Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met naafdynamo's? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met naafdynamo's?

Hallo,

Ben het eeuwige laden van mijn batterijverlichting meer dan beu.
Overweeg dan ook serieus een naafdynamo aan te schaffen.
Het grootste deel van deze markt schijnt door Shimano te worden bediend maar van diverse zijden vernam ik dat deze dynao's van nogal dubieuze kwaliteit zouden zijn.

Als werkelijk fenominaal product wordt de SON aangeraden maar de prijs is er dan ook naar.
Wie heeft ervaringen met deze dynamo?

alvast bedankt voor de reactie(s)

roy

Hey Roy,

Ikzelf baalde in het verleden letterlijk van dynamo's (worden vuil, slechte contacten, ... afin, je weet het zelf wel), en dus stapte ik over op een ander systeem => Batterijverlichting.

Achterverlichting was geen probleem : Ledverlichting is krachtig en de batterijen gaan lang tot zeer lang mee.
Voorverlichting is een ander probleem, zoals jij komt aan te halen : het eeuwig opladen, niet lang meegaan, reservebatterijen voor onderweg, ...
Dat was ook ik grondig beu.

Sinds kort bestaat er echter ook Led-verlichting voor vooraan, en dan heb ik het niet over die miniscule geel/groene ledjes die al of niet knipperen, maar wel over een degelijk verlichtingssysteem, die (bijna) zoveel licht geeft als een gewoon lampje, maar aangezien het Led's zijn zeer weinig stroom verbruiken, en dus gaan de (oplaadbare batterijen) lang mee (30 uur en meer).

Ze zijn weliswaar niet echt goedkoop, maar ik ben er zeer tevreden mee, geen gedoe met dynamo's en alle andere nadelen die je daarvan kan verwachten (gewicht, prijs, ...)
Heb je geen verlichting nodig, dan haal je die lampjes gewoon van je fiets af, wat je met een naafdynamo niet zo snel gaat doen :lol:

Kijk eens op deze site :
http://www.cateye.com/detail.php?products_id=91
http://www.cateye.com/detail.php?products_id=92
http://www.cateye.com/detail.php?products_id=116

Wat uw naafdynamo betreft, er is ergens op dit forum een thread over. Ik kan je zeggen dat er goede reacties op waren, maar de contra's waren de prijs :oops: en het gewicht.

In elk geval veel succes met je keuze,

William

Met naafdynamo's heb ik geen ervaring, maar wel met de LED verlichting. Op mijn ligfiets gebruik ik een Cateye EL-300. Daarin zitten 5 LED's met speciale lensjes ervoor. Het gevolg is een zeer felle, maar wel smalle bundel licht.
Deze lamp is meer dan genoeg om mee gezien te worden en doet lang met zijn batterijen. Om er zelf mee te zien in het stikke donker (bos, geen maan) is ie net onvoldoende door de smalle bundel. Ik kan wel doorrijden, maar wel met gepaste snelheid. Dan is een SON bijvoorbeeld beter.

Voor het geval je nog geen info hebt gevonden :
http://www.m-gineering.nl/sindex.htm

William.

Hi,

Ik heb zelf de cateye el200 (3 leds ipv 5 leds voor de 300). In het donker geeft dit juist genoeg licht om in het park "veilig" tegen ongeveer 15km/uur over zandwegen te rijden.

Wat wel aanzienlijk kan helpen: Kijk eens de capaciteit na van je oplaadbare AA batterijen. Ik heb er die een capaciteit hebben van 500ma, 600 ma, 750 ma en nu heb ik er eindelijk eens nieuwe gekocht met een capaciteit van 1700 ma. Dit geeft dus tegenover die oude oplaadbare batterijen een verdrievoudiging van de tijdsduur.

Een goede snellader is ook iets dat zijn geld vlug terug opbrengt. Een goede snellader heeft deltapiek detectie om te detecteren dat de cellen vol zijn. Dit heeft als voordeel dat je ook halflege cellen kan laden. Een slechte lader detecteert niets en blijft doorladen en maakt zo de batterijen kapot.
Mijn ladertje van memorex laadt met een laadstroom van 500mA de cellen terug op, dus 's avonds de cellen erin, en 's morgends alles klaar.

Traagladers zijn inderdaad traag maar het grote voordeel is dat door het trage laden de cellen niet kapot geladen kunnen worden. Met een goede aangepaste traaglader heb je tussen de 14 en 28 uren nodig om je cellen terug op te laden.

Ik ben hier niet aan het pleiten voor de superdure volautomatische computerladers die we in modelbouw gebruiken, maar een goede lader gaat jaren mee en zal je accu ook beter respecteren en zodoende ze ook langer doen meegaan.

Wim