Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Toevallig had ik van de week nog even oriënterend gekeken wat zo'n overtocht met de fiets nou kostte. Vanwege de verplichte hut zat je voor 1 persoon met fiets toch al gauw op 400 euro voor een retour en dan had je nog geen maaltijden gereserveerd. Pittig bedrag waarvoor het toch wel zou moeten kunnen. Maar als het niet goed georganiseerd wordt... hetzij door mismanagement van de organisatie zelf, hetzij door onvoldoende ondersteuning door overheden, dan houdt het op.
Ik persoonlijk leg de schuld bij de Groninger Seaports, de beheerder van de havens in Delfzijl en Eemshaven. De laatste is eigenlijk een werkhaven, met alleen aan de noordkant, bij het treinstation, faciliteiten voor passagiersvervoer, zoals de veerboot naar Borkum. Het terrein ernaast was ingericht voor Holland Norway Lines. Alles leek in kannen en kruiken. Maar de Groninger Seaports wil de windturbines-industrie voorrang geven. De schepen die werkzaam zijn voor de windturbines op zee moeten volgens mij maar buiten voor anker wachten als de Romantika aangemeerd is. Bij andere grote zeehavens zie ik ook veel vrachtschepen voor anker liggen terwijl de ferry's doorvaren. Tienduizenden vakantiegangers maar ook de vrachtwagens (dan hoeven ze niet door Duitsland en Denemarken te rijden) hebben daar meer plezier in dan de stomme, dode onderdelen van windturbines. Dat heb ik de Seaports ook zo aangeschreven, maar geen reactie.
Polariteit schreef:
do 31 aug, 2023 09:14
Jammer dat deze verbinding al zo snel ter ziele gaat; ik had al plannen om volgend jaar die kant
Inderdaad, ik zat ook in die richting te denken. Per trein met de fiets erheen lijkt me nogal vermoeiend.
https://nos.nl/artikel/2488666-treinrei ... -het-spoor
Ik vind het wat ver gaan om als buitenstaander te oordelen wat er mogelijk mis is gegaan en door wiens schuld. Als een bedrijf het hoofd niet boven water kan houden zijn er altijd verliezers en dat is erg jammer.

Mogelijk biedt de fietsbus een alternatief voor mensen die op een makkelijke manier een eindje die kant op willen geraken. (volgend jaar dan)
Wordt interessant straks. Welke BV gaat failliet. Wat zit daar in. En neemt de andere BV vervolgens de failliete boedel van de ene over :shock: :?

Zo bont zullen ze het toch niet maken..
40 minuten geleden kwam deze mail bij mij binnen:

Beste ...............,

Gisteren heeft u van ons een e-mail ontvangen over uw boeking bij Holland Norway Lines. Wij willen graag één ding verduidelijken:

Uw boeking voor uw toekomstige reis wordt op dit moment niet geannuleerd. Als Holland Norway Lines de afvaarten hervat, blijft uw bestaande boeking geldig.
Holland Norway Lines heeft surseance van betaling aangevraagd. Dit betekent dat de bewindvoerder die nu is aangesteld, gaat kijken of en hoe HNL verder kan.

Er is nog steeds een kans dat we weer gaan varen en dat uw reis gewoon doorgaat.

Natuurlijk is het aan u om andere (vakantie)plannen te gaan maken, maar weet dat, mocht HNL doorgaan, we u heel graag weer verwelkomen!

Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden, plaatsen we de laatste informatie en updates op onze website. U kunt hier ook antwoorden vinden op veelgestelde vragen: www.hollandnorwaylines.nl

Met vriendelijke groet,
Team Holland Norway Lines


Mijn idee: eerst zien dan geloven.
Reconstructie in de Volkskrant van het MS Romantica-avontuur tot hier toe.

Intern mismanagement lijkt toch op zijn minst wel een deel van de verklaring. Wat de rol van havenschap Groningen Seaports is, kan ik als leek niet helemaal duiden, maar een liefdadigheidsinstelling zal het niet zijn.
Is alleen exclusief voor abonnees....
Heb gisteren en vandaag geprobeerd om per mail of te bellen met HNL, maar alle verbindingen zijn dood. Hoezo we gaan weer varen? Wanneer? Op onze ticket staat 17 september. Ben niet zo zeker van.
Ons huis in Zweden moet sowieso winterklaar gemaakt worden, Eind oktober gaat het al vriezen. Hoofdkraan dicht, alle leidingen aftappen en schoonblazen.
Heb besloten het vliegtuig te pakken naar Arlanda en vandaaruit een auto huren.
We zitten nog in Noorwegen en willen van Kristiansand met de catamaran naar Hirthals en vervolgens met de trein naar Flensburg (van daar met een querdurchsland ticket naar Leer). Heeft iemand ervaring met het meenemen van de fiets op de IC's in Denemarken?
We zijn net terug van een treinrit van Hirtshals naar Duisburg met fiets. In Hirsthals kun je (bijvoorbeeld via de DSB-app) een zoneticket kopen om in Aalborg te komen. Soms gaat die trein rechtstreeks, en soms moet je overstappen in Hjorring. Dat is een gemakkelijke overstap op hetzelfde perron. De fiets kan gewoon mee en reserveren is niet nodig.
In Aalborg hebben we de IC richting Kopenhagen Airport genomen en zijn in Fredericia uitgestapt om over te stappen op de IC naar Hamburg.

Op de IC van Aalborg naar Fredericia moesten fietsplaatsen wel worden gereserveerd en ik meen dat ik dat ook via de DSB-app heb gedaan. Er was in onze trein nog plek genoeg plek voor fietsen.
Een ander Nederland stel dat we troffen had geen fietsplaatsen gereserveerd voor deze trein, en zij hebben andere (stop?)treinen genomen om vanuit Aalborg verder te komen. Uiteindelijk kwamen we ze weer tegen in de trein van Hamburg naar Duisburg. Dus ook zonder te reserveren is het mogelijk om met fiets vanuit Hirthals behoorlijk richting Nederland te komen op een dag.

Pieter
👍 Bedankt Pieter!
Ik heb nu een vlucht per Air France geboekt van Schiphol naar Stockholm Arlanda! Raar, met een tussenlanding in Parijs! Geen fiets mee.
Voor mijn beeldvorming; hoe lang ben je dan ongeveer onderweg van deur tot deur? En hoe lang zou je met eigen auto en de romantika onderweg geweest zijn?
De tovenaar schreef:
zo 03 sep, 2023 10:58
Heeft iemand ervaring met het meenemen van de fiets op de IC's in Denemarken?
Deze zomer een intercityverbinding van Kopenhagen naar fredericia gebruikt.
De treinen hebben een strikt beperkt aantal fietsplekken, en moeten in het gereserveerde treinstel staan. Boeken doe je via de app van dsb. (We snapten die eerst niet helemaal maar een vriendelijke conducteur heeft ons er in 10min doorheen geholpen).
Of aan een loket indien aanwezig, maar niet via automaten op het station.
In ons geval heeft de lokettiste gezocht naar plek voor 4 fietsen de volgende dag, en daarvoor was nog één (1) optie beschikbaar. Die intercity had overigens 8 beschikbare plaatsen totaal.
Je kunt ook een zitplaats voor de persoon reserveren, in ons geval was dat niet meer mogelijk maar de jlapstoeltjes bij de fietsen waren ook prima.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 sep, 2023 07:55
Ik heb nu een vlucht per Air France geboekt van Schiphol naar Stockholm Arlanda! Raar, met een tussenlanding in Parijs! Geen fiets mee.
En hiermee zijn we weer bij het Greenpeace topic beland: