Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 126 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Dan zou ik de gewone Marathon nemen, die is er ook in 40-559. (Overigens denk ik niet dat ie lichter loopt dan de bredere kojak, zeker niet op niet-perfect asfalt)
_Peter_ schreef:
vr 24 nov, 2023 23:13
...
En oh ja, ik heb Theo de Michelin WildrunnR 35-559 gevraagd te bestellen, ben wel benieuwd of het wat is. (ik zoek ook nog wat voor mijn tweewieler)
Een Axa Luxx 70 plus met USB 0,5 A laadstekker.
In plaats van mijn Lumotec Lyt led n 40 lux.
DSC_1393.JPG
Nu heeft Poppink standlicht voor en USB laden plus een bak licht erbij.

Even relativeren over dat laden. Dit schrijft de vakantiefietser er over.
Het vermogen van een naafdynamo is bijna altijd 3w/6v. Hierdoor levert hij maximaal 500 mA per uur aan stroom, oftewel 500mAh. Voor veel mensen is 500mAh niet genoeg: heb je een telefoon met een batterij-capaciteit van 3000mAh, dan moet je 6 uur onafgebroken fietsen voordat hij opgeladen is en je ondertussen geen stroom gebruikt. Dat is aan de trage kant. Maar je kunt het proces versnellen, door het toevoegen van druk uit een ‘watertoren’. De ‘waterdruk’ wordt uitgedrukt in Ampere. Bij een systeem met een geïntegreerde powerbank (lees: watertoren) kan het dus zijn dat het opladen sneller gaat, tot wel 3A. Uiteraard kan het opladen weer langer duren zodra je je telefoon of apparaat intensief gebruikt.

Als je veel minder snel gaat dan je telefoon verbruikt, neem dan rustig een hotel en gebruik het stopcontact en een bed om zelf ook een beetje op te laden. Voor de die-hard (wild)kampeerder is een losse powerbank ook een optie. Je kunt je losse powerbank eventueel ook opladen met de omvormer, maar let wel dat de powerbank geen hoge energie-eis heeft (max 0.5A).
Is it a bird? No!

Is it a plane? No!

It is non-fixie on his 650B bike!

Toen ik deze wielen zag voor €55/set vond ik dat ik toch ook maar eens mee moest doen met de 650B/27.5-hype.

Misschien hebben de 650B-evangelisten wel gelijk, en wordt mijn leven er een stuk beter van. :D

En een conversieproject is sowieso wel leuk.

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 28 nov, 2023 20:12
En een conversieproject is sowieso wel leuk.
Vol verwachting klopt ons hart!

Ga je dan de cantinokken 19mm naar beneden converteren?
Grandonneur schreef:
di 28 nov, 2023 20:49
Ga je dan de cantinokken 19mm naar beneden converteren?
Vooralsnog ben ik erg sceptisch, dus nou, nee. Dat wordt waarschijnlijk meer iets met long reach Weinmanns of Tektro's.

Eerst maar eens kijken welk frame een beetje te overbruggen afstanden heeft, en waar de inmiddels ook bestelde 42mm Pari-Moto's (ook uit de reclame) in passen.

Mocht het bevallen, dan kan ik er altijd nog écht geld aan gaan uitgeven.
Welke merk/type/breedte zijn de velgen?
En ga je de assen vervangen door assen voor snelspanners?
DaVinci schreef:
vr 01 dec, 2023 18:10
Welke merk/type/breedte zijn de velgen?
En ga je de assen vervangen door assen voor snelspanners?
Het zijn deze wielen:

https://www.beastybike.nl/spaakwielen/3 ... -wiel-voor

Naar de naven moet ik sowieso nog kijken, want die staan nu veel te strak. Ik verwacht ook niet heel veel vet aan te treffen.

Een vervangende holle as is overigens wel een idee ...

Vanmiddag kwamen de banden binnen. Heb even snel een frame uit de berging getrokken voor een mock-up:

Afbeelding

De Lefol-spatborden die ik vorige week in België heb gekocht zijn kennelijk voor 700C gemaakt, want daar passen ze veel beter op.

700C mock-up:

Afbeelding
Even gekeken naar een project om blij van te worden nu het buiten fietsen minder aantrekkelijk is. Enige voorwaarden; mijn maat, ik moest er een beetje een klik mee hebben en eind jaren 80. Dit is ‘em geworden:
IMG_8477.jpeg
-flink gebruikt
-frame (Tange 1) lijkt vooralsnog in orde.
-wielen zijn goed
-600 ultegra tricolor
-kleurtje 8)!

Komende week eens nader van dichtbij bekijken en een boodschappenlijstje opstellen. Blij mee!
Die Look Ergostem !!
ja ik ben inderdaad volkomen weerloos tegen dergelijke features, deze moest hoe dan ook mee :lol:

(al is de kans niet zo groot dat de ergostem gaat blijven op deze fiets)
Grandonneur schreef:
di 05 dec, 2023 10:59
Afbeelding
Mooi frame!

Ik heb er een op zolder staan, in een te kleine maat en met een vastgerotte stuurpen. Dank voor de reminder dat ik daar nog eens wat mee moet. :wink:
Een faux-pas is de ogen van alle liefhebbers van Eddy Merckx-fietsen, maar mede daarom ook extra leuk. :D

Voordat Merckx zijn eigen fabriek begon had hij zijn naam al tijdens zijn wielercarrière gelicentieerd aan allerlei lokale fabrikanten. Crescent in Zweden, Kessels in België, Schauff in Duitsland, Falcon in Engeland, etc. Dat leidde tot de meest uiteenlopende fietsmodellen met de naam van Eddy erop.

Zo had had Miyata in Japan een bijzonder fraaie randonneur, zelfs met echte Eddy Merckx-tassen erop:

Afbeelding

In Frankrijk had Bernard Dangre deze licentie. Bijzonder aan Dangre was dat hij geen voorraad hield, en alleen maar fietsen op bestelling maakte. De kans dat je twee dezelfde fietsen uit zijn Starnord-fabriek tegenkomt is dan ook niet groot.

Wat ook niet groot is, is de maat van de gemiddelde Frans fiets. Dus als ik er een in mijn maat tegenkom, dan heeft 'ie al gauw mijn aandacht. Zo ook deze "Fabrication Française" Starnord Eddy Merckx uit het midden van de jaren 70.

De maat was goed, de prijs redelijk en de kleur fantastisch. Double-butted Vitus 172. Inclusief balhoofdstel en trapas in de juiste (Franse) maat.

Onderweg vanuit Bourg en Bresse:

Afbeelding
Een week eerder binnen dan verwacht. Meteen maar even een setje wielen erin, want ik was héél nieuwsgierig naar de geometrie.

73 graden zadel- en stuurbuis, korte achterkant. Kortom, een échte racefiets! :D

Nu op zoek in de voorraadbakken naar een beetje knappe Huret- en MAFAC-onderdelen, want die moeten hier wel op. En wellicht een setje wielen met mooie hoogflensnaven. En tubes ...

Afbeelding
non-fixie schreef:
vr 08 dec, 2023 19:55
Kortom, een échte racefiets! :D
Maar dan wél met nokkies voor spatborden :)

Welke bandbreedte past hier nou zo‘n beetje netjes op?
Grandonneur schreef:
vr 08 dec, 2023 20:30
non-fixie schreef:
vr 08 dec, 2023 19:55
Kortom, een échte racefiets! :D
Maar dan wél met nokkies voor spatborden :)

Welke bandbreedte past hier nou zo‘n beetje netjes op?
De spatbordoogjes waren tot diep in de jaren '70 standaard op zo'n beetje alle racefietsen. Kon je er in de winter ook goed mee trainen:

Afbeelding

Ik denk dat 23-28mm een mooie range is voor dit frame. Ik ga eens kijken wat ik qua wielen en banden nog heb liggen.
Setje hendels van rgtec gekocht voor mijn Formula Cura remmen. Deze zijn 10mm langer wat volgens de maker 15% meer modulatie en kracht oplevert. Ze zijn ook verkrijgbaar in de originele lengte of 10mm korter. Daar heb ik het echter niet voor gedaan. Deze hebben gesloten lagers in tegenstelling tot de plastic busjes in de originele hendels. Ik merk nu al dat daar wat ruimte op zit en daar heb je met lagers geen last van.
Cura-Lever-Pair-scaled.jpg
5 DT Swiss 28" velgen gekocht, deze bevallen me goed. Uit voorzorg er veel gekocht, zodat ik rest van leven ermee vooruit kan en ik ze heb, mochten ze uit de handel gaan. Geen foto ervan gemaakt.

H&S Bike-Discount GmbH - Konrad-Zuse-Str. 20 - 53501 Grafschaft

Invoice No.: 54597466
Invoice date: 01.12.2023
Pos. Item No. Description Quantity VAT % Unit Price Total Price
1
20075285 -
40184878 DT Swiss TK 540 28" Felge 5 21 57,95 289,75
Size: 36 Loch
Color: black
Tariff number: 87149210
Country of origin: Schweiz
Value of goods 289,75
Invoice Amount 293,74
Shipping charge 3,99
The invoice date is the shipping date.
Contained VAT:
21% (Net-Sum 242,76) 50,98
All amounts in EUR
fud0 schreef:
zo 17 dec, 2023 00:31
Geen foto ervan gemaakt.
Ziet er goed uit.
Voor de vakantiefiets: een Brooks Colt uit de jaren '80 ...

Afbeelding

... de tijd dat koeien kennelijk nog tot de 'dikhuiden' dienden te worden gerekend:

Afbeelding

Ik denk dat ik weet waarom de vorige eigenaar niet veel verder is gekomen dan monteren en een paar ritjes. :)
Een opvouwbare waterkoker!!
Ja ,echt waar. Bij een Chinees warenhuis.
Ik vind niets zo erg als in een hotel zitten en niet aan een stuk door thee te kunnen maken. Halve liter en 500 gram schat ik.
Pier.