Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Internet + langer Weg (+ 4 maanden) - Forum Wereldfietser

Internet + langer Weg (+ 4 maanden)

Hoi mensen.Ik gebruik vrij veel data op fietsreis voor social media, navigatie, fotos, internetbellen en dergelijke. Meestal zo'n 30 GB per maand. Ik heb recent een abonnement met 50GB unlimited plus bij Odido voor 31€ afgesloten, daarvan wilde ik 8maanden gebruik maken, vanaf medio maart t/m oktober.
Het blijkt dat ik qua internetten tegen een aantal problemen aan loop ivm roam like at home en de fair use policy. dit houd in dat ik in het buitenland niet meer mag internetten als thuis in Nederland. Er is een EU richtlijn in 2017 afgesloten die het mogelijk maakt, dat ik aan de provider na 4 maanden een toeslag moet betalen voor iedere gigabyte die ik gebruik.
De groothandelsprijs voor een GB data in de EU is in 2024 volgens mij 1,84€ bruto. Dus op mijn maandelijkse 31€ komen dan nog X Gb * 1,84€ bovenop. Dus ik kan volgens mij in maand 5,6,7 en 8 heel snel bij 100€ kosten belanden terwijl ik in eerste instantie alleen maar 31€ hoef te betalen. Dat vind ik wel Tricky en de provider / de mensen in de winkel zijn er helaas ook niet super duidelijk over. Ook is het bruto databundel in het binnenland nooit het neto databundel in het buitenland als ik het goed begrijp. Dit wordt altijd met een formule op basis van je maandelijks tarief en de groothandelprijs omgerekend - verwarrend !
Dus als je 31€ tarief hebt met 50GB dan is jouw buitenlands databundel alleen nog maar: 31€ / (0,5*1,84) = 33,7GB. Heeft hier iemand verstand van die langer op reis was en ook veel data gebruikt? Hoe doen jullie internetten in het buitenland ?
Zoals ik het begrijp maakt namelijk een mobiel abonnement in Nederland (of elke andere EU land) bij een reis langer dan 4 maanden geen zin. Dan kan je volgens mij beter prepaid in het land kopen waar je bent anders moet je je sim kaart in het buitenland deactiveren als bescherming tegen dure tarieven maar de maandelijkse bijdrage betaal je toch.

In Spanje blijkt prepaid data redelijk goedkoop te zijn maar geen idee of dat in Frankrijk en Engeland dan ook zo zal zijn.

Als er iemand verstand van heeft - ik hoor het graag.
Misschien wat vaker gebruik maken van een WiFi verbinding, die toch ook overal op de wereld alom aanwezig zijn?

Maar ze kunnen -volgens mij- niet na 4 maanden je niet zomaar een aanvullende factuur sturen; ze mogen alleen na die periode, in de eerste instantie, jou om uitleg vragen.
Ik denk dat de soep ook niet zo heet gegeten wordt, als dat jij 'm hier opdient.

En idd kost een data bundel vaak vrij weinig, dus af toe zou je zo'n bundel op je e-sim kunnen zetten.
Wat doe jij allemaal met die 30Gb aan data? :shock: Als je dat een beetje probeert te beperken, zijn extra kosten niet eens zo nodig.
Flix schreef:
za 13 jan, 2024 12:00
Misschien wat vaker gebruik maken van een WiFi verbinding, die toch ook overal op de wereld alom aanwezig zijn?
@Sterilus
Het leven is een stuk makkelijker als je je weet aan te passen aan de wereld om je heen.
Niet langer keihard je gewoontes van thuis doorzetten en flexibel* zijn.
Je zou ook kunnen overwegen wat minder met social media, navigatie, fotos, internetbellen en dergelijke bezig te zijn en meer om je heen te kijken.

*Flexibiliteit is volgens mij juist datgene wat het fietsen zo'n aangenaam vertier maakt.
Precies, ben je voor je volgers op vakantie of voor jezelf om lekker uitgerust weer terug te komen?
Ieder zijn ding natuurlijk, maar dat zou ook mijn tip zijn:
Koppel je voor een optimale beleving op reis zoveel mogelijk los van de digitale wereld en het bestaan thuis.

Navigeren kan grotendeels offline, beeldbewerking kan wachten tot je weer thuis bent en communiceren kan zonder veel datagebruik via WhatsApp.
Heb je een 1 of 2 jaarsabonnement of maandelijks opzegbaar? Eventueel om te zetten naar maandelijks opzegbaar?

Als KPN en Vodafone, of een virtuele provider op een van de netwerken, enigszins vergelijkbare tarieven hebben zou je na 4 maanden naar een van die andere providers kunnen overstappen met nummerbehoud en dan begint de teller opnieuw te lopen neem ik aan. Hebben ze overigens geen extra losse databundels die tegen redelijker tarieven bij te kopen zijn?

Ik weet niet wat er aan opties zijn om er een extra datasim bij te nemen. Bij mijn internetprovider krijg ik als onderdeel van mijn internetabonnement een gratis datasim met 1GB/maand. Die kan ik ook groter maken tegen extra kosten.

Voor zakelijk gebruik heeft KPN pure datasimabonnementen met behoorlijke bundelgrootte waar je voor 5 euro per maand een extra sim bij kunt nemen en die databundel kunt delen. Geen idee of dat ook voor het buitenland geldt. Als je zelf niet ook zakelijk gebruiker bent zou mogelijk een bevriende relatie met zo'n abonnement bereid kunnen zijn je die paar maanden mee te laten liften op zo'n abonnement tegen evt. een redelijke bijdrage.

Ik gebruik zelf ook een datasim in een MiFi en kan daar meerdere toestellen over laten lopen via WiFi. Kan zo ook telefoneren (uitbellen) via een VOIP abonnement.
alma schreef:
zo 14 jan, 2024 13:28
Koppel je voor een optimale beleving op reis zoveel mogelijk los van de digitale wereld en het bestaan thuis.
{meligemodus}Geniet van de omgeving! Je kunt altijd thuis nog tegen het busje van de installateur aanrijden. :wink:
(Ik ben ook wel benieuwd naar waar je zoveel GB voor nodig hebt die je niet uit de camping/hotelwifi kunt halen)
Erg leuk! Hartelijk om gelachen
Ik zou gaan voor buitenlandse sim, als aanvulling op je eigen sim, en je fair use in de gaten houden.

Hoe verder weg je gaat, hoe goedkoper sim daar is. Ik heb zelf een esim voor mijn eigen abonnement (vodafone onbeperkt), dus mijn in mijn simslot kan ik naar believen een prepaid sim of sim met dataplan stoppen, mocht ik buiten europa zijn of de fair use binnen EU problemen opleveren.
Ik heb afgelopen zomer 5 maanden gefietst, en ben ook tegen de 'fair use policy' aangelopen. Deze regel van 4 maanden had ik bij het voorbereiden helaas gemist, dus ik werd na 4 maanden gestalkt met sms-jes van tele2 dat als ik 'mijn gedrag niet zou aanpassen' er een x-aantal euro per mb zou worden gerekend. Hier zat uiteindelijk wel een maximum aan vast, maar ik heb uiteindelijk toch veel minder data verbruikt door gewoon wifi te gebruiken. Voor de hoeveelheden data die ik gebruikte was dat voldoende.

Een buitenlandse prepaid-sim vond ik niet nodig :D
Kijk eens op: https://esim.holafly.com

Hier kan je voor een vast bedrag onbeperkt internetten en het maakt niet uit in welk land je zit.