Hoe zit het daar eigenlijk met kamperen?
Wildkamperen is een hele opdracht in Marokko. Om te beginnen is het niet toegelaten en wordt er door de politie actief gespeurd naar potentiële kampeerders. De bevolking wordt opgeroepen om de politie te verwittigen zodra ze iemand aanstalten zien maken om een bivak op te zetten. Die bizar aandoende onbuigzaamheid is begonnen in 2018, toen 2 Scandinavische vrouwen zijn vermoord tijdens een hike in de buurt van de Toubkal, Marokko’s hoogste berg. Dat heeft een traumatiserend effect gehad op de Marokkaanse overheid voor wie de toerist
intouchable is (na de landbouw is het toerisme de tweede grootste economische activiteit). Sowieso is de politie omnipresent in de Marokkaanse samenleving, met bvb controles om de 20 of 30 km op de grote wegen. Elke agent maakt er echter een erezaak van om je persoonlijk welkom te heten in het koninkrijk. Eén keer werd ik tijdens een paspoortcontrole door agenten ik in de kraag gevat en op een stoel gezet… waarna ze me begonnen te voederen! In meer afgelegen gebieden speelt nog iets anders: ofwel is er niets, ook geen boom om achter te schuilen en over water zullen we maar zwijgen want bijna alle
oueds staan droog— of, als er wel iets is dan zijn er ook mensen. Stealth kamperen is dan niet eenvoudig. Toch zijn er vooral in het zuiden plekken genoeg om te kamperen, meestal kom je dan op een soort parking voor campers terecht, al dan niet camping genoemd, naast een hotel of riad. De
camping municipal van Tiznit stond vol gepensioneerde Fransen die in het zuiden van Marokko kwamen overwinteren.
- Agdz
- Agdz, kasbah van de caïd
Wat kan je beter niet eten?
Halfrotte tajine. Kost je minstens drie dagen. En daarna heb je begrijpelijk niet echt veel zin meer in tajine, waardoor je als niet-vleeseter vaak enkel nog voor
omelette berbère kan kiezen.
Wat kan je beter wel eten ?
Verse sardines van de grill, of een dorade, bvb in de haven van Essaouira, emmers kwijl heb ik daar gelaten. Maar je moet 1 oog omhoog richten en het ander omlaag terwijl je eet anders zijn of de katten (de heilige koeien van Marokko) ofl de meeuwen er mee weg. Naar
bastilla, het vlaggeschip van de Marokkaanse keuken, kan je als soloreiziger meestal fluiten omdat je met z’n 2en moet zijn alvorens ze er in de keuken aan beginnen. Avocados en granaatappels zijn goedkoop en overal te verkrijgen, net zoals een kleine perensoort waarvan ik de naam ben vergeten maar super smaakt. Amandelen, gekookte eieren (staan in een mandje op de winkeltoog).
Msemen of
baghrir, lokale pannenkoekvarianten, overheerlijk maar niet overal te’ krijgen. Brokken suiker natuurlijk, vloeibaar gemaakt met heet water en kruiden (“thee”). Goeie espresso is zeldzaam, pijpjes Nescafé vormen het alomtegenwoordige koffiesurrogaat. Merkwaardig genoeg staan de vruchtbare valleien in de hoge atlas vol appelbomen en is de inheemse appel min of meer hèt Marokkaanse fruit bij uitstek. Zuidelijk van de hoge atlas verschijnt uiteraard de dadelpalm, het alfa en omega van de woestijnlandbouw.
- Palmeraie, Draa vallei
- Naar Taznakht
- Igherm