Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste route Pyreneeen over bij Saint-Jean-Pied-de-Port? - Forum Wereldfietser

Beste route Pyreneeen over bij Saint-Jean-Pied-de-Port?

Hallo,
In Mei gaan wij vol bepakt van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee fietsen aan de Spaanse kant van de Pyreneeën. Hiervoor gaan we de Pyreneeën over bij Saint-Jean-Pied-de-Port en dat lijkt op 2 manieren te kunnen. Of op een iets grotere (drukkere) weg die wat geleidelijker omhoog gaat (screenshot 1 hieronder), of een rustigere weg maar met een relatief lang deel dat erg steil (>10%) is (screenshot 2). Heeft iemand ervaring met 1 van de 2 routes?
Groeten,
Gerard
drukkere_route.jpg
rustige_steile_route.jpg
Geen ervaring ter plekke helaas.
Als ik de routes in Brouter probeer zie ik dat de rustige optie duidelijk minder hoogtemeters heeft, 960 ipv 1236. De vraag is of de steilere helling opweegt.

* Eerste optie: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... ,42.942628
Tweede optie: https://brouter.de/brouter-web/#map=11/ ... ,42.943569

Je ziet dat hellingen nogal fluctueren in het plaatje; dat komt voor een deel omdat ze dat ook doen, maar voor een deel ook door onjuistheden in de hoogtegegevens door plaatselijk reliëf en o.a. bomen . Voor een beter beeld kun je over bijvoorbeeld een afstand van 10 km het hoogteverschil prikken en dan rekenen. Dan kom ik voor de eerste optie op een helling van gemiddeld 6% en voor de tweede op 9%. Dat laatste is pittig, ook omdat er stukken zullen zijn die steiler zijn. Je kunt het laten afhangen van het verzet dat je op je fiets hebt. Die steile helling is natuurlijk wel korter. :D
Bij gelijke opties zou ik altijd de rustige weg fietsen. Niks vind ik zo vermoeiend als over een grote weg moeten klimmen, behalve onverhard of in de regen klimmen dan...

Aanvulling: Ik zie nu dat de EV3-Pelgrimsroute over jouw rustige optie gaat.

Misschien vind je nog inspiratie in een discussie van afgelopen maand: viewtopic.php?t=39195#start
IMG_0918.jpeg
Als je vlak voor de laatste klim links gaat i.p.v. rechts krijg je dit uitzicht.

Alle weggetjes daar zijn heel-steil/vlak/heel-steil/vlak etc. Je zal ongetwijfeld stukjes moeten lopen maar als beloning fiets je door prachtig landschap met maximaal 1 tegenligger per uur.
IMG_0905.jpeg
Doen !!
Ik heb in mei 2011 de D933/N-135 gevolgd naar Roncesvalles/Pamplona. Ik herinner het me als een rustige weg, ook niet steil..
Op de grensovergang Pekotxeta heb je wel even de drukte van grenswinkels (Venta Espanola) en tankstations.
gps_dude schreef:
wo 07 feb, 2024 13:52
...op een iets grotere (drukkere) weg...
Heb deze weg in september 2019 gefietst, en je het woord 'druk' is hier echt niet van toepassing. Volgens mij reed er geen kip; hoogstens een aantal fietsers.
Een stukje Google streetview bekeken en bevestigd dat beeld.
De 2e optie is nauwelijks meer dan een heel mooi fietspad, dus daar zal nog minder aan auto's rijden, maar als je pech hebt kom je daar misschien wel landbouwverkeer tegen.
Flix schreef:
wo 07 feb, 2024 16:02
Heb deze weg in september 2019 gefietst, en je het woord 'druk' is hier echt niet van toepassing. Volgens mij reed er geen kip; hoogstens een aantal fietsers.
Een stukje Google streetview bekeken en bevestigd dat beeld.
Fijn voor TS dat het toch best rustig is.
Je verlaten op streetview vind ik niet alles. Op streetview is het vrijwel nooit druk.
Ik heb afgelopen september jouw 1e route ook gefietst met volle bepakking, en dat is heel goed te doen. Het is een mooie klim, met veel groen, en kan mij ook niet heel veel drukte herinneren. Er rijden met name (spaanse) motorrijders.
Ook is het in mijn herinnering niet een hele zware klim, vooral aan de lange kant. Goed aan te raden!
Als ik in bijvoorbeeld Brouter of Komoot erg steile beklimmingen zie (steiler dan ik eigenlijk leuk vind) dan zoek ik ook altijd van die col het hoogteprofiel op bijvoorbeeld wielrenner-sites zoals climbfinder erbij. Als ik op 2 a 3 van die sites een gunstiger hoogteprofiel tegenkom dan wat brouter/komoot laat zien, dan ga ik maar uit van die profielen :)

Dit vanwege oa. de technische beperkingen die Leon ook al noemt. op de kaart kan een lijntje in de bergen 1 milimeter teveel naar rechts/links al vertekend werken.
In 2019 de route van St. Jean Pied de Port gefietst naar Pamploma, dus andersom. Is wel een lange beklimming, maar te doen. Andersom leek het mij niet veel anders, al is dat altijd lastig te zeggen.

Maar ... als je aan de Spaanse kant van de Pyreneeen wil blijven van Atlantische Oceaan richting Middellandse zee, ga je nu wel heel snel naar juist de Franse kant.
Leon schreef:
wo 07 feb, 2024 17:13
Je verlaten op streetview vind ik niet alles. Op streetview is het vrijwel nooit druk.
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Maar over het hoe en waarom, en wel of niet, gaat dit draadje niet dus ik laat het hierbij.
Flix schreef:
do 08 feb, 2024 14:20
Leon schreef:
wo 07 feb, 2024 17:13
Je verlaten op streetview vind ik niet alles. Op streetview is het vrijwel nooit druk.
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Maar over het hoe en waarom, en wel of niet, gaat dit draadje niet dus ik laat het hierbij.
Dat mag. Ik zal door een wonderlijk toeval nooit op drukke streetview terecht ben gekomen.
Leon schreef:
wo 07 feb, 2024 17:13
Je verlaten op streetview vind ik niet alles. Op streetview is het vrijwel nooit druk.
Maar het is ontzettend handig. Als ik voor ons in het mooie Brabant voor, Jut en Jul, een route ging maken en klikte ik even op StreetView. Voor die stukken weg zonder fietspad en enkele autos in beeld dan wist ik genoeg.

O ja. Let op een groot voordeel als je met de fiets boven de grens van de bomen uitkomt veel meer vrij uitzicht.
Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Op zich hebben rustige wegen normaal gesproken sterk mijn voorkeur, maar als ik op de gesuggereerde climbfinder kijk, dan lijkt die weg inderdaad wel 2x zo veel energie te kosten met een relatief lang stuk heel steil. Daarnaast geven meerdere mensen aan dat het wel meevalt met de drukte op de drukkere weg. Aangezien het ook aan het begin van onze reis is, denk ik dat het de eerste (iets drukkere) optie wordt.

NB Mijn bericht was misschien niet helemaal duidelijk voor iedereen, maar we gaan bij Saint-Jean-Pied-de-Port richting Spanje om daarna in Spanje richting de Middellandse Zee te gaan.
gps_dude schreef:
zo 11 feb, 2024 12:07
als ik op de gesuggereerde climbfinder kijk, dan lijkt die weg inderdaad wel 2x zo veel energie te kosten met een relatief lang stuk heel steil.
Ik heb geen aanmelding voor Climbfinder dus kan daar niets opvragen.
Ik vraag me af waarom die klim volegs Climbfinder meer energie kost. Routeplanners geven juist minder hoogtemeters aan. Gaat het stiekem dan toch zo veel op en neer? Normaalgesproken is een hoogtemeter een hoogtemeter, en een helling die 2x zo steil is, is 2x zo kort.