door
JanH » wo 27 dec, 2023 23:39
Dag 5 – Zernez – Thusis – 75 km (262 km)
Voor vandaag voorspelde de gisteren door mij geprezen SmissMeteo App weer veel regen. Maar nee, het was prima. Afgelopen nacht wel veel onweer gehad.
De aanloop naar de Albulapas (20 km) was liefelijk met leuke dorpjes, én koffie natuurlijk. Ik gebruik ’s ochtends op de camping mijn brander niet en ik stop dan bij de eerste de beste koffie gelegenheid. Vandaag was dat al op de camping maar een mooi café onderweg kan ik ook moeilijk weerstaan. Voor de top van de Albulapas een indrukwekkend kippenvelmoment. Eerder dit jaar was Gino Mäder hier verongelukt en er was spontaan een herdenkingsmonument opgezet.
De klim naar de top was 10 km lang, waarna een afdaling van 45 km. Deels over een drukke weg met twee lange tunnels, dat was geen pretje.
Camping in Thusis was vol maar dat gold bij lange na niet voor het tentenveldje. Daar ook de eerste vakantiefietsers ontmoet, een echtpaar uit Nederland.
Toen ik aankwam was het mooi weer en warm, tijd voor de was. Toen die net bij de tent hing begon het te regenen maar gelukkig kon ik de was in het toiletgebouw hangen, de volgende dag mooi droog. Dus dat was weer op tijd in de tent, met onweer. Kreeg nog wel een appje dat ik een nieuwe baan heb!
- Route
- Koffie - tweede van de dag
- IM GM
- Het was niet altijd fietsen
- Camping