Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Weerszijden, niet zijkanten.Leon schreef: ↑wo 01 mar, 2023 23:01Weerszijden? Smering heb je nodig op het scharnierpunt van de schalm en as (binnenin dus) en onder en op de rollen. Niet op de zijkant en ook niet bovenop de schalmen. Dat bereik je alleen door er zoveel smeermiddel op te doen dat het er door capillaire ("spons") werking intrekt.
Even een zijsprongetje... Ik zit nu in Noorwegen en heb een nieuw ketting gekocht. Huidige is aan vervanging toe. Die nieuwe wil ik ook weer met wax smeren dus moet ik hem eerst ontvetten. Ik wil dit doen met wasbenzine. Maar ik kan maar niet goed vinden hoe dat hier in Noorwegen heet. Weet iemand dat? Of kan ik een ander goedkoop middel gebruiken?Leon schreef: ↑wo 01 mar, 2023 19:52Indrrdaad. Ik misbruik daar altijd een wegwerppetflesje voor. Drie beurten met wat wasbenzine moeten volstaan. Ik heb inmiddels een line-up met potjes wasbenzine met toenemende concentratie fabriekskettingvet.
Ik moet van de meest geconcentreerde eens de benzine laten verdampen. Dan heb je weer prima smeervet, maar niet voor een waxgesmeerde ketting dus.
Ik heb me laten vertellen dat het spul dat af fabriek op en in de ketting zit geen smeervet is maar conserveervet, tegen roesten. Al je daar dan wax overheen doet wordt de ketting inwendig niet gesmeerd omdat het conserveervet dat niet doet, en de wax er niet bij kan.
Ik wil nog wel uitgebreid reageren maar ondertussen zou ik de wax niet gebruiken en met olie smeren, o.a. omdat het in Noorwegen wel eens regent en dan is wax waardeloos. Het vet op de nieuwe ketting gewoon laten zitten en van de reis genieten.
Bij slijtage gaat de ketting hoger op de tandjes lopen. Daardoor legt de ketting een langere weg af. De versleten ketting ís langer dus dat kan.