Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek

loknor schreef: ↑
za 13 jan, 2024 09:13

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
WimB schreef: ↑
za 13 jan, 2024 11:22
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit.
Uit eigen ervaring vind ik dat dat vaak erger wordt voorgesteld dan de werkelijkheid is.
De enige voorzorg die we hier nemen is dat de 🔋 bij temperaturen rond het vriespunt en lager uit het schuurtje naar de bijkeuken verhuist.
WimB schreef: ↑
za 13 jan, 2024 11:22
loknor schreef: ↑
za 13 jan, 2024 09:13

En nee, ook een e-bike is niet zomaar afgeschreven na 5 jaar. Een Bosch/Yamaha motor en accu zijn zeker 10 jaar te servicen (and counting!). En ja dat is economisch veel beter dan vervangen, ja je krijgt dan ook gewoon garantie van Yamaha/Bosch op je reparatie/vervanging. Weggooien is een keuze.
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
Onze bakfiets is ondertussen 6 jaar oud. We hebben 3 jaar geleden een tweede accu gekocht maar we merken weinig verschil tussen de oude en de nieuwe. Het merk is babboe en die gebuiken toch veelal goedkope onderdelen. Is wel te merken aan jet rijbereik van de fiets.
Maar de enige problemen die we hadden aan de fiets tot nu toe was een defecte rotatie sensor en een connector die wat vocht binnen liet. De rest is niet elektrisch gerelateerd.

De fiets met achterwielmotor heeft ongeveer 15000km op de teller staan nu.
Persoonlijk vind ik het een enorm goede investering. En naar mijn mening waren we ook zeker niet beter afgeweest met een midden motor. Daarvoor hadden we meer als 1000 euro meer moeten betalen. Dit terwijl een nieuwe achterwiel motor (compleet met nieuw wiel in cassette) nog geen 350 euro kost nieuwe. Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.

Maar stel dat de motor toch kapot zou gaan binnenkort. Dan vind ik 350 euro op 6 jaar tijd een te overzien kost.
Maar hoe zit het met de accu. Motoren worden gemaakt van materialen die behoorlijk verkrijgbaar zijn en ik vermoed dat er ook materialen inzitten de gerecycled zijn. Hoe ver zijn ze met een accu en wat is de waarde van die oude accu, mij is dat niet bekend. De prijzen van fiets accu's die ik zo af en toe hoor en lees dan denk ik wat moet ik hiermee.
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
WimB schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 12:49
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
Dat ligt nogal aan het model, maar in ieder geval een stuk minder dan dezelfde fiets met nog goed werkende accu.
Als je het electrische deel van de fiets niet eens kunt proberen als de accu stuk is het nog vervelender natuurlijk.

Als ik op mp zoek naar een kapotte fietsaccu blijken die soms een tientje of zo op te leveren: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 8ad16f3ee4
WimB schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 12:49
Maar hoe zit het met de accu. Motoren worden gemaakt van materialen die behoorlijk verkrijgbaar zijn en ik vermoed dat er ook materialen inzitten de gerecycled zijn. Hoe ver zijn ze met een accu en wat is de waarde van die oude accu, mij is dat niet bekend. De prijzen van fiets accu's die ik zo af en toe hoor en lees dan denk ik wat moet ik hiermee.
Wat mag een gebruikte elektrische fiets kosten waarvan je weet dat de accu vervangen moet worden.
De accu's blijven het grootste probleem uiteraard. Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen. Het is uiteraard beter dan de auto nemen. Maar dat noem ik allerminst een grote vooruitgang.

En voor die 2km hoef je trouwens ook al geen goede lichtgewicht gewone fiets te hebben. Dan kan op elk barrel dat je langs de straat vind.

Maar de mentaliteit blijft nog altijd "nieuwe fiets = e-bike".

Ik probeer mijn vriendin ook nog altijd duidelijk te maken dat ik die e-bike een veel te grote investering vind voor de twee keer in de maand dat ze die effectief nodig heeft om 5km enkele rit naar haar werk te fietsen.
Shorttrack schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 14:06
Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen.
Of 500 meter of 20 kilometer.
Mijn vriend Jurjan fietste toen hij nog leefde elke dag 39 km naar het werk heen en 39 km terug van Nijkerk naar Apeldoorn, op een Snel vakantiefiets.

Zie mijn onderschrift.
Poppink schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 14:46
Shorttrack schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 14:06
Daarom erger ik mij soms ook aan (perfect gezonden) mensen die voor hun woon-werkverkeer een e-bike kopen. Dit terwijl ze maar 2km van hun werk wonen.
Of 500 meter of 20 kilometer.
Mijn vriend Jurjan fietste toen hij nog leefde elke dag 39 km naar het werk heen en 39 km terug van Nijkerk naar Apeldoorn, op een Snel vakantiefiets.

Zie mijn onderschrift.
Mijn opa fietste vroeger ook 20km enkel naar zijn werk vroeger. Op een gewone fiets toen der tijd.
Het leven moet tegenwoordig wat sneller vooruit gaan natuurlijk. Dus veel mensen hebben geen tijd om 20km te fietsen. Hun prioriteiten liggen ergens anders.
Ik zelf heb bewust gekozen voor een baan in eigen stad of toch binnen de 10km. Niet perse om de fysieke afstand. Maar vooral omdat ik niet te veel tijd wil besteden aan woon werk verkeer. En was in mijn geval genoeg werk in de buurt. Dat geluk had ik dan wel natuurlijk.
WimB schreef: ↑
za 13 jan, 2024 11:22
Kan je daar een richtprijs aanhangen. Bijvoorbeeld een accu heeft een beperkte levensduur, de fiets veel of weinig gebruiken maakt niet veel uit. Wat kost een gerepareerde accu en wat is dan de levensduur.
De fiets al dan niet veel gebruiken heeft uiteraard impact... laadcycli zijn idealiter de beperkende factor (ik zeg idealiter omdat je met gooien/smijten of altijd stug aan de stroom hangen hem ook sloopt).,

Maar om wat anecdotische getallen te geven;

Razer 1. 60k+ (geen idee, ik heb hem aan mijn broer gegeven, kan meer zijn) originele 395wh accu uit 2015. Actieradius is nog functioneel voor 30-40 km voll dampf. Op eco uiteraard meer (Yamaha is zuinig)
Razer 2. 70k, originele accu uit 2015 en een tweede accu uit 2020. Originele accu had een gebroken stekker, welke ik via een adresje in Duitsland heb weten te laten fixen (enige in Europa die dat kan). Omdat die twee accus tegen elkaar worden afgereden is het verval niet dusdanig dat mijn vrouw het functioneel merkt.

Ik heb ongeveer hetzelfde laadgedrag als Poppink.

Tweede accu Yamaha was duur (ik gok tussen de 650-700 voor 395wh), maar niet in verhouding tot een nieuwe e-bike. Bosch is aanzienlijk goedkoper, voor 500wh zit je geloof ik op 475,-,

Het aantal mensen dat mijn kilometrages haalt is superklein. Als je netjes ermee om gaat, dus alleen laden als het nodig is, kan je echt aanzienlijk langer mee dan dat mensen denken. Hang je hem echter continue aan de lader dan is het snel afgelopen met een li-ion batterij.

Uitstapje; dat is ook waarom werklaptops vaak heel snel slechte batterijen hebben, eigenlijk wil je alleen op accu werken en als je hem laad wil je dat de laptop uit staat. Helaas gaat hij meestal throttlen (langzamer lopen) als hij op de accu loopt, dus tsja...
Shorttrack schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 00:24
Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.
We gaan wel een beetje off-topic.

Naar mijn ervaring is dit toch wel het geval. Bovendien is de garantie vanuit Bosch en Yamaha gewoon heel coulant, We hebben nu op beide Yamahas een nieuwe motor en dat is onder garantie gebeurd. mijn FM geeft aan dat Bosch nog veel soepeler is.

Ook hier geef ik weer mee dat wij heel veel kilometers maken en heel lang dagelijks heel zware vrachten vervoerden (kar erachter), wij zijn behoorlijk hard op ons spul... maar dat heb je met een bakfiets dus ook.

YMMV, maar het is op dit moment toch lastig om niet Bosch te adviseren. Het is gewoon een heel goed systeem met een uitstekend servicenetwerk. Enige systeem waar ik ik nog wel wat voordelen zie (actieradius) is Yamaha, maar ook die verliest op de meeste andere punten van Bosch. Alle andere systemen zijn net wat minder en missen dat servicenetwerk.
loknor schreef: ↑
di 16 jan, 2024 22:36
Shorttrack schreef: ↑
zo 14 jan, 2024 00:24
Dan moet moet die middenmotor als minstens 3x langer mee gaan om zichzelf terug te verdienen. Zoveel vertrouwen heb ik daar toch niet in.
We gaan wel een beetje off-topic.

Naar mijn ervaring is dit toch wel het geval. Bovendien is de garantie vanuit Bosch en Yamaha gewoon heel coulant, We hebben nu op beide Yamahas een nieuwe motor en dat is onder garantie gebeurd. mijn FM geeft aan dat Bosch nog veel soepeler is.

Ook hier geef ik weer mee dat wij heel veel kilometers maken en heel lang dagelijks heel zware vrachten vervoerden (kar erachter), wij zijn behoorlijk hard op ons spul... maar dat heb je met een bakfiets dus ook.

YMMV, maar het is op dit moment toch lastig om niet Bosch te adviseren. Het is gewoon een heel goed systeem met een uitstekend servicenetwerk. Enige systeem waar ik ik nog wel wat voordelen zie (actieradius) is Yamaha, maar ook die verliest op de meeste andere punten van Bosch. Alle andere systemen zijn net wat minder en missen dat servicenetwerk.
Inderdaad wat off topic. Was er vergeten bij melden dat ik de achterwielmotor vooral aan raad voor de 3 wieler bakfiets. Onze buren hebben hetzelfde model als ons met middenmotor. Op zo'n bakfiets is dat enorm vervelend en belastend voor de rug aangezien de fiets statisch blijft tijdens het fietsen en niet (minimaal) heen en weer zwenkt tijdens het trappen. Dit resulteerd in dat je zelf dus heen en weer begint te dansen op de fiets.