Additionally, paste this code immediately after the opening tag: powerlink problemen (update) - Forum Wereldfietser

powerlink problemen (update)

[zie update onderaan]

Tja, dan denk je even een nieuwe ketting er om te gooien. 8 speed, dus HG50 en bijpassende powerlink. Niet dus. Het linkje past voor geen meter.
Tweede linkje ook niet. Geweld helpt, maar ja, dan beweegt de schakel niet meer.
Oude ketting gepakt en eens gemeten: de binnenschakel is 1/10 mm dunner. Zo erg was de slijtage nou ook weer niet. Blijkt toevallig op de kettingzweep ook een stukje HG50 te zitten, en die is ook 1/10 mm dunner. Nieuwe ketting heeft ook andere buitenplaten. Kennelijk net iets dunner, zodat de powerlink niet meer wil.
Iemand een idee of shimano weer eens wat gevonden heeft om de concurrent dwarts te zitten? Of zie ik iets over het hoofd?

Dat is sterk.
Ik had verleden week precies hetzelfde, ook met een Shimano 8 speed ketting. Normaal gesproken gebruik ik altijd Sram kettingen maar bij de laatste reparatie, verleden jaar, had m'n fietsenmaker er een Shimano ketting opgelegd. Na het schoonmaken wilde ik ook een powerlink gebruiken en ontdekte dat dat niet pastte. Ik heb de zaak weer verbonden met een breekpennetje dat ik nog had liggen. Zijn de maten van die kettingen toch niet hetzelfde

Ronald

Ik heb dat ook wel eens geprobeerd. Maar helaas.
Powerlink = SRAM
HG-50 = Shimano
Helaas, geen garantie dat iets dan past, ook als het maar een klein dingetje :cry:
Leon

Leon schreef:Ik heb dat ook wel eens geprobeerd. Maar helaas.
Powerlink = SRAM
HG-50 = Shimano
Helaas, geen garantie dat iets dan past, ook als het maar een klein dingetje :cry:
Leon
een IG 8v ketting en 9v schijnt wel te kunnen, maar de nomale HG50 dus niet
Toch even foto gemaakt:

Links en onder de 'oude' HG-50(*), met de tekst HG-50. Daarmee lukte het altijd prima om de powerlink te gebruiken. Rechts en boven de nieuwe uit het doosje waar HG-50 op staat. Op de ketting staat het niet, en het werkt ook niet meer met de powerlink. Dat wordt dus of een KMC of met de vijl ... 0,05 per plaatje, zou dat erg zijn :lol:

Met de 9v heb ik ook geen problemen trouwens, dat gaat prima.

Henk

(*) HG50 van de kettingzweep, dus zgan

Afbeelding
gartnl schreef:Toch even foto gemaakt:

Links en onder de 'oude' HG-50(*), met de tekst HG-50. Daarmee lukte het altijd prima om de powerlink te gebruiken. Rechts en boven de nieuwe uit het doosje waar HG-50 op staat. Op de ketting staat het niet, en het werkt ook niet meer met de powerlink. Dat wordt dus of een KMC of met de vijl ... 0,05 per plaatje, zou dat erg zijn :lol:
een pc48 is 4.15 mm oid
m-gineering schreef: een pc48 is 4.15 mm oid
Moet binnenkort toch banden bestellen. Ketting kan er wel bij. Of een kmc x8. Ogen zo lekker technisch met die x-vormige gleuven in de zijplaten.

OT: vorige week zondag nog door Kiel-Windeweer gereden . Hoe groot is dat uithangbord met M-engineering?
gartnl schreef:
m-gineering schreef: een pc48 is 4.15 mm oid
Moet binnenkort toch banden bestellen. Ketting kan er wel bij. Of een kmc x8. Ogen zo lekker technisch met die x-vormige gleuven in de zijplaten.

OT: vorige week zondag nog door Kiel-Windeweer gereden . Hoe groot is dat uithangbord met M-engineering?
[bescheiden]goede wijn behoeft geen krans[/bescheiden] :D

maar al die fietsframes in het raam zouden een aanwijzing moeten zijn
m-gineering schreef: maar al die fietsframes in het raam zouden een aanwijzing moeten zijn
Ik dacht al dat die het zouden zijn. Die hele rij kinderfietsjes verderop leken me erg onwaarschijnlijk.
Omdat KMC de fabrikant van de Shimano kettingen is heb ik er eens een mailtje aan gewaagd. KMC reageert als volgt:
Voor de HG50 ketting adviseren we u om gebruik te maken van de C/L-573R.

Deze re-usable missing link is te koop in een blister verpakking met als
inhoud 2 CL’s.
Dit is een missinglink voor een 5/6 speed ketting volgens de specs. Ga het toch eens proberen.
Waarom gebruik je de HG-50 niet gewoon op en koop je daarna een SRAM-ketting?
Leon
Leon schreef:Waarom gebruik je de HG-50 niet gewoon op en koop je daarna een SRAM-ketting?
Leon
Helemaal gelijk. Is de waan van de techneut om iets te willen wat eigenlijk niet kan met veel te veel inspanning tegen een eigenlijk veel te hoge prijs.
Het wordt trouwens een KMC X8.92