Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe strak de ketting bij Rohloff met uitvalnaven + Geluid - Forum Wereldfietser

Hoe strak de ketting bij Rohloff met uitvalnaven + Geluid

Hallo allemaal.

Ik heb een Rohloff, naar achteren gerichte uitvalnaven, inmiddels 2.100 km gefietst.

Ik heb twee vragen:

1. Hoe strak moet je een ketting eigenlijk spannen? Niet te slap en niet te strak natuurlijk. :roll: Maar heeft iemand een vuistregel?

2. Sinds een paar weken merk ik een wat vreemd geluid. Niet het koffiemolen geluid, maar iets wat ca. 2x per omwenteling van de ketting hoor- en licht voelbaar is. Eerst dacht ik dat het door de ketting kwam: 1 of 2 wat stroeve schakels. Maar dat blijkt na reiniging en smeren zeker niet het geval. Kan het zijn dat het iets in de naaf is? En zo ja, hoe moet ik dat smeren? (ik ben een nitwit :oops: ) Het lijkt me toch stug dat het iets met het interne systeem te maken heeft...
willem.megens schreef:Hallo allemaal.

Ik heb een Rohloff, naar achteren gerichte uitvalnaven, inmiddels 2.100 km gefietst.

Ik heb twee vragen:

1. Hoe strak moet je een ketting eigenlijk spannen? Niet te slap en niet te strak natuurlijk. :roll: Maar heeft iemand een vuistregel?
]
zo strak dat de ketting niet klappert, zo los dat de ketting nog soepel draait. Zoek het strakste punt op, je moet de ketting dan nog steeds 1-2 cm op de speling op en neer kunnen bewegen
2. Sinds een paar weken merk ik een wat vreemd geluid. Niet het koffiemolen geluid, maar iets wat ca. 2x per omwenteling van de ketting hoor- en licht voelbaar is. Eerst dacht ik dat het door de ketting kwam: 1 of 2 wat stroeve schakels. Maar dat blijkt na reiniging en smeren zeker niet het geval. Kan het zijn dat het iets in de naaf is? En zo ja, hoe moet ik dat smeren? (ik ben een nitwit :oops: ) Het lijkt me toch stug dat het iets met het interne systeem te maken heeft...
De naaf zit vol met olie, die IS gesmeerd. Hang de fiets op en draai aan de cranks. Kijk of je het geluid kunt reproduceren en of dat samenvalt met een rare beweging vd ketting op een tandwiel oid
willem.megens schreef:Hallo allemaal.

Ik heb twee vragen:

Misschien staat de ketting te strak? Dat merk je (zoals Marten al zegt) als je met de hand ronddraait. Wanneer het zwaarder gaat de spanning testen.

Johan

Dunnit, thanks

Nee helaas. De ketting blijkt toch erg stroef te gaan. Er zitten veel stroeve schaklels in, die ik niet zomaar even kan masseren. Ik heb het geprobeerd met schoonmaken en met twee verschillende smeermiddelen, maar het wordt er niet beter op.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik een ketting die nog maar 2100 km mee is gegaan weer soepel?

Een afwashandschoen voor de winnende tip!

willem.megens schreef:Nee helaas. De ketting blijkt toch erg stroef te gaan. Er zitten veel stroeve schaklels in, die ik niet zomaar even kan masseren. Ik heb het geprobeerd met schoonmaken en met twee verschillende smeermiddelen, maar het wordt er niet beter op.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik een ketting die nog maar 2100 km mee is gegaan weer soepel?

Een ketting kan al wat slijtage vertonen na 2100km, hangt er gewoon vanaf hoe goed of hoe slecht ze is onderhouden.

willem.megens schreef:Nee helaas. De ketting blijkt toch erg stroef te gaan. Er zitten veel stroeve schaklels in, die ik niet zomaar even kan masseren. Ik heb het geprobeerd met schoonmaken en met twee verschillende smeermiddelen, maar het wordt er niet beter op.

Als de ketting stijf staat van de roest kun je beter 7.95 uitgeven voor een nieuwe 7/8 speed ketting

Weet ik. Maar het gekke is dat het geen roest is. DE ketting ziet er goed uit. Is hoogstens te schoon. Maar ik heb 'm toch flink gesmeerd.

willem.megens schreef:Weet ik. Maar het gekke is dat het geen roest is. DE ketting ziet er goed uit. Is hoogstens te schoon. Maar ik heb 'm toch flink gesmeerd.
Hte kan best dat de ketting er nog goed uitziet en toch stroef loopt. Je kan mss eens meten of ze fel uitgerokken is. Ook een verkeerd smeermiddel of gewoon een keer door modder gereden en niet goed gereinigd. Probeer een nieuwe ketting, als het niet helpt ben je niets kwijt, ooit moet je toch voor een nieuwe ketting.

Dat uitrekken zou misschien wel kunnen.

Verkeerd reinigen ook, al begrijp ik dan niet wat ik verkeerd zou hebben gedaan. Het is eigenlijk begonnen nadat ik eens goed had afgespoten en opnieuw weer in smeermiddel had gezet. Toen werd-ie minder soepel.

willem.megens schreef:Dat uitrekken zou misschien wel kunnen.

Verkeerd reinigen ook, al begrijp ik dan niet wat ik verkeerd zou hebben gedaan. Het is eigenlijk begonnen nadat ik eens goed had afgespoten en opnieuw weer in smeermiddel had gezet. Toen werd-ie minder soepel.
Even voor de goede orde: je constateert toch wel dat de schakels stijf zijn als je de ketting niet op de tandwielen hebt liggen?

Yep: als deze niet op de tandwielen ligt, bewegen vrij veel schakels niet meer soepel. De kettingen van andere fietsen in de schuur doen dat wel.

Natuurlijk maakt het niet uit om een nieuwe ketting te halen. Dat kost maar een paar euro. Maar ik wil het wel een volgende keer voorkomen.

willem.megens schreef:Yep: als deze niet op de tandwielen ligt, bewegen vrij veel schakels niet meer soepel. De kettingen van andere fietsen in de schuur doen dat wel.

Natuurlijk maakt het niet uit om een nieuwe ketting te halen. Dat kost maar een paar euro. Maar ik wil het wel een volgende keer voorkomen.
De ketting draait niet meer soepel als:

er vuil in de scharnieren zit (roest, verharst smeermiddel, klei etc)
de oppervlakten beschadigd zijn (roest, scheuren door zuur schoonmaakmiddel)
de zijdelingse speling te klein is (montagefouten)

wat het bij jou is is vanaf hier niet te zien

een slechte ketting zal minder tegen mishandeling kunnen als een goede

Bedankt Marten (& Solar) voor je aandacht,

Hij knarst weliswaar van wat zand, maar dat zou die moeten trekken.

Roest: nee, daar is geen sprake van.

Verharst smeermiddel? Dat zou kunnen. Hoe ontstaat dat cq hoe te voorkomen?

Beste M-gineering (of andere techneuten):

toch nog even over wat een te strakke of te slappe ketting is;

Ik hen zo'n mooi Santos (Rohloff/excentrische trapas).....maar wanneer is de ketting nu te slap en moet ik deze opspannen?

Je zegt in een eerder antwoord: "Bij het strakste gedeelte moet er nog een a twee centimeter speling zijn"
(en dit snap ik nog niet, wat ongetwijfeld aan mijn IQ/bevattingsvermogen ligt):
Hoe bepaal ik dat in de praktijk?
Waar meet ik die speling?
En hoe weet ik dat ik hem niet te strak gespannen heb?

groet,
van een beetje domme Alfa

Theo B schreef:Beste M-gineering (of andere techneuten):

toch nog even over wat een te strakke of te slappe ketting is;

Ik hen zo'n mooi Santos (Rohloff/excentrische trapas).....maar wanneer is de ketting nu te slap en moet ik deze opspannen?

Je zegt in een eerder antwoord: "Bij het strakste gedeelte moet er nog een a twee centimeter speling zijn"
(en dit snap ik nog niet, wat ongetwijfeld aan mijn IQ/bevattingsvermogen ligt):
Hoe bepaal ik dat in de praktijk?
Waar meet ik die speling?
En hoe weet ik dat ik hem niet te strak gespannen heb?

groet,
van een beetje domme Alfa
niet vragen is pas echt dom ;)

Draai de crank totdat je het punt gevonden hebt waarbij de ketting het strakst staat (het voortandwiel is meestal niet perfect rond)
Pak de ketting tussen duim en wijsvinger beet, midden tussen beide tandwielen, en probeer de ketting op te tillen
Een centimeter of iets meer moet moeiteloos lukken, staat de ketting overal gespannen dan staat de ketting te strak
Valt de ketting bij het nemen van een hobbel van het tandwiel dan stond die zeker te los!

Beste Martin,

dank. Ik snap het en ik denk er zelfs naar te kunnen handelen. Te strak (moet ik kunnen voelen), en hobbels om te kijken of de ketting te slap is zijn meestal ook wel te vinden.

Stijve schakels kunnen zelfs bij een nagelnieuwe ketting voorkomen! Dan zijn ze iets te vast geperst.

Ik had onlangs, tot mijn zeer grote verbazing, problemen met een nieuwe ketting die over de kleinste kranjes wipte en dus doordraaide.

Heb de schuldige schakel losgewrikt met twee tangetjes. Daarna een drupte olie op die schakel gedaan en flink heen en weer bewogen tot hij helemaal los zat. Ketting loopt nu als een trein.