Dat vermoedde ik al: gewicht is in de luchtvaart nog belangrijker dan grootte. En elke incheckbalie heeft wel een weegschaal, en geen rolmaat; hoogstens een sjabloon voor de grootte van de handbagage-koffer.
Valt me nog wat op. Transavia is een volle dochter van de KLM, en wordt ook door de KLM afgehandeld, dus je zou zeggen dat een KLM fietsdoos geen probleem moet zijn. Deze doos is veel groter dan genoemde maten. Dit schrijft de KLM over 'fiets mee':
"De fietsdoos van KLM heeft de volgende afmetingen: 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte)."
(Vreemd genoeg is hun eigen doos dan officieel te groot, namelijk totaal 301 cm?!)
(bron)
Dat gewicht is wel weer een dingetje: de fiets zelf mag bij de KLM maar 18,5 kilo wegen; da's niet veel.
Terwijl HV het heeft over:
"Je (vouw)fiets of tandem mag maximaal 32 kg wegen.".
Toch een bak meer aan gewicht.