Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage - Forum Wereldfietser

Slijtage

Mijn Poppink krijgt groot onderhoud.
Magura olie verversen, Rohloff olie verversen, nieuwe remblokjes, nieuwe bluemels stangetjes, nieuwe remblokjes, nieuwe schuim op de bar-ends, nieuwe banden, nieuwe tandwiel, nieuwe cranks, nieuwe ketting en een nieuwe poetsbeurt.
Twee dingen vielen mij op.
DSC_0561.JPG
DSC_0564.JPG
Foto's voor remblokjes.
De slijtage van de b-merk remblokjes (Power Pads) viel me mee (na ruim 20k), nu originele Magura er op gezet.

De nieuwe ketting heeft voor dezelfde lengte 104 schakels nodig tegenover de oude 102. 2% lengte toename in 15k
DSC_0565.JPG
DSC_0569.JPG
Ik neem aan dat je de ketting wel inkort tot 102, want anders zit je straks buiten het verstelbereik, toch?

Ik ken blokjes voor magura niet, maar die oude zijn dus verre van op?
Poppink schreef:
do 03 aug, 2023 22:23
Mijn Poppink krijgt groot onderhoud.
Lekker 8)

Kettingslijtage klinkt me aan de ferme kant. Veel van de km’s met bagage gereden, of anderszins zwaar belast?
@Leon
De oude zijn bij lange na niet op, maar om krenterig te doen als het om veiligheid gaat.....
Geldt ook voor de banden. Kan vast wel langer mee, maar nieuw is wel heel erg mooi.
Eerlijk: Die nieuwe banden met een mooi uitstekend loopvlak in het midden sturen net zo beroerd als de oude, vierkant afgesleten banden.
Eerst maar eens inrijden.
@Grandonneur
Ik zal eens kijken hoe de nieuwe ketting zich houdt.
Poppink schreef:
vr 04 aug, 2023 00:22
@Leon
De oude zijn bij lange na niet op, maar om krenterig te doen als het om veiligheid gaat.....
Je weet dat ik een veiligheidfreak ben maar die redenering volg ik niet. Remblokjes zijn namelijk 100% veilig totdat ze versleten zijn tot een of andere indicatie dát ze versleten zijn. Vervolgens is er een veiligheidsgebied. Daarna neemt de veiligheid af, maar in veel gevallen wordt je dan vanzelf gewaarschuwd door het schuren van metaal op metaal. Of dat laatste geldt voor Magura weet ik niet.
Maar ik snap wel dat wanneer je op een hopelijk fijne reis gaat je graag met een probleemloze fiets gaat.
Dat tandwieltje wat weet je daarvan. Kan dat nog of?
En zie ik het nu goed had je er eerst een derailleurketting opzitten en nu een voor versnelingsnaven? Ik zeg niet dat dat veel uit zal maken, maar het valt me aan de schalmen wel op. Mogelijk dat dat die slijtage ook wel iets verklaart.
Er is dus inderdaad de "verkeerde" ketting gebruikt, terwijl ik weet dat degene die dat gedaan heeft ketting op de rol heeft liggen. (Ik ga geen namen noemen stuur Poppink maar een PB als je het wilt weten)
Niks mis met een 8v ketting voor een IGH drivetrain hoor.

Ik zou zelf niet doorrijden tot 2% slijtage, zonde van je tandwiel en kransje.
Ik vervang de ketting vrij vaak omdat een versleten ketting de tandwielen opeet. Een ketting is goedkoop maar de tandwielen zijn duur