Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu?

woon werk fietser schreef:
zo 06 aug, 2023 22:50
Ik wil idd geen schijfremmen, want te kwetsbaar. Ik denk dat als ik mijn fiets 1x iin het fietsenrek op mijn werk zet, of naast een andere fiets, iemand er om wat voor reden hard tegenaan stoot, deze gaat aanlopen of krom is.
Als je wel voor schijfremmen kiest voor woon-werkverkeer neem dan de schijven lekker klein, je hebt de diameter voor dat doel niet nodig en groter wordt alleen maar kwetsbaarder. En als ze wel krom zijn...rechtbuigen proberen met goed kijken, een tang of remschijfrichter en het nodige geduld en anders kost een nieuwe schijf je zeker bij een Duitse fietsonderdelendiscounter je echt de wereld niet.

Mocht een schijf op je werk toch krom raken, schroef de remklauw er in de fietsenstalling af met 2 inbuisbouten, hang 'm op een veilige plek met een tie-wrap en monteer thuis de vervangende remschijf die je al op voorraad hebt liggen. Ik denk niet dat het heel vaak nodig gaat zijn, maar misschien staat je fiets graag tussen de eerste rekken in de fietsenstalling van de gemiddelde middelbare school? ;)

Maar een goede velgrem kan uiteraard ook prima, al is dat zeker nieuw steeds lastiger.
woon werk fietser schreef:
zo 06 aug, 2023 22:50
[...] met optie om later evt. alsnog schijfremmen te nemen, misschien.
Slim, dan kun je later misschien alsnog switchen. Dat 'cleane' gedoe hoeft van mij niet zo, hier heb ik liever een multifunctionele gatenkaas als frame. En pas op het moment dat je een stalen maatframe zou overwegen dan zou de benodigde stijfheid die voor schijfremmen nodig is in frame en vork je wat comfort kunnen kosten.
woon werk fietser schreef:
zo 06 aug, 2023 22:50
Ook wil ik de optie om er later een e-bike van te maken.
Dat vermeldt Santos consequent heel slim overal bij. Maar zo'n Pendix systeem kun je op heel veel verschillende fietsen schroeven, het is alleen dat Santos (en bijvoorbeeld ook Avaghon) dat zelfde systeem ook af-fabriek monteert dat het daar misschien wat duidelijker vermeld wordt. Op de Facebook pagina van deze vereniging was er zo laatst iemand die die mogelijke ombouw naar e-bike als specifiek punt noemde waarom er een Santos aangeschaft diende te worden. Terwijl zo'n systeem natuurlijk ook op de M-Gineering van Wim kan bijvoorbeeld. Dan kan M-Gineering geen e-bikes willen maken, maar op deze manier kunnen ook die fietsen vaak wel e-bike worden ;) Prima oplossing lijkt me.

En misschien is er tegen de tijd dat je een ombouw naar e-bike wil over 5? 10? 15? jaar wel een heel ander alternatief bijgekomen dan de nu verkrijgbare Bafang en Pendix als aftermarket middenmotor opties?
@Wim, dat jij niet onder de indruk bent van de geometrie van de 2.6 wil niet zeggen dat die verkeerd is. Volgens mij zijn er veel tevreden gebruikers van dat model. Je stelt dat je vrouw zo’n 2.6 heeft. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zij die fiets ervaart qua rijgedrag en qua geometrie, tenslotte is het haar fiets. En wat betreft onderdelen, die kan je aan een duur chinees frame hangen of aan een ietsje minder duur (je geeft zelf aan dat jouw fiets ook een dure fiets is) gronings frame, smaken verschillen en het hoeft niet altijd goed t.o slecht te zijn, het kan ook beiden goed zijn of beiden slecht. Voor alle duidelijkheid, ik vind beide merken echt goed, maar wel verschillend
woon werk fietser schreef:
zo 06 aug, 2023 22:50
Ik wil idd geen schijfremmen, want te kwetsbaar. Ik denk dat als ik mijn fiets 1x iin het fietsenrek op mijn werk zet, of naast een andere fiets, iemand er om wat voor reden hard tegenaan stoot, deze gaat aanlopen of krom is.
Ik denk het niet.

Je kunt veel van schijfremmen vinden, maar de angst dat een schijf zomaar ineens door een tikje krom staat is koudwatervrees. Het is knap lastig om ze te raken en ze zijn sterk. Mocht er wat mis mee gaan, zoals Jurr aangeeft, kun je er simpel mee verder. Kans op een slag in je wiel is er ook, die kans is misschien wel groter, en dan zou het best eens kunnen dat je met een schijfremfiets wél prima thuis kunt komen :wink:
Ik vind schijfremmen iets bewerkelijker dan v-brakes.
Ze zijn wat slechter af te stellen. En hebben iets meer onderhoud nodig.

Dat gezegd hebbende heb ik op mijn e-bike schijfremmen.
Deze fiets wordt niet onderhouden. En gebruik ik in weer en wind.
En de schijfremmen doen het nog steeds prima.
Ik wil nog wel iets zeggen over remmen. Wat mij betreft is het niet zo zinvol een frame te maken dat zowel geschikt is voor schijfremmen als voor velgremmen. Afgezien van lelijke frutseligheid moet een (voor)vork die geschikt is voor schijfremmen veel stijver en sterker zijn dan nodig is voor velgremmen, omdat de remkrachten uitgeoefend worden op de vorkeinden. Voor mij is dat een nadeel van schijfremmen omdat ik waarde hecht aan een traditionele soepele stalen (of carbon) vork.
Voor wat betreft het remmen is het waar dat schijfremmen beter remmen, maar de vraag is dan wel of goede velgremmen in veel gevallen gewoon ook goed genoeg zijn. Voor een mtb zou ik altijd schijfremmen willen hebben, maar voor een stads of vakantiefiets niet. Bij de velgremmen was het traditionele advies Magura hydraulische velgremmen, maar dat is wel wat aan het veranderen denk ik. De door mij zeer gewaardeerde HS66 voor racesturen wordt al jaren niet meer gemaakt, en onderdelen zijn er ook niet meer voor. Van de oudere versies van de HS33 zijn inmiddels ook niet alle onderdelen meer te krijgen ontdekte ik vorige week, terwijl de nieuwe kwalitatief minder zijn, en vooral gericht op de markt van goedkopere Ebikes. Kortom, ik denk dat ik voor een fiets met recht stuur nu weer goede V brakes zou adviseren. Voor een racebocht kun je kiezen voor V brakes met de speciale Tektro racegrepen voor V brakes. Wil je schakel/rem grepen dan kan kun je bij wat smallere banden (tot 42 mm) kiezen voor middenoptrek remmen, liefst op de speciale aangesolderde Mafac stijl nokken, of bij bredere banden voor cantis op de traditionele canti nokken. Of je de remwerking van die laatste oplossing goed genoeg vindt mag je zelf beslissen. Ik heb dit op mijn veldrijfiets, en ik vind het daarvoor prima, maar ik weet niet of ik er met bagage een afdaling in de bergen mee zou willen maken. Goede Koolstop remblokjes waren bij deze remmen wel een flinke verbetering.
Wim schreef:
ma 07 aug, 2023 12:47
... moet een (voor)vork die geschikt is voor schijfremmen veel stijver en sterker zijn dan nodig is voor velgremmen, omdat de remkrachten uitgeoefend worden op de vorkeinden.
Een groter verschil is dat de remkracht op één van de vorkpoten wordt uitgeoefend en niet op alle twee. Dan moet tijdens het remmen de vork bovendien recht blijven, wat bij symmetrisch remmen niet in die mate hoeft. Dus zo'n vork is stijf.
@woon werk fietser: ik wilde je een PB sturen maar dat staat geblokkeerd
@Wim nou ik heb al 2 privé berichten mogen ontvangen dus als het goed is zou dat moeten kunnen.
Ik heb nu opnieuw geprobeerd wat te sturen, maar weet niet of het gelukt is.
Berichten blijven in de verzonden-box staan totdat de ander ze geopend heeft. Zolang kun je ze ook wijzigen.
als ik nu een nieuwe fiets voor woon werk verkeer zo kopen zo die juist schijfremmen moeten hebben
heb nu een jan jansen rohnin van 10 jaar oud met magura velg remmen en ben bijna 50000 km verder met deze fiets
ben ook al 2 achtervelgen verder door slijtage van de de remblokken door weer en wind fietsen
de rohloff naaf is nog steeds super voor deze klus en ook daar heb ik al achterkrans en voorblad en kettingen vervangen
maar dat kan ik zelf
wiel spaken is iets te veel gevraagd
verder ook al een heleboel remblokjes vervangen
en schijfremmen blijven ook superieur met slecht weer
heb ook een mtb en racefiets met schijven en zou niks anders meer willen
maar het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk
@Wim nog geen bericht ontvangen/te zien in mijn inbox. Wel afgelopen week 2 berichten ontvangen.

@bodhi ja ik vind schijfremmen er kwetsbaar uitzien. Ze zijn ook erg duur en velgremmen lijken mij ook prima te werken. Schijf remmen lees ik schijnen onderhoudsgevoeliger te zijn? En ik fiets woon-werk dus dan lijken mij dure schijf remmen niet nodig, maar ik ben hier ook nog niet helemaal uit. Een Travel lite kan volgens mij geleverd worden met óf schijf- óf velgremmen, dus het is wel echt een belangrijke keuze want mocht ik voor die fiets gaan, hij is dan niet meer aan te passen...
Ik weet niet wat er is met de forum software, maar voor nu zoals gevraagd enkele alternatieven van fietsenbouwers die ik zou willen noemen omdat ze een goede reputatie hebben (en misschien vergeet ik er nog wel een):
Snel fietsen in Utrecht en nu ook elders
Avaghon bij Bike4travel
Wind cycleworks
m-gineering
Zelf heb ik ervaring met mijn m-gineering maatframe en daar ben ik heel tevreden mee. De fiets zit als gegoten en is prachtig afgewerkt met de best denkbare onderdelen (maar als je het goedkoper wil kan het ook). Het werken met Marten Gerritsen, de man achter m-gineering, is ook een genoegen. Hij is ingenieur voertuigtechniek en weet waar hij het over heeft. En hij is niet duur. Nadeel is de lange levertijd.
Mij lijkt het me echter vooral van belang goed te bedenken wat je wel en niet met de fiets wil doen, en wat voor fiets daar dan bij hoort.
hartelijke groeten en veel fietsplezier
Wim
Ik heb zowel op mijn mountainbike als op mijn koga WTS Shimano XT schijfremmen, en echt superrrrrrrrr

Juist voor woon werk verkeer!!! Want in verkeer kom je situaties tegen waar je snel moet stil staan, ook in de regen, en schijf werkt perfect!!! Je staat direct stil als je dat wilt, zeer goed doseerbaar, dus rustig remmen, zacht hard noem maar op.
En allen mountainbikes hebben ze waar we mee in het bos fietsen met modder, zand, takken vallen en opstaan en die werken na een paar jaar zonder onderhoud ook nog gewoon !!!! ( ik haal de modder uiteraard wel weg maar dan hebben we het over mtb )

Voor mij was het juist de keuze voor schijf, heb zelfs de fantastische idworx easy rohler hierom niet gekocht…..die fietste weg lekker maar velgrem…koga zat bij mij ook direct goed dus keuze gemaakt.

Succes.

Maar er zullen mensen een andere mening hebben…maar er zal vast een reden zijn dat alle mtb-ers en alle wielrenners tegenwoordig schijf fietsen….

Gr ej
Heb je al gefietst op de fietsen? Ze hebben bij de santos dealer vast wel velg en schijf staan, kan je het zelf proberen en ervaren …alhoewel vast niet in de regen.

Gr ej
ej groningen schreef:
wo 09 aug, 2023 08:25
er zal vast een reden zijn dat alle mtb-ers en alle wielrenners tegenwoordig schijf fietsen….
Ach dat is ook maar tjjdelijk. Daarna kun je je echt niet meer met schijfremmen vertonen:
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 15:14
Toen ik klein was hadden goede fietsen trommelremmen, want die waren veel beter dan terugtrapremmen.
Maar de snellere fietsen hadden sidepullremmen. Want trommelremmen hadden niet genoeg remkracht. Sidepullremmen wel.
Daarna kwamen U-brakes. Sidepullremmen hadden namelijk niet genoeg remkracht. U-brakes wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen cantilevers. U-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Canti's wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen V-brakes. Canti's hadden namelijk niet genoeg remkracht. V-brakes wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen Hydrailische remmen. V-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Hydrailische remmen wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen schijfremmen. Die waren ook weer véél beter.

Maak jezelf dus niks wijs. Over een paar jaar zijn schijfremmen ouderwets.
Ik zou ter trouwens weinig moeite mee hebben om 10 vlakke kilometers naar mijn werk te fietsen op een fiets met een terugtraprem.
Ik rij al met schijfremmen op m'n fietsen voordat ze door de bekende Amsterdamse fietsvakantiewinkel 'verboden' werden op vakantiefietsen. Best grappig, soms kom je ook hier op het forum nog wat stukjes tekst van tegen waar het 'verbod' in vermeld staat.

En natuurlijk zijn er ook beroerde schijfremmen geweest, kijk bijvoorbeeld eens naar de MPH remmen die Giant monteerde op de eveneens beroerde Giant Expedition NRS met voor- en achtervering.

Maar ook met een setje goed afgestelde v-brakes krijg ik een tandem met 2 personen en vakantiebagage tot stilstand in een afdaling. Net als bij schijfremmen een kwestie van goed kijken, goed sturen en niet doen alsof het een sleeprem is ;) Hydraulische velgremmen idem dito. Gewoon lekker rijden met wat je zelf prettig vindt, al wordt een nieuwe kwaliteitsfiets met velgremmen wel steeds lastiger bij veel merken. Gebruikt is er natuurlijk wel keuze genoeg.

En inderdaad, ook een terugtraprem kan op een woonwerkfiets als het een vlak traject is ook prima, net als trommelremmen. Sommigen zouden zelfs fixie zeggen, maar ach... da's niet echt voor iedereen ;)
Zoals altijd heeft ieder voordeel zijn nadeel, en bij schijfremmen op een vakantiefiets zijn dat de wat grotere kwetsbaarheid en de noodzaak van een heel stijve stevige vork. Hoe de balans tussen voor en nadelen dan uitvalt moet iedereen zelf uitmaken, afhankelijk van het gebruiksdoel.
Bij V brakes is het wel goed om te kijken over welke V brakes we het hebben. De duurdere Shimano modellen zijn gewoon prima. In mijn ervaring is het dan wel belangrijk ook goede remgrepen te gebruiken, hoewel juist daar vaak op bezuinigd wordt. Wij hadden Shimano DX remmen op onze tandem, en met XT grepen remde dat krachtig en vooral heel precies. Het drukpunt was probleemloos te vinden en doseren was geen probleem. Met goedkopere grepen voelt het allemaal veel sponziger aan.
Wim schreef:
wo 09 aug, 2023 11:11
Met goedkopere grepen voelt het allemaal veel sponziger aan.
Mijn Shimano BL-421-grepen kosten €6,95 per stuk bij de eerste webshop die ik zie en je hoort er mij niet over klagen. Ze hebben zich echt bewezen en zijn van mooi stevig metaal gemaakt. Bij alle remmen is het wel belangrijk dat ze niet langdurig verwaarloosd worden als ze aan slechte weersomstandigheden blootgesteld worden. In de tijd van de canti's heb ik wel eens mensen horen klagen over de remmen en dan bleken de remmen praktisch gezien vastgeroest te zijn aan de nokken omdat niemand ooit op het idee was gekomen van een drupje olie, wat vet, nieuwe kabels of dat soort dingen. Vergelijkbare, maar niet dezelfde, ellende kan je met schijfremmen vast ook overkomen; alleen zijn de meeste schijfremmen nog niet op leeftijd. Dat komt nog wel.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 09 aug, 2023 11:52
Bij alle remmen is het wel belangrijk dat ze niet langdurig verwaarloosd worden als ze aan slechte weersomstandigheden blootgesteld worden. In de tijd van de canti's heb ik wel eens mensen horen klagen over de remmen en dan bleken de remmen praktisch gezien vastgeroest te zijn aan de nokken omdat niemand ooit op het idee was gekomen van een drupje olie, wat vet, nieuwe kabels of dat soort dingen. Vergelijkbare, maar niet dezelfde, ellende kan je met schijfremmen vast ook overkomen; alleen zijn de meeste schijfremmen nog niet op leeftijd. Dat komt nog wel.
Zelfs op boutjes en moertjes van alles wat los en vast moet doe ik een heel klein drupje. Je zal zien dat het roesten van het frame de boutjes en moertjes eigenlijk stopt.