Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terugkeren van compostela/route in Spanje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

terugkeren van compostela/route in Spanje

Air Berlin vliegt ook van Santiago naar Amsterdam of een aantal Duitse luchthavens (misschien gunstiger te bereiken ri. België) en zoals hierboven al vermeld Ryanair vliegt op Hahn dat nog geen 100km van de Belgische grens ligt.

PS het Cantabrisch gebergte is fantastisch, ik zou zeker de Picos de Europa niet overslaan!
[quote="Koen.de smet"]2 vraagjes:

Volgend jaar in juli ben ik van plan naar Compostela te fietsen vanuit Vlaanderen (met tentje). Wat ik mij afvraag of het Spaanse gedeelte van de route (beschreven in de meeste boekjes) niet té toeristisch en te druk is.Schijnt dat je soms ook dicht tegen grote verkeerswegen moet rijden. Heeft iemand ervaring met deze route (in juli?) en heeft iemand ervaring met de alternatieve route in het noorden van Spanje door het cantabrisch gebergte?

2) Om terug te keren vanuit Compostela zou ik de trein nemen. Heeft iemand hier ervaringen over..zijn er budgetvriendelijke alternatieven?

Bedankt voor al jullie inlichtingen en tips

Vanaf Cap Finnesterre kan je met de bus (beginpunt van de bus is pal voor de Refugio) naar La curuna, op het busstation stap je over op de bus naar Ferrol.Vanaf Ferrol gaat er een smalspoortrein helemaal langs de noordwest kust. Hij gaat niet hard maar het is een hele mooie tocht en je fiets mag gratis mee. Santander moet je overstappen en ook nog een keer in Bilbao. Daar moet je effe fietsen omdat je met een andere maatschappij verder moet vanaf een ander station. Uiteindelijk stap je dan in Hendaye uit. 50 meter verder op heb je het station van de franse spoorwegen of je neemt vanaf daar een fietsbus Ik was voor dat hele stuk iets van 26 euro kwijt inclusief de fietsen het is een leuke tocht. Zorg wel dat je een broodje bij je hebt want het einige aan boord van de trein is een toilet. Van Ferrol naar Santander was al iets van 11uur. In Ferrol is het eindpunt van de bus naast het treinstation.

Groet, Haike
Ik heb de terug route uit het boekje van Sweerman, St. Jacobs deel 3, gefietst. Erg mooi, maar voor mij eigenlijk te zwaar. Heb nog van niemand gehoord die deze route ook (onlangs) heeft gefietst. Ik ben benieuwd naar de ervaring van andere fietsers.