leuke stadjes: Phon Phisai, Bueng Kan, Nakhon Phanom, That Phanon, Mukdaham, Khemmerat en Khonh Chiam. Even zuidelijker daarvan kun je bij Chong Mek de grens over naar Pakse.
Er zijn langs de Thaise kant diverse nationale parken. Ook leuk om te kamperen.
Ik hoorde van fietsers die de Laotiaanse kant hebben gedaan, dat de wegen een stuk slechter zijn en de plaatsen minder leuk. Verder moesten ze vaak over weg 13 en dat vonden geen pretje. Ik vond weg 13 van Pakse naar het zuiden saai.
Ik ken het noorden van Laos en dat vond ik veel leuker.
Hi Bert,

Heel erg bedankt voor je informatie !!
Eg fijn om te krijgen. Wij hebben gekozen voor de Thaise kant en gaan nu met veel plezier langs de Mekong naar het zuiden fietsen. Leuk :-)

Groetjes uit het prachtige Thailand.
Isa en Youri schreef:
ma 12 feb, 2024 08:31
Hi Bert,

Heel erg bedankt voor je informatie !!
Eg fijn om te krijgen. Wij hebben gekozen voor de Thaise kant en gaan nu met veel plezier langs de Mekong naar het zuiden fietsen. Leuk :-)

Groetjes uit het prachtige Thailand.
Waar zitten jullie?