YvonneS schreef: ↑vr 25 aug, 2023 13:25
Ik merk echter dat met het afnemen van de grammen, de euro's omhoog gaan. Het moet wel leuk blijven.
Vind ik ook, maar helaas is het echte besparen op grammen vooral een kwestie van ervaring en bijhouden wat je gebruikt en verbruikt hebt tijdens een eerdere vakantie.
Wat dat betreft zijn we allemaal anders. Daarom is het niet zo eenvoudig om antwoord te geven op wat de ideale paklijst is.
Ik vind dat grammen jagen ook nogal onzinnig als ik na ga dat we niet met het vliegtuig gingen en elke dag, vooral op de zaterdagen, extra kilo's aan voeding mee namen. Daardoor waren we hoe dan ook zwaar beladen.
Op zondag zijn in Duitsland de supermarkten dicht en daarom kochten we op zaterdagen extra veel voeding in. Wij kochten meestal bij een Aldi en waren meestal zo'n 16-18 euro per dag kwijt aan boodschappen. Op een zaterdag was het ongeveer 26 euro. Uitgedrukt in kilo's zeulde ik op een zaterdag minimaal 3 kilo aan voeding mee, mogelijk 4 of zelfs 5 kilo. Dan moet je denken aan 6 appels, twee potten yoghurt van elk 1000 gram, een blik groenten van 800 gram, 3 grote uien, een pak havermout van 500 gram en een grote paprika of drie tomaten.
Veel extra kilo's, maar we hebben het er mee gered.
Aan de andere kant: in de twee vakanties waarin ik solo fietste nam ik veel minder voeding mee.
Ik maak sinds een aantal jaren logboeken van mijn fietsvakantie. Voordat we op vakantie gaan lees ik het logboek van het voorgaande jaar door om te bekijken wat mee moet en wat thuis kan blijven. Een goed logboek laat je ook je fietsvakantie herbeleven. Het helpt heel goed om weggezakte herinneringen op te halen.
Deze zomer nam ik vanwege onzekerheid nog steeds teveel mee, maar ik wil dat volgende zomer anders gaan doen.