Gisteren heb ik een kleine reparatie verricht aan de rollator van mijn moeder. Offtopic misschien, maar het is ons voorland.
Mijn moeder's binnenhuisrollator reed niet meer lekker zei ze. Ze had kennelijk haar 30.000-kilometerbeurt overgeslagen want ik was er al gauw achter dat het wiel rechtsvoor niet meer spoorde.
Het bleek dat beide lagers van dit wieltje volledig uit elkaar lagen. De kogeltjes lagen door de hele kamer en keuken.
Dus heb ik het wiel uit elkaar gehaald en de lagers bekeken. Het blijken standaard lagers te zijn, met wel een verlengd asje. Dus wat doe je dan? Ik had standaard lagers kunnen kopen (€ 2,50 per stuk) en het passend maken met extra ringetjes. Het probleem was wel dat mijn moeder niet naast de deur woont. Een paar keer terug naar huis voor wat extra spul wordt dan snel een knap vervelende oefening.
Dus dan maar origineel besteld bij de fabrikant zelf. Je wilt voor je moeder immers het beste, nietwaar?
Het mooie is namelijk dat de fabrikant zelf ook al door heeft dat die lagers zo brak van kwaliteit zijn dat zelfs acht lagers het
agressieve rijgedrag (dat staat zo op die pagina!) van een persoon van flinke leeftijd niet eens lang overleven. De lagers zijn gemakkelijk vindbaar op hun website.
Ze leveren dus de originele lagers. Niet voor €3,50 waar je
SKF-lagers voor krijgt in deze afmetingen, maar voor
€7,10 per stuk.
Ze leveren snel. Voor de €8,50 verzendkosten krijg je niet alleen de lagers, maar ook een doos waar nog 600 van die lagers in zouden kunnen.
Je krijgt ook niet alleen de lagers maar ook de "extra's" die er aan hangen. Een extra service als klantenbinding voor een spoedige volgende keer kennelijk.
Dit hieronder zijn dus de nieuwe lagers, direct uit de verpakking.
Maar oké, keuze had ik niet echt want moeder wilde in rechte lijn kunnen lopen.
Het in elkaar zetten was gelukkig niet erg lastig. Naar de bijkeuken lopen om te kijken of er een passende steeksleutel was vond ik niet echt de moeite.
Een goed bestede zaterdagmiddag dus.