Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remvloeistof Shimano vervangen? - Forum Wereldfietser

Remvloeistof Shimano vervangen?

Ik heb Shimano Deore XT hydraulische remmen op mij tot trekkingsfiets omgebouwde mtb. Het is nog het dual control door Shimano ontwikkeld uit 2006.

Heb al jaren de remvloeistof niet laten vervangen.
Ik heb gelezen dat er geen vastgestelde tijd voor staat het is onduidelijk of het zinvol of noodzakelijk is, het toch te laten doen en of het kwaad kan dat niet te doen.
De remmen vloelen niet zompig aan.

Volgens de Shimano instructie moet je de zwaartekracht zijn werk laten doen van boven naar beneden dus zonder spuit.
Onder open zetten en boven bijvullen..
....ik heb het nog niet geprobeerd ...
Ik zou maar mooi van onder naar boven vullen, want dan weet je zeker dat je alle lucht eruit werkt. Dat komt de betrouwbaarheid bij het remmen ten goede.
Op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden waarop je stap voor stap uitgelegd krijgt hoe je het moet aanpakken.
Poppink schreef:
do 25 jan, 2024 19:20
Ik zou maar mooi van onder naar boven vullen, want dan weet je zeker dat je alle lucht eruit werkt. Dat komt de betrouwbaarheid bij het remmen ten goede.
Op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden waarop je stap voor stap uitgelegd krijgt hoe je het moet aanpakken.
Dank

Is moeilijker omdat er geen ontluchtings nippel boveop zit ik kan ook geen reservoirtje monteren ik zou het reservoir in het handvat moeten leegzuigen met een spuit
Kan natuurlijk wel ...

Is er een richtlijn wanneer je remvloeistof moet vervangen zelfs als de remmen het nog voor mijn gevoel goed dien?
Als alles goed functioneert zou ik er afblijven. Ik heb de remvloeistof van de Magura remmen van mijn Poppink vervangen omdat de voorrem minder goed remde. Nadien is het weer top.
De links voor de Shimano remmen heb je waarschijnlijk zelf al gevonden, anders hier onder een paar.
https://www.youtube.com/watch?v=YW5SLJvRgzA
https://www.youtube.com/watch?v=U-Crev-lRqI
https://www.youtube.com/watch?v=LbN-Orrs1kg
5 a 6 jaar oude minerale rem olie is duidelijk niet fris meer dus goed plan om het te vervangen.

En deze remmen kan/moet je idd gewoon beneden openzetten, er zit nu kennelijk geen lucht in de rem dus als jet doet zoals het moet komt er ook geen lucht in.

En er zijn remmen waar je absoluut niet van onder naar boven mag vullen!
Pas op voor het Dunning–Kruger effect :wink:
Mr. Z schreef:
vr 26 jan, 2024 19:38
Pas op voor het Dunning–Kruger effect :wink:
Zeker, maar hoe doe je dat?
Poppink ("niet vervangen") heeft nu meer likes dan Mr. Z, die wel vervangen adviseert...?

(Zelf excuseer ik me dat ik hier geen nuttige bijdrage lever. Mijn fietsen hebben geen hydraulische remmen.)
Bij die oudere kan je de bovenkant van de hendel afhalen (2 schroefjes), dat is letterlijk het reservoir. De zogenaamde 'gravity-bleed' is daar niet van toepassing, je zal vanaf de remklauw de vloeistof naar boven moeten duwen. Er is een goede reden dat men dit aangepast heeft, want het is niet makkelijk om het luchtvrij te maken.

Maar er is echt geen reden om de olie te vervangen, als je geen problemen hebt. De minerale olie neemt geen water op en een dicht systeem is gewoon dicht. De ouderdom van de olie maakt niet uit, dat spul is praktisch oneindig houdbaar. Het enige wat mis kan gaan is dat de seals (rubberen ringetjes) gaan lekken. Dat kan gebeuren door oververhitting, waardoor die seals hun functie verliezen. Het advies van Mr. Z klinkt als verkooppraat, 'niet fris meer' slaat absoluut nergens op. Wellicht drogen de seals uit door ouderdom, maar ik heb het nog nooit gezien (ze zitten permanent in de olie).

Een probleem wat je wél kan hebben is de repareerbaarheid bij lange afstanden, zoals bij alle olieremmen. Het gaat meestal goed, tot tienduizenden kilometers of meer, maar als je in 'the middle of nowhere' staat wordt repareren opeens lastig. En het zijn dan niet de seals of de olie die kapot gaan, maar meestal een simpele breuk/knik van de kabel. Maar dat was de vraag niet.

Als er niets mis is, niks aan doen.
ErikB81 schreef:
za 27 jan, 2024 05:48
Bij die oudere kan je de bovenkant van de hendel afhalen (2 schroefjes), dat is letterlijk het reservoir. De zogenaamde 'gravity-bleed' is daar niet van toepassing, je zal vanaf de remklauw de vloeistof naar boven moeten duwen. Er is een goede reden dat men dit aangepast heeft, want het is niet makkelijk om het luchtvrij te maken.

Maar er is echt geen reden om de olie te vervangen, als je geen problemen hebt. De minerale olie neemt geen water op en een dicht systeem is gewoon dicht. De ouderdom van de olie maakt niet uit, dat spul is praktisch oneindig houdbaar. Het enige wat mis kan gaan is dat de seals (rubberen ringetjes) gaan lekken. Dat kan gebeuren door oververhitting, waardoor die seals hun functie verliezen. Het advies van Mr. Z klinkt als verkooppraat, 'niet fris meer' slaat absoluut nergens op. Wellicht drogen de seals uit door ouderdom, maar ik heb het nog nooit gezien (ze zitten permanent in de olie).

Een probleem wat je wél kan hebben is de repareerbaarheid bij lange afstanden, zoals bij alle olieremmen. Het gaat meestal goed, tot tienduizenden kilometers of meer, maar als je in 'the middle of nowhere' staat wordt repareren opeens lastig. En het zijn dan niet de seals of de olie die kapot gaan, maar meestal een simpele breuk/knik van de kabel. Maar dat was de vraag niet.

Als er niets mis is, niks aan doen.
Heel erg bedankt!

Ik hoorde allerlei verhalen ook van fietsenmaker (bij verhitting oude vloeistof kan de druk wegvallen..,.) maar Shimano is er eigenlijk duidelijk over "ze zeggen nergens dat de vloeistof vervangen moet worden"
ErikB81 schreef:
za 27 jan, 2024 05:48
Maar er is echt geen reden om de olie te vervangen, als je geen problemen hebt. De minerale olie neemt geen water op en een dicht systeem is gewoon dicht. De ouderdom van de olie maakt niet uit, dat spul is praktisch oneindig houdbaar.
Links nieuwe olie, rechts de oude, ziet er niet fris uit, deze minerale olie is iets van 5 jaar oud en komt uit een Magura velgrem, bij een schijfrem wordt de boel nog warmer en heb je meer condens vorming.
Dus op de foto kan je zien dat de olie smerig is, denk je dat de seals in de rem het prettig vinden in die drab?

Ik verkoop hier niks, deel mijn ervaring gratis hier :wink:


Afbeelding