Additionally, paste this code immediately after the opening tag: versnellingsnaven/frames compatabiliteit - Forum Wereldfietser

versnellingsnaven/frames compatabiliteit

Ik overweeg een van mijn fietsen om the bouwen naar een versnellingsnaaf voor de winter. Ik dacht aan een Nexus 8.

Nou zijn al mijn fietsen derailleurfietsen, met verticale dropouts en geen mogelijkheden voor het opspannen van de ketting middels horizontale dropout. Is een ombouw toch mogelijk?

Als ik het goed begrepen zijn de mogelijkheden voor het op spanning brengen van de ketting in deze situatie de volgende:
- Heel grofweg met een standard ketting, omdat je alleen met twee 'schakeltjes' tegelijk in kan korten. Niet precies genoeg (??), of men moet geluk hebben met hoe het uitkomt.
- Door het vervangen van tandwielen, dat kan wel precies, maar dat is ook verre van ideaal omdat de versnelling dan the groot of te klein kan worden (en de berekende lichtlopende versnelling, de 5e meen ik bij de Nexus 8, ook).
- Het gebruik van een zgn 'half link' ketting, die wel per enkele schakel ingekort kan worden.

Heb ik het goed begrepen? Zie ik dingen over het hoofd?
djveer schreef:
wo 26 jul, 2023 18:18
- Heel grofweg met een standard ketting, omdat je alleen met twee 'schakeltjes' tegelijk in kan korten. Niet precies genoeg (??), of men moet geluk hebben met hoe het uitkomt.
- Door het vervangen van tandwielen, dat kan wel precies, maar dat is ook verre van ideaal omdat de versnelling dan the groot of te klein kan worden (en de berekende lichtlopende versnelling, de 5e meen ik bij de Nexus 8, ook).
Wat je hier zoekt is een 'magic gear', de tandwielcominatie waarbij je kettingspanning precies goed is. In de praktijk is een magic gear een soort unicorn. En áls je 'm al hebt gevonden en je ketting slijt ben je 'm alweer kwijt. Ik zou er niet aan beginnen.

- Het gebruik van een zgn 'half link' ketting, die wel per enkele schakel ingekort kan worden.
Nog steeds niet precies genoeg, al verdubbelt een half link je kans op een magic gear.

Zie ik dingen over het hoofd?
Ja: een 'spring type tensioner'
Afbeelding
Zo eentje dus.
Je kunt hier ook een oude derailleur voor gebruiken die je met 5cm versnellingskabel in de juiste positie fixeert.
Heeft wel wat weg van een derailleur :wink:
Grandonneur schreef:
wo 26 jul, 2023 18:38
Heeft wel wat weg van een derailleur :wink:
Alleen hij derailleert niet, maakt dat het dan een railleur? :D
Ja mooi :)

Een versnellingsapparaat zonder stelschroeven heet voortaan een railleur.
Grandonneur schreef:
wo 26 jul, 2023 19:02
Een versnellingsapparaat zonder stelschroeven heet voortaan een railleur.
Niet alleen de stelschroeven, ook het versnellingsapparaat ontbreekt aan een kettingspanner (voor de vraagsteller: dat is dus je Nederlandstalige zoekterm).

Groetjes,

Carl
zoek op dit forum eens naar de blauwe gazelle racefiets met zo'n versnellingsnaaf en vraag de gebruiker hoe hij dit heeft aangepakt.
kijk ook even naar de inbouwbreedte van het frame en de breedte van de naaf en naar de kettinglijn.
Of de n+1 optie ;)

Een frame erbij met horizontale/sliding/rocker/excentrische dropouts, of een excentrische trapas (-:

Je lengte en wensen erbij vermelden en misschien heeft of weet iemand nog wel iets wat geschikt kan zijn?
Allen bedankt voor de reakties.

@Grandonneur, @Shrek, Ik wil ook 'enrailleur' voorstellen.

@Hoogframe, de kettinglijn ga ik normaal gesproken kunnen oplossen, ik gebruik de 'threadless' BB's van YST (JIS vierkant), ook in frames waarin de draad nog goed is. Deze zijn in verschillende breedtes verkrijgbaar. Daarbij gebruik ik triple cranksets (met 1 blad), kan dus de buitenste twee posities voor het voorblad gebuiken en daar kun je ook nog spacers gebruiken.

lol, @Jurr ik probeer de aanschaf van een 4e fiets te voorkomen. Een occasion is evenwel vrijwel zeker de meest kostefficiente oplossing. (Ik ben me vooralsnog alleen aan het orienteren, maar ik ben 1.79, wil een fiets met een lange wielbasis (105 of meer), een beetje aan de kleine kant omdat ik een thudbuster oid wil gebruiken, ruimte voor minstens 42 mm banden, dichte kettingkast heeft de voorkeur voor een winterfiets, liefst studs voor velgremmen, vaste voorvork of verend met lockout).