Hallo, ben ik weer!
Ik heb vd week proef gefietst op 4(!) Santos fietsen. Met elke fiets heb ik een serieuze proefrit gemaakt op afwisselend parcour van ongeveer 25 min. Ik zou nog even terugkomen met mijn bevindingen. Ik zal de fietsen opnoemen waar ik op heb gefietst met commentaar en conclusie.
1. Travel Lite, 61cm. Fietste heel fijn, mooie fiets. Alleen komt deze met óf velg-, of schijfremmen en ik wil dan als ik moet kiezen iig de optie open houden voor schijfremmen. Kies ik toch nu voor schijfremmen dan kan dat alleen icm pinion en dat wil ik niet. Daarom valt deze af.
2. 3+ in 61 cm. Prima fiets, voor als je de rest van je leven door de Amazone jungle moet fietsen oid. Kortom: te veel vakantiefiets, te veel Toyota Landcruiser, te heavy duty fiets. Valt daarom af. Maat was prima.
3. 2+ in maat 57. Ook mooie fiets maar fietste op de een of andere manier niet ontspannen. Puur een gevoelskwestie maar iets klopte niet. Ik zocht naar het gevoel van de Travel lite want die voelde wel passend en fietste heel "mooi" maar ik was niet overtuigd, ik denk door de maat van de fiets, kon mijn vinger er niet helemaal op leggen. Maar daarom viel deze dus ook af.
Nu was ik klaar met fietsen want 63 cm vind ik eerder (bij de Santos fabriek zelf) echt te groot, moest te ver vooruit strekken met rug en armen richting stuur. Ik dacht daarom na 3 fietsen te hebben geprobeerd: helaas, dan maar geen dure Santos kopen want als ik zo'n bedrag uitgeef moet het (bijna) perfect zijn en voelen.
4. 2+ in maat 63. Om zeker te zijn van mijn Santos idee/afscheid kwam ik op een laatste poging en idee, ook om echt zeker te weten dat ik gewoon geen passende optie had bij dit merk: om toch nog eens de 2+ in 63cm te proberen, maar dan met exact de afstellingen en dus ook dezelfde lengte tussen zadel en stuur van de Travel Lite tijdens de 1e proefrit. Tegen beter weten in: misschien was dat de holy grail. Gelukkig had de prettige medewerker nog het geduld en energie voor mij om alles nog maar eens exact op maat af te stellen. En je voelt hem misschien aankomen; tromgeroffel: dit paste perfect en was een schot in de roos! Tijdens het 4e proefritje was het echt genieten, hij fietste echt fenomenaal en extreem comfortabel. Kwam ook door de dikke zachtere banden geef ik toe maar de fiets paste nu gewoon echt perfect.
Toen ik dus terugkwam van die laatste proefrit was ik er echt van overtuigd dat dit de fiets is voor mij en alleen met dát gevoel ben ik ook bereid om zoveel geld uit te geven voor een fiets. De fiets die ik tijdens de proefrit gebruikte was overigens ook als demo model te koop maar met slechts korting van €1250 ongeveer, maar dan is ie wel 4-5 jaar oud geloof ik. Dan neig ik toch naar een nieuwe, vind ik sowieso fijner.
Overigens heb ik met zowel velg- als schijfremmen gefietst en hier was ik verbaasd over hoeveel fijner de schijfremmen aanvoelen tijdens het remmen ivm Magura 33, dus ik neig dan toch naar schijfremmen. Met de schijfremmen kon ik heel mooi doseren in tegenstelling tot het aan/uit gevoel met de Magura's. Nogmaals: dit alles is puur mijn persoonlijke beleving. Zo voelde het voor mij aan. Ook de kleur ben ik uit en ik geloof dat ik nu alles weet wat ik moet weten met dank aan jullie en de geduldige winkel medewerker. Proef fietsen was hierbij de sleutel. Nu even goed nadenken hoe en wanneer ik de fiets dan ook echt ga bestellen want dat is toch best een stap. De enige vraag die ik mij nog zou kunnen stellen is of een "fiets voor het leven" überhaupt haalbaar is met elkaar steeds sneller opvolgende technologische fietsontwikkelingen? Stel je betaald nu een klein fortuin aan een fiets, maar over 20 jaar zijn er weer andere aandrijvingen, remmen, naven etc die dan misschien niet passen op deze fiets, dan zit je toch weer met een "ouderwetse" fiets. Dat is geen ramp, maar zou wel een argument kunnen zijn om nu een 2e hands te kopen... Of zou je ook om korting kunnen vragen (en krijgen?) bij het bestellen van een nieuwe Santos?
Voor nu hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb vd week proef gefietst op 4(!) Santos fietsen. Met elke fiets heb ik een serieuze proefrit gemaakt op afwisselend parcour van ongeveer 25 min. Ik zou nog even terugkomen met mijn bevindingen. Ik zal de fietsen opnoemen waar ik op heb gefietst met commentaar en conclusie.
1. Travel Lite, 61cm. Fietste heel fijn, mooie fiets. Alleen komt deze met óf velg-, of schijfremmen en ik wil dan als ik moet kiezen iig de optie open houden voor schijfremmen. Kies ik toch nu voor schijfremmen dan kan dat alleen icm pinion en dat wil ik niet. Daarom valt deze af.
2. 3+ in 61 cm. Prima fiets, voor als je de rest van je leven door de Amazone jungle moet fietsen oid. Kortom: te veel vakantiefiets, te veel Toyota Landcruiser, te heavy duty fiets. Valt daarom af. Maat was prima.
3. 2+ in maat 57. Ook mooie fiets maar fietste op de een of andere manier niet ontspannen. Puur een gevoelskwestie maar iets klopte niet. Ik zocht naar het gevoel van de Travel lite want die voelde wel passend en fietste heel "mooi" maar ik was niet overtuigd, ik denk door de maat van de fiets, kon mijn vinger er niet helemaal op leggen. Maar daarom viel deze dus ook af.
Nu was ik klaar met fietsen want 63 cm vind ik eerder (bij de Santos fabriek zelf) echt te groot, moest te ver vooruit strekken met rug en armen richting stuur. Ik dacht daarom na 3 fietsen te hebben geprobeerd: helaas, dan maar geen dure Santos kopen want als ik zo'n bedrag uitgeef moet het (bijna) perfect zijn en voelen.
4. 2+ in maat 63. Om zeker te zijn van mijn Santos idee/afscheid kwam ik op een laatste poging en idee, ook om echt zeker te weten dat ik gewoon geen passende optie had bij dit merk: om toch nog eens de 2+ in 63cm te proberen, maar dan met exact de afstellingen en dus ook dezelfde lengte tussen zadel en stuur van de Travel Lite tijdens de 1e proefrit. Tegen beter weten in: misschien was dat de holy grail. Gelukkig had de prettige medewerker nog het geduld en energie voor mij om alles nog maar eens exact op maat af te stellen. En je voelt hem misschien aankomen; tromgeroffel: dit paste perfect en was een schot in de roos! Tijdens het 4e proefritje was het echt genieten, hij fietste echt fenomenaal en extreem comfortabel. Kwam ook door de dikke zachtere banden geef ik toe maar de fiets paste nu gewoon echt perfect.
Toen ik dus terugkwam van die laatste proefrit was ik er echt van overtuigd dat dit de fiets is voor mij en alleen met dát gevoel ben ik ook bereid om zoveel geld uit te geven voor een fiets. De fiets die ik tijdens de proefrit gebruikte was overigens ook als demo model te koop maar met slechts korting van €1250 ongeveer, maar dan is ie wel 4-5 jaar oud geloof ik. Dan neig ik toch naar een nieuwe, vind ik sowieso fijner.
Overigens heb ik met zowel velg- als schijfremmen gefietst en hier was ik verbaasd over hoeveel fijner de schijfremmen aanvoelen tijdens het remmen ivm Magura 33, dus ik neig dan toch naar schijfremmen. Met de schijfremmen kon ik heel mooi doseren in tegenstelling tot het aan/uit gevoel met de Magura's. Nogmaals: dit alles is puur mijn persoonlijke beleving. Zo voelde het voor mij aan. Ook de kleur ben ik uit en ik geloof dat ik nu alles weet wat ik moet weten met dank aan jullie en de geduldige winkel medewerker. Proef fietsen was hierbij de sleutel. Nu even goed nadenken hoe en wanneer ik de fiets dan ook echt ga bestellen want dat is toch best een stap. De enige vraag die ik mij nog zou kunnen stellen is of een "fiets voor het leven" überhaupt haalbaar is met elkaar steeds sneller opvolgende technologische fietsontwikkelingen? Stel je betaald nu een klein fortuin aan een fiets, maar over 20 jaar zijn er weer andere aandrijvingen, remmen, naven etc die dan misschien niet passen op deze fiets, dan zit je toch weer met een "ouderwetse" fiets. Dat is geen ramp, maar zou wel een argument kunnen zijn om nu een 2e hands te kopen... Of zou je ook om korting kunnen vragen (en krijgen?) bij het bestellen van een nieuwe Santos?
Voor nu hartelijk dank voor het meedenken.