Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe vakantiefiets - Forum Wereldfietser

nieuwe vakantiefiets

Beste fietsers,

Ga naar een gemiddelde fietsenwinkel en je wordt uitgelegd dat hoe duurder de afmontage is,hoe beter en duurzamer de componenten zijn.
Fietsfabrikanten voorzien hun "betere" modellen ook met die duurdere componenten.

Nu is dat eens anders... :shock:
Ik kwam bij een prachtige fietsenzaak (en bestelde daar een fiets) :D , en daar werd juist verteld dat voor de duurzaamheid vakantiefietsen beter kunnen worden uigerust met Shimano 440 cranck, Deore trapas, versnellingen en remmen dan met LX of XT. :?

Zoals het er naar uitziet neem ik dus afscheid van de mooie onderdeeltjes op mijn huidige Koga. :?
Als ik dat om de goeie redenen doe is dat natuurlijk prima....

Zijn er fietsers die hier iets over willen zeggen?

Bedankt!
Frank

De duurste groepen zijn er vooral voor de grammenjagers en de patsers. En de lichtste onderdelen zijn meestal niet het sterkst. Het klopt dus dat de iets goedkopere en zwaardere groepen doorgaans duurzamer zijn en dus geschikter voor vakantiefietsers.

Maar ik zou je niet precies kunnen adviseren over de verschillende onderdelen. Hopelijk reageert Leon, die met een slimme onderdelenmix rondfietst.

Ik ga meestal voor LX en XT. XTR zal meer iets voor de grammenjagers en degenen zijn die het toch sneller vervangen dan een gemiddelde vakantiefietser. Ketting koop ik XT, derailleur vooraan daar is een Deore meer dan goed genoeg, vanachter heb ik een LX maar ga ik volgende keer wss voor XT. Mijn naven zijn LX, mijn cassettes zijn LX en XT (ik heb er verschillende naargelang waar ik ga fietsen) en mijn trapas is ook LX. Remmen zijn Magura hs11. Ik zou voor Deore/LX/XT gaan als ik een vakantiefiets zou aanschaffen.
Frank Mulder schreef:Beste fietsers,

Ga naar een gemiddelde fietsenwinkel en je wordt uitgelegd dat hoe duurder de afmontage is,hoe beter en duurzamer de componenten zijn.
Fietsfabrikanten voorzien hun "betere" modellen ook met die duurdere componenten.

Nu is dat eens anders... :shock:
Ik kwam bij een prachtige fietsenzaak (en bestelde daar een fiets) :D , en daar werd juist verteld dat voor de duurzaamheid vakantiefietsen beter kunnen worden uigerust met Shimano 440 cranck, Deore trapas, versnellingen en remmen dan met LX of XT. :?
Een begrijpelijk advies: de huidige crankstellen met externe lagering zijn voor een (vakantie)fiets niet optimaal. De levensduur van de lagering en de manier waarop de lagers kapot gaan is bij een cartridge trapas veel beter.

moet de vorige opmerkingen bijtreden. eenmaal je een bepaalde kwaliteit bereikt hebt zijn alle meerkosten aan duurdere groepen vooral terug te vinden in gewichtsbesparingen. persoonlijk zou ik voor deore gaan, behalve voor de naven, dan misschien XT (schijnt dat die xt naaf vrij goed zou zijn).
maar als je bijvoorbeeld kijk naar het voorblad van een alivio groep: de twee kleinste zijn uit staal, het grote uit alu. bij deore groepen en beter is enkel het kleinste voorblad (vaak een 22) uit staal.
vandaar het lagere gewicht van de duurdere groepen, maar misschien ook het snellere slijten. Als je zelf een beetje aan je fiets kan werken en je bent attent op gebreken
(elke keer als iemand met mijn fiets heeft gereden, voel ik dat, en zie ik ook dat er iets mis is. ik fiets nooit verder als iets niet perfect inorde is: dat kunnen kleine dingen zijn zoals de derailleur afstellen of zadel rechtzetten)
dan kan je volgens mij met een goedkope groep heel leuk fietsen. als je de fiets zelf ineen draait, dan zou ik wel voor deore gaan. de meerprijs is vrij belachelijk. ik heb de berekening zelf gedaan in een andere topic,
hier de link.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6438

enfin je ziet maar, persoonlijk zou ik geen fortuinen uitgeven, als je echt je fiets veel gaat gebruiken, dan slijt je toch heel wat onderdelen, na twee jaar kan je dan een aantal onderdleen vervangen, eventueel door iets beters.
(let gewoon op de compactibilteit: alivio: 8 speed, vanaf deore 9 speed, dus wens je ooit je derrailleur te vervangen door een XT, dan moet je misschien ook je shifter vervangen: persoonlijk zijn 24 versnellingen meer dan genoeg, bij 27 wordt de ketting dunner, niet de kamwielen: wel de tussenringen)

groetjes filip

liz schreef:Hopelijk reageert Leon, die met een slimme onderdelenmix rondfietst.
Ik voel me gevleid :oops:
Het meeste is denk ik wel gezegd. Het demonteren van dure onderdelen lijkt me idd ook overdreven. Als je ze weggooit houdt ik me aanbevolen, want de dure groepen zijn iha wel mooier afgewerkt. :D
Voor mijn mixen klik je hieronder op het knopje www.
Groeten,
Leon

Een mooi frame is veel belangrijker dan fancy onderdelen. En inderdaad sommige minder dure onderdelen van Shimano zoals cranks met vierkante as zijn geschikter. Goedkope cranks is prima, maar zorg wel voor minstens een Shimano UN53 trapas (kost niet meer dan een euro of 15), in plaats van goedkope rommel.

Let ook op dat er een beetje fatsoenlijk balhoofd in zit. Net als bij trapasssen geldt ook hier dat het niet erg sexy of duur is, maar wel een hoop ellende kan besparen. Voor een paar tientjes heb je al iets goeds. En loop met een grote boog om frames heen met een geintegreerd balhoofd.

Kies een zadelpen met twee bouten. Die met een bout gaan bij mij na verloop van tijd altijd los. Twee bouten is iets zwaarder, maar wel veel betrouwbaarder. Het hoeft niet duurder te zijn. Let ook op dat je geen superlichte stuurpen en stuur krijgt. Die breken toch wel eens af, zeker de carbon exemplaren (ook hier dus het verhaal dat je het hele dure lichte spul moet mijden).

Wielen zijn wel een onderdeel waar je geld aan wilt uitgeven. Als ze het begeven zit je in de penarie. Handgemaakte wielen met stevige velgen en xt naven zijn een goede uitgave.

Deore V brakes zijn prima, net als de goedkope cantilevers van Tektro. Wil je (met een recht stuur) beter, zet er dan wat betere remgrepen op, dat geeft een preciezer gevoel. LX is maar een paar euro meer. Wil je echt beter, kies dan Magura HS33 (en heb je een racebocht, dan heb je een probleem, want dan moet je op jacht naar een stel Magura HS66). Magura's zijn niet speciaal degelijker, maar remmen wel erg mooi, en zijn erg handig in het onderhoud. Maar Deore is heus goed, zeker met Koolstop Salmon remblokken, eventueel in cartridges.

Als je echt wilt dat het heel lang meegaat zonder veel onderhoud, dan moet je een Rohloff naaf nemen. Dat wist je vast wel, net als de prijs.

Veel fietsplezier.

Wim
Beste reageerders,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik voel mij gesterkt met het idee dat de fietsenzaak een goed verhaal heeft verteld.
Goedkoop is niet áltijd duurkoop, en dure spullen staan niet áltijd garant voor langdurige probleemloze werking.

Inmiddels is mijn nieuwe fiets, een Vittorio, ingepland voor productie en ga ik de komende weken de onderdelenset definitief maken.

Nogmaals bedankt,

Frank
Frank Mulder schreef:Beste reageerders,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik voel mij gesterkt met het idee dat de fietsenzaak een goed verhaal heeft verteld.
Goedkoop is niet áltijd duurkoop, en dure spullen staan niet áltijd garant voor langdurige probleemloze werking.

Inmiddels is mijn nieuwe fiets, een Vittorio, ingepland voor productie en ga ik de komende weken de onderdelenset definitief maken.

Nogmaals bedankt,

Frank
Een tip laat er deore lx v-brake op zetten met stabilisator stangetjes dit scheelt je een hoop remblokjes.

Een aantal onderdelen kun je zonder probleem van een andere firma dan Shimano kopen. Sterker nog, op mijn fietsen vindt je bijna geen Shimano onderdelen ;) Vaak zijn die onderdelen nog een stuk goedkoper en tegelijkertijd beter. Met name op het gebied van tandwielen kun je veel beter naar merken als Stronglight of TA grijpen (voor), de casettes van BBB zijn goedkoper en veel slijtvaster dan die van Shimano.