Daar heb ik eigenlijk niet specifiek aan gedacht. Bij onderhoud van mijn fietsen zag ik wel eens een of twee stangen onder de zadelveren liggen, maar eigenlijk nooit stil bij gestaan. Dus maakte ik een duik in mijn fietsfoto's en verhip, daar zag ik inderdaad verschillen. Ook naar oude foto's vanaf 1973 gekeken. Naar aanleiding hiervan stapte ik naar mijn fietsenschuur en nam daar foto's.Leon schreef: ↑wo 17 jan, 2024 14:34Jij heb waarschijnlijk het model B66. Die hebben een dubbele rail. B67 zijn identiek, maar met een enkele rail. Die laatsten zijn een stukje lichter en gemakkelijker op een standaard zadelpen te bevestigen. Voor de 66 heb je een vulstukje nodig en meestal ook een langere bout. Die vulstukjes zijn niet erg goed te krijgen en die in kunststof zijn niet geweldig van kwaliteit want worden uiteindelijk zacht.
De 67's zijn niet helemaal geschikt om te MTB-en voor iets zwaardere mensen want de rails willen wel eens afbreken.
De modellen B66s en B67s zijn 'dames'modellen. Het enige verschil is dat die aan de punt ongeveer 2 cm korter zijn.
Het Brooks-zadel van mijn gele Giant. de rode a betekent stangen direct onder het leer en de rode b duidt de enkelvoudige rails aan, bedoelen jullie dit als B67?
De rode c geeft de dubbele rail aan, klopt dat? Dit zadel is van mijn Focus Culebro maar mijn andere Giant (met de Sprinter-kleuren), die in Zweden staat, heeft die ook. Een B66?