Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapband - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

klapband

Mijn Marathon Almotion is ook gesneuveld door karkasbreuk in de zijkant. Ik weet niet meer precies welk type het was, kan ik wel opzoeken.
Mijn vermoeden was dat de wang kapot is gegaan op de plek waar deze dubbelgevouwen in de verpakking zat. Ik verbaasde me al langer over de manier waarop Schwalbe vouwbanden in de verpakking gevouwen waren. Dit kan nooit goed zijn voor de band, zeker niet als die jaren in een magazijn of een winkel ligt voor gebruik.
Ik zat te denken: is het bij een hookless velg niet enorm lastig om de band mooi gecentreerd op de veld te zetten? Bij het haakje bij een hooked velg valt de draad er mooi in zodat de band - meestal - vanzelf goed ligt. Ik vraag me af hoe dat werkt bij een hookless velg.
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.

IMG_20220612_075245.jpg
Vragen naar aanleiding van de foto
1. Zijn de scheuren zowel links als rechts? Dit is op de foto niet goed te zien. Het is ook een antwoord op de kwestie van schade door opvouwen.
2. Is deze band mogelijk tijdens zijn levensduur van rotatierichting veranderd? Ik heb dit soort scheuren (minder erg) wel eens gezien bij een band die per ongeluk verkeerd omgelegd was.
3. Is het een fiets met velgremmen of schijfremmen?
Wat mij opvalt, ik tel meer als 14 scheuren in de band. Je verwacht toch dat bij de eerste de beste beschadiging van de buitenband de binnenband zich laat zien.
Of is het carcas zo dicht geweven dat de binnenband daar geen kans toe krijgt. Het is onbegrijpelijk dat zoiets kan ontstaan.
Enig idee hoe oud die band zou kunnen zijn. Staat er ergens een datum gestempeld zodat er met zekerheid is vast te stellen wanneer de band is geproduceerd. Zo niet dan wordt het tijd de fietsbanden industrie dit aan zich zelf gaat verplichten.
Als we dit soort zaken kunnen gaan verwachten wordt het tijd voor een DOT code op je band.
Let op: de band op de foto is niet een band van Bert van Sprang, maar een van CarlW.
CarlW heeft ook niet gezegd dat deze band ontploft is. We zien op de foto ook niet een gat in de hele band, maar alleen scheuren aan de binnenkant van de band waar karkasdraden* die naast elkaar liggen van elkaar weg zijn gescheurd nadat (of voordat?) de binnenste laag karkasdraden los is geraakt van de rest van de band.
Helaas hebben we geen foto van de buitenkant van deze band maar ik vermoed dat daar niks te zien is.
Ook helaas hebben we geen foto van de band van Bert van Sprang, binnenkant en buitenkant.

*: Karkas schrijf je met twee k's, net als keramiek, behalve als het een dure straat is, dan schrijf je Çeramique.
Bedankt goed te weten voor een zaak zal ik het proberen te onthouden. :)
Wat de kapotte almotion op de foto betreft, het ging om een klapband in een haarspeldbocht bergaf, vooraan. Ik stond uiteraard niet meteen stil en ga er van uit dat de op de foto zichtbare schade ook achteraf kan zijn opgelopen. Aan de buitenkant was een scheur van een paar cm. Fiets met velgremmen, band had een 6000 km gelopen en wat de draairichting betreft, kans is klein dat ie ooit verkeerd om heeft gezeten maar ik zal het tegendeel ook niet zweren, is me wel al eens overkomen. De scheuren zaten aan 1 kant.
Dat maakt het verhaal heel anders. De scheuren op de foto kunnen goed ontstaan zijn in de milliseconde(n) van extreem ongelijke belasting tijdens het leeglopen/ontploffen van de band of de volgende seconde waarin de band tussen velg, vork en wegdek gemangeld is voordat je stilstond.
Heb je ook een foto van het gat? Waar zat dat? Hoe ver van de velgrand?
Dat maakt het verhaal niet anders, ik had al gezegd dat het om een klapband ging. Scheur buiten was halverwege de wang, schuin, geen foto. Was aan het begin van een lange tocht vorig jaar, kon geen sprake van zijn om de band bij te houden en terug te sturen.
Sorry, dan heb ik het alleen anders geïnterpreteerd.

Bij zomaar bobbels op de band is het al goed mis. Het beste zou zijn als iedereen daar foto's van zou maken en opsturen naar winkel en fabrikant, Ralf Bohle.

Ik denk dat ik het er met mijn net ontvangen banden op ga wagen en er van uit ga dat dit een maandagochtendprobleem is en maandagochtend bij de fabriek in Indonesië maar een klein deel van de week is.
Ik zal wel beter opletten dan anders.
Tegenwoordig zie je vooral in de groep kunststoffen een vreemde vorm van leven of degeneratie voorkomen.
Vroeger moest je tubes na de aankoop donker hangen en lang bewaren waardoor ze nog betere eigenschappen kregen.
Er werd gezegd dat vulkanisatie proces nog niet volledig was uitgewerkt, daarom.
Nu zie je dat ze het product een bepaald leeftijd kunnen geven. Bewaar je deze geheel volgens de voorschriften van de fabrikant worden ze toch minder van kwaliteit. Ideaal om voor de werkgelegenheid.
Ook helaas hebben we geen foto van de band van Bert van Sprang, binnenkant en buitenkant.
Zover ben ik nog niet, gisteren wel vastgesteld dat de velg ook is beschadigd.
Ik heb één keer een Schwalbe gemonteerd op de racefiets, in 2015.
Een Durano, een band met de reputatie zeer solide te zijn. Een band ook met het comfort van een smeedijzeren karrenwiel.
Na 300 kilometer een scheur in de zijwand van de achterband, lengte tussen 2 en 3 centimeter. Per kilometer de duurste band ik ooit gemonteerd heb.

Het vreemde is dit: de enige andere keer dat een band vroegtijdig slijtage vertoonde aan de zijwand, was toen ik reed met een Continental GP 4 seasons, ook een band met een solide reputatie (en ook nogal oncomfortabel).

In beide gevallen ging het om een stugge tot zeer stugge band. Zou dat er iets mee te maken hebben? Je kunt een zijwand te soepel en dus kwetsbaar maken, maar misschien kun je een zijwand ook te stug maken.
Info: op de band (Almotion v-guard 50-622) staat max 4,5 bar. Op een briefje erbij staat max 5 bar bij haakloze velgen.
Uit een ander draadje gekopieerd. Dit suggereert dat Almotion V-guards op haakloze velgen wel kan. Net even gecotroleerd en er zal 4 bar in de band hebben gezeten. Ik ga er nog steeds vanuit dat mijn klapband niet te maken heeft met de verkkerde banden op haakloze velgen. Echter ik ben wel geschrokken van het zo snel van de velg lopen van de band, dit had bij hogere snelheden en veel slechte af kunnen lopen.
ik heb het net aan Schwalbe voorgelegd.
math schreef:
za 04 nov, 2023 13:03
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.
2. Is deze band mogelijk tijdens zijn levensduur van rotatierichting veranderd? Ik heb dit soort scheuren (minder erg) wel eens gezien bij een band die per ongeluk verkeerd omgelegd was.
Dat de directionaliteit van een band niet enkel aan het loopvlak / profiel maar ook aan de geweven structuur gelinkt is vind ik nergens terug, heb er ook nog nooit van gehoord. Heb je daar meer info over?
derdekeer schreef:
za 04 nov, 2023 20:17


Het vreemde is dit: de enige andere keer dat een band vroegtijdig slijtage vertoonde aan de zijwand, was toen ik reed met een Continental GP 4 seasons, ook een band met een solide reputatie (en ook nogal oncomfortabel).

In beide gevallen ging het om een stugge tot zeer stugge band. Zou dat er iets mee te maken hebben? Je kunt een zijwand te soepel en dus kwetsbaar maken, maar misschien kun je een zijwand ook te stug maken.
Je bent wel heel kritisch voor de Conti GP 4seasons, een band die ik toch eerder in het midden van het spectrum soepel - stug zou situeren. De goeie grip in de winter compenseert dat IMO (wel duh) maar de zachtere compound slijt natuurlijk ook veel vlugger. Ik heb ook wel eens een scheurtje in een 4seasons gehad maar dat was omdat ik er veel te lang mee had rondgereden.
Kan het zijn dat de band van de velg is gefloept, de binnenband er doorheen en geknald en vervolgens de velg op de weg een scheur van 10 cm in de wang van de band heeft gesneden?
Leon schreef:
ma 06 nov, 2023 22:58
........ en vervolgens de (rand van de) velg op de weg een scheur van 10 cm in de wang van de band heeft gesneden?
Zoiets is mij ook al door het hoofd gegaan.
Als er al iets aan de hand was met canvasbreuk of zo dan had je dat mogelijk kunnen opmerken aan een bobbel, verbreding van de buitenband.

Nou is het ook weer niet zo dat ik elke keer voordat ik op de fiets stap eerst even kijk of alles in orde is met de fiets. Hoogstens of het zadel nat is, want daar wil ik niet zomaar op gaan zitten.
2023-11-05 10.29.03.JPG
IMG-20231103-WA0005.jpg
Bij deze foto's van velg en band.