Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen in augustus of toch maar ergens anders heen? - Forum Wereldfietser

Alpen in augustus of toch maar ergens anders heen?

Hoi,

Over een paar weken gaan we voor twee weekjes op vakantie.

Eigenlijk wilden we naar de Franse Alpen - cols fietsen. Nu beginnen we echter te twijfelen; augustus is misschien wel erg druk daar in de bergen...

Wie heeft er in augustus in de Alpen gefietst? Hoe druk was het op de cols?

Wie kan ons eventueel een andere regio aanbevelen? We willen er zo goedkoop mogelijk naartoe maar willen niet vliegen (dat hebben we dit jaar al gedaan...).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gudrun
Hoi Gudrun,

Een aantal keren in augustus in de Franse Alpen gefietst.

Ik vond de drukte over het algemeen wel te doen. Alleen in de weekends is het druk. Niet alleen met fietsen (niet zo hinderlijk), maar ook met auto's.

Het scheelt overigens al wanneer je vroeg start. De echte automobiel gaat pas na tienen op de weg.

Waar ik echter de laatste keer wel echt last van had was de hitte, om 10 uur in de ochtend op de top van de Galibier was het al 26 graden.
Maar het weer is natuurlijk altijd een gok.

Peter

Ik ken de situatie in de Alpen niet.

Als alternatief is misschien de Pyreneeën een optie? Daar heb ik wel eens in het hoogseizoen gefietst - aan de Spaanse kant - en dat was goed te doen. Het zal niet makkelijk zijn nog een fietsbus te vinden, maar je kan het proberen bij Cycletours, bijvoorbeeld Perpignan of Carcassonne in combinatie met Pamplona. Als dat niet lukt kun je bij de Treinreiswinkel nagaan of zij e.e.a. kunnen regelen (vb. Perpignan i.c.m. Pau). Dat zal wel duurder uitpakken.

De eerste weken van augustus kan het erg druk zijn, maar het is behoorlijk wisselend.

Ik ga vaak in augustus en heb een aantal keer in de Franse Alpen gefietst.
Vorig jaar viel het me op de weg alleszins mee. Ik verkoos toen de rustige weggetjes (route liep van de Dordogne naar Slovenie via Briancon).

Mooi gebied is de Vervors, stuk rustiger dan het hooggebergte en ook zeer fraai fietsen.

Paar jaar geleden was het echt veel minder leuk bij de bekende alpen passen in Haute Savoie. Dan fietste je vaak in file met de auto's omhoog en waren zelfs de afgelegen weggetjes druk. Met name de campings waren overvol.

Het zuiden in de buurt van Barcelonette en met de gigantisch mooie gorges is vaak ook wat rustiger. Daarnaast is de streek aan het grensgebied in Italie (Piemonte) ook een aanrader. Via de zware Agnel kom je vanuit Frankrijk dit gebied in. Prachtige passen zijn de Sampyere, Faunier, col de la Lombarde.

Goedkoopste is er naar toe fietsen en natuurlijk vliegen inderdaad (bijvoorbeeld op Nice of Marseille). Je kan natuurlijk ook met schönes wochenede ticket goedkoop door Duitsland karren. 35 euro voor 5 personen, € 4,50 per fiets.

http://www.bahn.de/p/view/preise/region ... cket.shtml


Veel plezier,

groet

Luddo

Een jaar of 10 geleden ben ik in augustus over de Col Agnel (tussen het Franse Chateau Queyras en het Italiaanse Casteldelfino) gefietst. Erg mooi, erg hoog (boven de 2700 m), maar komend vanuit Frankrijk met 25 kilo bagage nog wel te fietsen, en niet te druk (sowieso ongeschikt voor vrachtwagens en caravans). Wel heb ik er anderhalve dag over gedaan, omdat het tijdens de klim stevig begon te regenen. Halverwege de pas heb ik overnacht in een lege hut waarvan de deur openstond en de volgende dag heb ik om 6:30 in de stralende ochtendzon de rit vervolgd. Enkele kilometers voor het hoogste punt bleek ook een camping te zijn.
Augustus is wel berucht om z'n wolkbreuken en hittegolven. In september is de kans op goed fietsweer groter. Dan zijn de meeste toeristen ook vertrokken.

Eigenlijk waren Gudrun en ik van plan om juist de "bekende" passen te fietsen in de Franse alpen:
Zoals de Galibier, Iseran, Alpe d'huez, Croix-de-Fer, Roselend en nog 5 andere passen in dat gebied.
We zijn van plan om pas 11-8 naar Basel te gaan en vanaf daar in 3 dagen op te warmen, door de Jura, naar Geneve.

Denken jullie dat het misschien beter is om dan voor iets minder bekende passen te fietsen? Het lijkt ons echter wel erg leuk om door de Franse alpen te trekken. Ook lijk het ons leuk om eventueel onverharde paden door de alpen te vinden(wat nog niet echt gelukt is)

ps.
Overigens zijn we vorig jaar de Stelvio pas opgefietst midden in de zomer en de drukte viel ons toen allesinds mee, we weten echter niet hoe dat in de Franse alpen is.

giantus schreef:Overigens zijn we vorig jaar de Stelvio pas opgefietst midden in de zomer en de drukte viel ons toen allesinds mee, we weten echter niet hoe dat in de Franse alpen is.
Ik vond de Franse Alpen best meevallen. Stelvio was drukker in mijn beleving.

Is de Parpaillon niet iets voor jullie? Onverhard én rustig ;)
Er zijn nog meer mooie onverharde passen. Let wel op voor militaire gebieden die vaak op hoogte liggen: onverharde wegen kunnen daarin "doodlopen". Op de michelinkaart staan deze wel aangegeven geloof ik.

Als je medio augustus zit dan valt het volgens mij erg mee met de drukte. Er zijn genoeg mooie wegen vaak ook alternatieven.

Als je ruige alternatieven wilt kan je ook naar de volgende website gaan

http://www.rsf.org.uk/routes.htm

Is vaak erg ruig, soms echte wandelpaden (zoals Tour de Mont Blanc, col de Ferret). Beroemde onverharde cols zijn er genoeg zoals de genoemde Parpaillon, Cormet Areches, col du Joly, Pnte Sommeiller (tot 3300 meter). Vaak zijn ze bijna niet te fietsen en heb je echt een Mountainbike nodig.

Wel goed te fietsen is bijvoorbeeld Col de Sarennes, half verhard, erg mooi aan de achterkant van de Alpe d'huez. Terug over het smalle weggetje via de D211 is ook heel mooi.

Met een goede michelin kaart kom je een heel eind. Mocht je bijvoorbeeld de col de la Madeleine te saai vinden, neem dan de Col de Chaussy. Alleen het laatste stukje schijnt onverhard te zijn.

Afbeelding


groet

Luddo

Mooie sfeerfoto! Ik kan hem alleen niet vinden...

* raakt geïnspireerd... maar nu de conditie nog (of een crossmotor ;))

Col de Granon (bij Briançon) vond ik ook leuk. Alleen met de motor mag je na de col niet verder meer. Met de fiets (onverhard) schijnt dat wel te mogen. Erg ruige omgeving raak je dan in verzeild.

Bedankt voor jullie reacties !!!

@peter: vroeg opstaan en hitte (gelukkig niet altijd in combinatie :wink:) zijn geen probleem voor ons. Het kan inderdaad veel schelen om vóór de auto- en motorrijders op stap te gaan

@liz: door die touretappes van gisteren en vandaag krijgen we ook zin om naar de Pyreneeën te gaan! De col de Balès, net open, ziet er echt super uit!

@luddo: bedankt voor de tips. Het Schönes Wochenende ticket is inmiddels onze vaste eerste optie als we niet vanuit Nederland weggaan! De Col de Sarennes had ik zelf ook gevonden, ziet er mooi uit!

@keesswart: september lijkt me een heerlijke maand om te fietsen; prima temperaturen en geen/weinig toeristen. Helaas zijn we dit jaar gebonden aan de twee augustusweken...

@fedor: haha, de Parpaillon, ik las net een verslag van een motorrijder...die tunnel (die je ook op andere onverharde passen tegen schijnt te komen)... :roll:

Hoeveel passen fietsen jullie in twee weken? We hebben redelijk wat conditie op gedaan de laatste maanden in Nederland en hopen een paar dagen 'in te fietsen' in de (ook al niet gemakkelijke) Jura. Maar als je een pas op en af ben gefietst ben je meestal (wij tenminste) ook wel zo'n beetje klaar voor die dag (lees: moe!)...

En oh ja, hoeveel fietstassen nemen jullie mee? Zo weinig mogelijk gewicht natuurlijk, maar hebben jullie zowel voor- als achtertassen? Wij denken eraan geen voortassen mee te nemen, maar tijdens het klimmen bieden die dingen nou juist wel wat stabiliteit...


Groet,
Gudrun

Hoi Gudrun,

fietstassen: ik heb altijd maar 2 fietstassen bij me, zonder daarbovenop nog iets van een losse tas o.i.d. Ik heb dan een volledige kampeeruitrusting bij me, zie op mijn site onder het hoofdstuk Fietsen/Engeland, voor een bagagelijst. Dat is o.m. inclusief thermokleding, handschoenen, muts; onontbeerlijk als je hogerop gaat.
Voortassen en of stuurtas bieden voor mij juist géén extra stabiliteit, integendeel, ik heb er last van in de bergen (mijn persoonlijke ervaring).

zwitserland/italië: kom net terug van een mooie toer in die hoek. Mijn ervaringen zijn natuurlijk positief vanwege de schitterende landschappen/ panorama's en de bijzondere beklimmingen (Gavia, Mortirolo, Stelvio), maar je moet hier gewoon rekening houden met heel erg veel verkeer. Vooral motorrijders, dat gaat niet samen met fietsers (enkele uitzonderingen daargelaten).

dagafstand: aantal km is niet belangrijk, hoogtemeters wel. Ik fiets gemiddeld 1000-2400 hoogtemeters per dag. Ik ga er even gemakshalve vanuit dat je over een goede conditie beschikt.

Veel plezier en succes met jullie toer. Heel de Franse Alpen kan ik aanbevelen, hoe verder naar het zuiden, des te beter het wordt, vind ik, zie ook advies van Luddo.

jim

Gudrun en ik hebben een treinticket naar NICE geboekt en willen vanaf daar door de Alpen door Frankrijk richting Duitsland fietsen.

Allemaal bedankt voor de reacties die jullie gegeven hebben. We hebben geen vast omlijnde route maar willen wel de Bonnete, Parpaillon en Galibier proberen. We zullen zo'n beetje de Routes des Grandes Alpes fietsen, met waar het kan een aantal onverharde passen(lijkt me erg gaaf om te doen)

Heeft iemand van jullie de parpaillon vanuit het zuiden gefietst?

giantus schreef:Heeft iemand van jullie de parpaillon vanuit het zuiden gefietst?
yep - zonder bepakking heen en terug vanuit Barcelonette, bij de tunnel weer omgedraaid, die lag toen (in de maand juni) vol ijs. De afdaling was nog lastiger dan de klim, het onverharde pad was destijds niet zo geschikt voor m'n Giant Expedition.


Afbeelding

HAHA,

Ik vraag me af of mijn t400 daar wel voor geschikt is eigenlijk :D Maargoed, we kunnen het altijd proberen. Aan wat voor een staat van de weg moet ik denken?
10 keer slechter dan de rallervegen omhoog fietsen? Of is het enigsinds vergelijkbaar?

Die rallervegen heb ik nooit gedaan, zal wel vergelijkbaar zijn. Het begin van de klim is overigens geasfalteerd. Het is al heel wat jaar geleden dat ik de Parpaillon heb gedaan, mogelijk is het wegdek inmiddels wat verbeterd.

Rallervegen is goed te doen en kan je vrijwel geheel fietsen. Is ook veel minder geaccidenteerd. Parpaillon lijkt mij lastiger.

Leuke klimmetjes vanuit Nice is in iedergeval de Col de Madone (ligt boven Menton). Ook zeer de moeite waard zijn de Gorges Daluis, gorges Cians.
Je kan dan via de Cayolle of via de Bonette. Daar kan je nog een klein stukje onverhard pakken (via de col Moutiere met doorsteek naar Bayasse).
Vandaar Vars, Izoard, Lautarat Galibier, Iseran, cormet de Roselend. Variant is dan over de Sarennes, Alpe 'Du huez, Croix de fer, Madeleine/Chaussy.

Alleen de Lautarat is erg vervelend druk, maar daar kan je eigenlijk nauwelijks omheen als je de grote passen wil fietsen.

Nog mooier is via de Col Lombarde, via de Faunierie, Sampyere naar de Agnel. Alleen sla je dan wel Bonnette/Cayolle/ Allos over.

groet

Luddo

Als ik de foto's zie is de Parpaillon nog steeds erg pittig kwa wegdek.

Col de Lombarde is op zich een leuke col maar de klim naar Isola2000 is wat minder. Het mooie kleine asfaltweggetje daarna maakt echter wel veel goed.

Voor nog meer ruige cols en mooie verslagen

http://www.cycloclimbing.com/

Met een lijstje met onverharde cols. Het zijn er in Frankrijk inderdaad niet zoveel. Met de meeste "must visits" ben ik het wel eens.

http://www.cycloclimbing.com/alpspassunpaved/index.html

In Italie is ook nog de col de Finestre en het kamweggetje Assietta erg de moeite waard. De Giro heeft over de Finestre zelfs enkele jaren geleden overheen gereden, dus die is zeker goed bereidbaar. Ik heb deze vorig jaar vanwege tijdgebrek maar overgeslagen.

In augustus zijn we gaan fietsen in de Franse Alpen. Het was helemaal top! Dank voor alle reacties!!

Van Nice zijn we naar Geneve gefietst over een heleboel mooie en hoge passen. De drukte viel ook erg mee, alleen de Galibier en Lautaret waren wat drukker. De Col de l'Iséran was prachtig.
Afbeelding


We hebben ook weer een verslagje + foto's gemaakt die we op de site hebben staan. Fietsen in de Franse alpen