Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son 28 naafdynamo met B&M e-werk - Forum Wereldfietser

Son 28 naafdynamo met B&M e-werk

Hoi,

Ik heb een son naafdynamo met een B&M gelijkrichter. Nu ben ik wat een het klooien met de instellingen, je kunt op de gelijkrichter het voltage en amperage instellen en ik zoek de ideale setting voor het opladen van mijn Samsung S21FE tijdens het fietsen.

Ik heb hem nu staan op 9.8v en 1.8A. Resultaat is dat m'n telefoon goed en snel laad als ik hem niet gebruik.

Ik ben benieuwd of iemand een nog optimalere instelling weet zodat hij ook nog bijlaadt met m'n scherm en navigatie in gebruik, dat is nu namelijk niet het geval.

Wie heeft hier ervaring mee?
20230713_200223.jpg
Volgens mij mag je niet zomaar een bepaalde spanning op je USB-C aansluiting van je telefoon zetten maar moet je gebruik maken van een USB Power Delivery protocol. Ik vraag me af of B&M e-werk dat ondersteund.
WillemT schreef:
do 13 jul, 2023 22:31
Volgens mij mag je niet zomaar een bepaalde spanning op je USB-C aansluiting van je telefoon zetten maar moet je gebruik maken van een USB Power Delivery protocol. Ik vraag me af of B&M e-werk dat ondersteund.
Dat weet ik ook niet, maar ik zou met m'n boerenverstand denken dat als mijn telefoon dat zou vereisen het opladen überhaupt niet zou werken.. en het werkt dus uitstekend op wat finetuning na.
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 22:38
het werkt dus uitstekend op wat finetuning na.
Je moet meer denken aan oververhitting van de accu in je telefoon. Het fenomeen "snelladen" zit hem in het feit dat je eigenlijk een te hoge spanning op de accu van je telefoon zet. Dit gaat goed zolang telefoon en snellader met elkaar praten over de voortgang en dat bijsturen (lees spanning verlagen) mogelijk is. Nu is er geen enkele terugkoppeling van telefoon naar lader en loop je in het ergste geval kans op een uit elkaar spattende accu.
WillemT schreef:
do 13 jul, 2023 22:57
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 22:38
het werkt dus uitstekend op wat finetuning na.
Je moet meer denken aan oververhitting van de accu in je telefoon. Het fenomeen "snelladen" zit hem in het feit dat je eigenlijk een te hoge spanning op de accu van je telefoon zet. Dit gaat goed zolang telefoon en snellader met elkaar praten over de voortgang en dat bijsturen (lees spanning verlagen) mogelijk is. Nu is er geen enkele terugkoppeling van telefoon naar lader en loop je in het ergste geval kans op een uit elkaar spattende accu.
Dat ben ik met je eens, ik denk echter dat dit ook beveiligd is in de telefoon. Als deze geen goede spanning ontvangt dan laad hij niet. Ik heb veiligheidshalve de spanning en stroom zoals ik het nu heb ingesteld overgenomen van de originele samsung lader, die geeft namelijk 5V bij 2.0A of 9V bij 1.67A.

2.A red ik niet met de B&M maar 9.1V bij 1.5A wel. Dat is nu dus hoe ik het heb ingesteld en daar laad m'n telefoon goed mee.

Enige wens is dus nog beter laden als ik m'n scherm en GPS en 5g aan heb, maar of dat haalbaar is, is dus maar de vraag.
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 23:13
ik denk echter dat dit ook beveiligd is in de telefoon.
Denken is wat anders dan zeker weten :D. Een snellader zal "gas terugnemen" naarmate het laadproces vordert, dat is beter voor de accu (die wordt immers door het snelladen zwaarder belast). Dat proces volgt de B&M e-werk niet.