Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een uitdaging - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

een uitdaging

hesta schreef:
di 28 nov, 2023 12:32
Alpineflower schreef:
di 28 nov, 2023 11:11
Is de balkan niet een optie voor je? Met trein en fiets naar Italie, boot over naar Albanie en touren maar!

Prima weer, wildkamperen / bij locals slapen, af en toe een ho(s)tel (20€ pppn max).

Gastvrije mensen, veel te zien en doen.. ik vond het er fantastisch.
Heb ik overwogen, maar dit levert voor nu nog te veel onzekerheden op. Zeker wat betreft overnachtingen. Wildkamperen heb ik pas 1 keer gedaan in Ierland. Slapen bij locals durf ik simpel weg niet. (helaas). Het idee alleen al bezorgd me echt nachtmerries. Een hostel hanteer ik nog net.
Het staat zeker op mijn verlanglijstje (boven spanje en portugal) Maar heb wat meer voorbereidings tijd nodig.
Hallo Hesta, ik begrijp je keuze. Ik heb vaak bij boerderijen gevraagd of ik op het land mocht kamperen. Dat mocht altijd. Ik kreeg vaak eten aangeboden, het leverde de mooiste momenten op uit mijn reis in 2017 (destijds was ik 28). Je kan ook prima van accomodatie (hotel naar hotel) fietsen afhankelijk van je reisbudget.

Ik hoop dat je voor volgend jaar een andere passende bestemming vindt, maar aarzel niet om ook gewoon "eens iets te proberen". :-)
Alpineflower schreef:
wo 29 nov, 2023 09:55

Ik hoop dat je voor volgend jaar een andere passende bestemming vindt, maar aarzel niet om ook gewoon "eens iets te proberen". :-)
Een passende bestemming vind ik wel. En ieder jaar iets nieuws proberen dat komt ook wel goed. 15 jaar terug dufde ik niet eens de Nederlandse grens over of een restaurant in. Plande ik de vakantie in Nederland al het liefst per uur en km.
Ben ik inmiddels een aardig eind gekomen. Vind ik zelf.
Heb nog wat wensen voor dat ik niet meer op fietsvakantie kan dus moet voort maken om het realiteit te laten worden.
Ben inmiddels 60 en hoop nog een jaartje of 20 te kunnen fietsen en voor minstends 40 jaar aan wensen/plannen.
Dat noemen we luxe problemen net als een vakantie bestemming uitzoeken. :D
CarlW schreef:
di 28 nov, 2023 08:54
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 03:38
In spanje fietsen heb ik naar gekeken maar vervoer heen en terug is lastig als je niet wilt vliegen.
Neem de Flixbus naar Bordeaux, Toulouse of Barcelona. Extra bagage boeken (7€50), wielen uit de fiets, wat plastic rond (of in een tas). Niks lastig aan, hoogstens wat oncomfortabel.
Ik heb nog nooit met de Flixbus gereisd, maar overweeg het wel, ondanks de horrorverhalen die je over deze firma leest. Ik tracht nu reeds enkele weken een traject te vinden waarbij een fietsdrager vermeld wordt, zodat ik weet hoe het in z'n werk gaat. Zonder succes. Of kan je er echt op rekenen dat je fiets sowieso mee kan, al is het onderin de bagageruimte?
En als hij in de bagageruimte moet, moet er dan het wiel uit etc?

Ben benieuwd naar jullie feedback
Tot nu toe zijn mijn ervaringen met Flixbus goed, wel steeds traject geboekt met fietsendrager. Bij trajecten zonder fietsendrager Flixbus bellen/mailen om eea goed af te stemmen! Probleem is ook dat Flixbus niet al maanden vooruit aangeeft op welk traject fiets meekan. Blijft een beetje spannend, maar zeker niet spannender als met vliegtuig of trein.
Bus van Cycletours is ook een optie. Gaan naar vele bestemmingen binnen Europa, bieden veel soorten fietsvakantie reizen aan. Misschien zit daar wat tussen.
Een vertrek op 1 april is waarschijnlijk te vroeg voor Cycletours.
JürgenH schreef:
ma 04 dec, 2023 10:40

Of kan je er echt op rekenen dat je fiets sowieso mee kan, al is het onderin de bagageruimte?
En als hij in de bagageruimte moet, moet er dan het wiel uit etc?
Vanuit België zijn op weinig trajecten fietsdragers, enkel in de zomer en dan nog meestal richting Duitsland. Ook bvb in Zuid-Oot Europa ga je niet veel bussen met dragers vinden. Soms kan je zo'n verticale hebben, dan zit ik heel de rit ongerust heen en weer te schuiven op mijn stoel :?
1701687957494.jpg
Niet al te lang geleden heeft Flixbus de afmetingen van de extra te boeken bagage aangepast — in functie van een fietstas lijkt het wel. Was je vroeger met een ingepakte fiets strikt gesproken niet in orde (overschreed de bagagelimiet), dan is dat nu niet langer een probleem. Overigens is het altijd de chauffeur die het laatste woord heeft (naar Flixbus bellen is tijdverlies), maar ook met die krappere afmetingen heb ik zelf nooit een probleem gehad.
Schermafbeelding 2023-12-04 om 12.00.53.png
Je boekt dus de Xl-bagage optie, stopt je fiets ofwel in een tas, voor- en achterwiel er uit en stuur losmaken, ofwel koop je wat plastic en tape en pak je hem in. Dat laatste is wat ik meestal doe als ik terug naar huis reis, zo veel gedoe is dat niet. Zeker voor lange trajecten vind ik het zelfs fijner dan een fiets die achteraan de bus hangt. Op mijn laatste rit terug van Berlijn (met geboekte fietsdragerplaats) was de bus maar half volzet en legde de chauffeur mijn fiets gewoon in het ruim, dat vonden we beiden makkelijker. In de problemen kan je denk ik enkel komen als de bus volzet is en iedereen extra bagage meebrengt, maar dat is op basis van mijn ervaring uitzonderlijk, zeker binnen West-Europa.

Zonder het achterwiel los te maken kan het ook
pak.jpg
Soms kan je zo'n verticale hebben
Gelukkig heb ik tegenwoordig voor een steekas :D.
Mijn schrik is dat een verstrooide chauffeur in de file (beetje rijden beetje stilstaan ad infinitum) tegen de "bumper" van de bus aanrijdt (ongetwijfeld het meest voorkomende autoongeval). Maar de bumper is wel jouw fiets.
Maar de bumper is wel jouw fiets.
Dan maakt horizontaal of verticaal niet uit toch? En mijn fiets(en) hebben al veel gereisd op mijn eigen fietsendrager achter de auto.
Zo'n horizontale drager op de trekhaak vangt de klap op, steekt ook minstens 50 cm voorbij de fiets uit.
flix.jpg
Heb je die fiets niet aan een kabelslot gezet daar achterop?
Neen, geen slot.
JürgenH schreef:
ma 04 dec, 2023 10:40
CarlW schreef:
di 28 nov, 2023 08:54
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 03:38
In spanje fietsen heb ik naar gekeken maar vervoer heen en terug is lastig als je niet wilt vliegen.
Neem de Flixbus naar Bordeaux, Toulouse of Barcelona. Extra bagage boeken (7€50), wielen uit de fiets, wat plastic rond (of in een tas). Niks lastig aan, hoogstens wat oncomfortabel.
Ik heb nog nooit met de Flixbus gereisd, maar overweeg het wel, ondanks de horrorverhalen die je over deze firma leest. Ik tracht nu reeds enkele weken een traject te vinden waarbij een fietsdrager vermeld wordt, zodat ik weet hoe het in z'n werk gaat. Zonder succes. Of kan je er echt op rekenen dat je fiets sowieso mee kan, al is het onderin de bagageruimte?
En als hij in de bagageruimte moet, moet er dan het wiel uit etc?

Ben benieuwd naar jullie feedback
Je kunt natuurlijk ook met een vouwfiets gaan [ In 2022 ben ik met een vouwfiets van Groningen naar Iran geweest [ trein bus enz. 25 kilo mee [ 1 persoons tent] 4 maanden weggeweest. Onvergetelijk. Een jaar eerder met vouwfiets 6 weken in Oost-Europa en Istanbul [